קת'י ווד, אלופת המניות הטרנדיות שהימרה על טסלה וביטקוין, לא מתנצלת

התלהבות שהביעה גורו ההשקעות מהשקעות מסוכנות נתנה רוח גבית לקרן ARK שהקימה • אבל בינתיים, השנה הנוכחית מאתגרת את פילוסופיית ההשקעות שלה

קת'י ווד / איור: גיל ג'יבלי
קת'י ווד / איור: גיל ג'יבלי

לקת'י ווד יש מעריצים. הם הקימו אתרי אינטרנט שעוקבים אחרי כל צעד ושעל שלה בעולם ההשקעות, הם מוכרים חולצות עם תמונתה (בסגנון הפוסטר "Hope" של אובמה) וחולצות עם סימול המניה של הקרן הבולטת ביותר שלה, ARK Innovation . ברשתות החברתיות הם מכנים אותה "אמא קת'י" או "דודה קת'י" ובדרום קוריאה הגדילו לעשות ומכנים אותה "עץ הכסף".

בבסיס ההערצה הזו לווד נמצאת ההתלהבות שלה מסוג ספציפי של השקעה ספקולטיבית: חברות המייצרות מעט רווח או אפילו לא מייצרות רווח כלל - אך יש להן לדבריה פוטנציאל לשנות את העולם באמצעות "חדשנות משבשת". חברת ניהול הנכסים שלה, ARK Investment Management, הימרה בגדול על תחומים חמים כמו חברות אנרגיה אלטרנטיבית, חקר החלל ומטבעות דיגיטליים.

ביטקוין / צילום: Shutterstock
 ביטקוין / צילום: Shutterstock

ההתמקדות שלה בהשקעות טרנדיות, כאלה שיוצרים עליהן ממים באינטרנט - כמו גם נוכחותה הבולטת בטוויטר ובערוצי החדשות הכלכליות - הציבו אותה בשורה אחת עם משפיעני שוק כמו מנכ"ל טסלה אלון מאסק, משקיע ההון סיכון ויוצא פייסבוק צ'מאת פאליהפיטיה ומייסד חברת הפודקאסטים Barstool Sports דיוויד פורטנוי - כולם כוכבי טוויטר, יוטיוב ופודקאסטים שמדברים ישירות לדור הצעיר של המשקיעים, בגובה העיניים.

בחודש שעבר, ווד הצטרפה למאסק ולג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר ו־Square, לדיון מקוון שארך שעה בנושא הפוטנציאל של ביטקוין, שבשנה האחרונה נע שוויו בין 60 אלף ל-30 אלף דולר. "חישבו כמה גבוה פוטנציאל הצמיחה שלו", אמרה ווד בשלב מסוים - והציתה את דמיונם של מאזיניה. בין ה"מומרים" היה הראפר באסטה ריימס, שצייץ שהוא "גנוב על הביטקוין" יום אחרי ששמע את שלושת המשקיעים המפורסמים משבחים את מטבע הקריפטו. זמן קצר לאחר מכן, גדל מניין הגולשים העוקבים אחרי ווד בטוויטר ליותר ממיליון, ומאסק שלח לה ציוץ המברך אותה על כך.

ווד עדיין אופטימית

זה התחיל טוב. קרן Innovation של ווד עלתה בשנה שעברה ב־149%, השנה הטובה ביותר שלה עד כה, בזכות הימורים גדולים על טסלה, זום, והחברות Teladoc Health ו־Roku. והכסף זרם: ל־ARK כ־45 מיליארד דולר המחולקים בין שמונה קרנות סל, לעומת 3.3 מיליארד דולר שהיו לחברה בתחילת 2020.

כשווד מפנה חלק מהכסף שבקרן למניה כלשהי, מעריציה לרוב מחקים אותה. בשבוע האחרון, שלוש מהקרנות שלה קנו 6.5 מיליון מניות של רובין הוד שזה עתה הונפקה, מה שהזניק את מניית הבורסה המקוונת לעלייה של 45% מאז שהחלה להיסחר בבורסה.

אבל ההתאוששות הכלכלית שאחרי משבר הקורונה, והחששות לגבי אינפלציה שנושפת בעורף הכלכלה האמריקאית יעמידו למבחן את השאלה אם פילוסופיית ההשקעות של ווד יכולה לעבוד לאורך זמן. הרבעון השני של 2021 היה רע מאוד עבור ווד, ואפילו אחרי שחזרה לעלות מאז אמצע מאי, ARK Innovation עדיין מציגה ביצועים הרבה פחות טובים משאר השוק השנה. למעשה, בינתיים, לשנת 2021 הגרף של מניותיה שטוח ולעומת השיא של פברואר ירד ב־23%. מדד נאסד"ק, לעומת זאת, עלה השנה ב־16%.

עבור חלק ממשקיעיה, ההפסדים באביב האחרון היו הקש האחרון. בקרנות של ווד נרשמו משיכות כספים במרץ בפעם הראשונה מזה 17 חודשים, וכסף המשיך לצאת מהן בשניים מארבעה החודשים העוקבים, על פי נתונים של Refinitiv Lipper.

משקיעים שורטיסטים, שמהמרים נגד מניות, התמקדו בקרן של ווד, וניסו להרוויח מהירידות. ערך ההימורים הדוביים נגד מניות הקרן הגיע ל־2.8 מיליארד דולר, לעומת כ־355 מיליון דולר בסוף שנה שעברה, על פי חברת הנתונים S3 Partners.
בזמן הנסיגה, ווד, בת 65, הגדילה את נוכחותה בטלוויזיה ובסמינרים שהופקו על ידי ARK על מנת להרגיע את המשקיעים החוששים.

"כבר היינו במצב הזה פעם", אמרה בריאיון בו השוותה בין המצב באותה תקופה לתנודתיות של 2016, אז החששות מעליית שיעור הריבית, השלכות הברקזיט ועלייה בערך המניות לאחר בחירת דונלד טראמפ לנשיא השתלבו לרכבת הרים בקרנות שלה.

"השתמשנו בתנודתיות כפי שאנו עושים תמיד", אמרה, והתכוונה: כדי להשקיע עוד כסף במניות האהובות עליה.

חולצות קת'י ווד / צילום: צילום מסך
 חולצות קת'י ווד / צילום: צילום מסך

ווד אמרה שהיא עדיין מאמינה ב"השקעה היוצרת שינוי" ושותפה לאמונתו של יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול שהעלייה באינפלציה כיום היא זמנית. חברות טכנולוגיה ומניות צמיחה אחרות מאוד רגישות לאינפלציה בגלל שההבטחה הטמונה בהן לרווחים בעתיד הרחוק נראית פחות אטרקטיבית בסביבה אינפלציונית.

בסופו של דבר, חזתה ווד, מניות העוקבות אחרי מחזורי הכלכלה, כמו חברות ייצור ובנקים, יאבדו את היתרון שלהם עם ההתאוששות הכלכלית, ובכך תיסלל הדרך לעלייה מחודשת של מניות טכנולוגיה וחברות אחרות המציגות צמיחה גבוהה. "יכול להיות שאנחנו נמצאים בשוק של 'שני צעדים קדימה, אחד לאחור', אבל התחושה שלי היא שהצמיחה הולכת לגבור", אמרה.

ווד הגיבה בכך שהעבירה עוד כסף לכמה מההשקעות בסיכון הגדול ביותר שלה. על פי תחזיותיה מהעת האחרונה מניות טסלה יעלו במחירן פי ארבעה עד 2025 ויגיעו למחיר של 3,000 דולר למניה, והביטקוין בסופו של דבר יגיע לחצי מיליון דולר למטבע. המציאות בינתיים לא תומכת בתחזית: מניות חברת המכוניות החשמליות, שהן הפוזיציה הבודדת הגדולה ביותר בכל הקרנות הנסחרות בבורסה שווד מנהלת, הציגו השנה תשואה אפסית עד זמן כתיבת שורות אלה.

גם הביטקוין, בינתיים, איבד כשליש מערכו מאז אפריל, וכיום נסחר במחיר של כ־42 אלף דולר ליחידה. ווד אמרה שהיא רואה זאת כעניין זמני, ולכן העמיסה על חלק מהקרנות שלה מניות הקשורות למטבעות הקריפטו, כולל מניות של בורסת הקריפטו Coinbase Global. ביוני הגישה תוכניות להקמת קרן נסחרת בבורסה העוסקת בביטקוין.

המוכנות של ווד להמר בגדול על חברות בודדות היא אחת הסיבות המרכזיות לכך שהקרנות שלה הציגו ביצועים טובים יותר מאחרות בפער כה משמעותי. הרבה קרנות המנוהלות באופן פעיל מנסות להקטין את תלותן במניות בודדות על ידי פיזור ההימור על פני 100 חברות או יותר, ועל ידי התאמת הקרנות למדדים שהן מהמרות עליהם. ווד, לעומת זאת, בנתה קרנות מרוכזות ביותר. Innovation שלה מושקעת ב־46 חברות, מה שעושה אותה יותר רגישה לעליות וירידות של המניות של כל אחת מהחברות האלה.

"הפוטנציאל להחזרים גדולים תמיד מגיע לצד הפוטנציאל לביצועים גרועים", אמר נייט ג'רסי, נשיא ETF Store, חברת ייעוץ להשקעות שחלק מלקוחותיה מושקעים בתעודות של ARK.

מורה רוחנית לא טיפוסית

ווד היא גורו לא טיפוסית למניות טרנדיות המכונות "מניות ממים", בהתחשב ברקע ממנו היא מגיעה כמנהלת נכסים מסורתיים. היא בילתה שנים רבות בחברות ניהול כספים, כמו Capital Group, Jennison Associates ו־AllianceBernstein. בחברה האחרונה שבה עבדה, עשתה שינויים במבנה של קרן הטכנולוגיה העולמית. במקום להתמקד אך ורק בטכנולוגיה, חיפשה חברות צמיחה מהירה, חברות שהן חדשניות ללא קשר לתחום התעשייה בו הן עוסקות, כולל חברות האינטרנט הסיניות טנסנט וביידו וחברת השירותים לשדות נפט Schlumberger. הקרן עלתה ב־54% ב־2009, השנה הטובה ביותר של ווד בתקופה שניהלה אותה.

אבל כאמור, תמהיל החברות בקרן הפך אותה לתנודתית. ב־2011 מניותיה צנחו ב־24% בזמן משבר החוב באירופה. בדו"ח השנתי של הקרן לאותה שנה, ווד ומנהלים אחרים אמרו שכשלו לצפות את האפשרות שהטלטלה הזו תשפיע גם על שווקים פיננסיים.
בכמה הזדמנויות, ווד תיארה את עצמה כ"עוף מוזר" ב־Alliance, חברה שנטתה להתמקד בתיקי השקעות שמרניים יותר. ווד אמרה שהחלה לתהות: למה לא ליצור שינוי בתעשייה שלה עצמה? היא אמרה שהגיעה למסקנה שתחום קרנות הנאמנות תקוע ושמנהלים עמיתים שלה הם זהירים יותר מדי. הם עקבו אחרי מדדים והיו שמחים בחלקם להגיע לתוצאות הדומות להם. אבל אף אחד לא הולך לגלות את האמזון הבאה על ידי הימנעות מסיכון.

היא אמרה שרצתה להביא השקעות שיש להן נושא מסוים או רעיון מרכזי גדול, תוך התמקדות בחברות חדשניות מתפתחות, למשקיעים פרטיים. היא החליטה שקרנות הנסחרות בבורסה, הנסחרות באותה קלות כמו מניות, יהיו יותר אטרקטיביות למשקיעים כאלה ממקרנות נאמנות. את הרעיונות והמחקר שלה שיתפה ברשתות חברתיות באופן חופשי.

ב־2012, הציגה למנהלים ב־AllianceBernstein את הרעיון של יצירת קרנות נסחרות בבורסה שייצרו שיבוש בתחום הזה. קרנות מסוג זה נעשו יותר פופולריות בתקופה בה עבדה שם, אבל רק מעטות מהן נוהלו באופן אקטיבי, והן נטו למשוך מעט תשומת לב ממשקיעים, וכתוצאה מכך גם מעט כסף.

למרות שכמה מנהלים בכירים ב־Alliance היו פתוחים לרעיון, בחברה לא הרגישו בנוח עם לקיחת הסיכונים של ווד והתנודתיות בקרנות שלה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בסופו של דבר ויתרו על הצעתה.

"אני חושבת שזה תמיד מה שהיא רצתה לעשות ואני חושבת שהיא הגיעה לנקודה בחיים שלה שהייתה חייבת לעשות זאת", אמרה איימי רסקין, מנהלת השקעות ראשית בחברת ניהול ההשקעות Chevy Chase Trust ולשעבר עמיתה לעבודה של ווד.

קת'י ווד / צילום: צילום מסך מיו טיוב
 קת'י ווד / צילום: צילום מסך מיו טיוב

בגיל 57, עזבה את AllianceBernstein וייסדה את ARK. ווד אמרה שהשם הוא גם ראשי תיבות של מחקר ידע אקטיבי (Active Research Knowledge) וגם מתייחס למילה ark - תיבה, התייחסות לתיבת נוח התנכית.

כשבנתה את החברה החדשה שלה, לא פעלה על פי הנוהל המוכר בוול סטריט של העסקת אנליסטים בעלי רקע פיננסי וחלוקתם לצוותים על פי תחומים. במקום זאת, העסיקה יותר משישה אנשים שיעסקו בטכנולוגיות שונות ומצאה מועמדים בעלי ניסיון באותן תעשיות.

בהתחלה, גם תעשיית ניהול הנכסים וגם המשקיעים התעלמו מ־ARK. חברות כמו BlackRock, Vanguard Group ו־State Street - השחקנים הגדולים בתחום הקרנות הנסחרות בבורסה, העדיפו להקים קרנות מנוהלות באופן פאסיבי שעוקבות אחרי מדדים כמו ה־S&P 500. ווד ניסתה לעקוף את המדדים. המשקיעים לא היו הביעו עניין. הנכסים בקרנות הנסחרות בבורסה של ARK היו שווים פחות מ־100 מיליון דולר במשך יותר משנתיים.

ב־2016, קרן Innovation הנסחרת בבורסה של ARK הציגה בפעם הראשונה והיחידה הפסדים לגבי שנה שלמה, כשירדה ב־2%. קרן Genomic Revolution, המשקיעה בחברות בריאות חדשניות, השילה משוויה באותה שנה 19%.

ווד חיפשה דרכים לשנות את המגמה. היא הגיעה להסכמים עם חברות ניהול הנכסים Resolute Investment Managers ו־Nikko Asset Management, ונתנה נתח מהבעלות בחברה בתמורה לסיוע בהצגת הקרן שלה ליותר משקיעים, משהו שהייתה זקוקה לו בדחיפות.

עד ינואר 2018, צברה ווד יותר ממיליארד דולר בקרנות הנסחרות בבורסה שלה והן החלו להציג החזרים נאים. קרן Innovation עלתה ב־85% ב־2017, הודות להימורים גדולים על חברות כמו טסלה.

ווד עשתה כל מאמץ כדי להגיע למשקיעים בדרכים חדשות. היא הפיקה סרטונים על בסיס חודשי בהם הסבירה למשקיעים את הכלכלה והשווקים, והעלתה אותם לאתר שלה ולערוץ יוטיוב, עשתה סמינרים מקוונים, אירחה פודקאסטים והופיעה לעתים קרובות בערוצי טלוויזיה בכבלים העוסקים בחדשות כלכליות.

"הרבה אנשים מקשיבים למה שהיא אומרת כתורה מסיני", אמר ג'יי בנט, מהנדס תוכנה מלוס אנג'לס שיש לו כעשור של ניסיון בהשקעות. הוא אומר שהחל להשקיע בקרנות של ווד ב־2018, צופה בהרבה מהסרטונים שלה ואפילו מנוי להתראות המסחר היומיות שהיא מפרסמת.

ווד אמרה שהשימוש שלה ברשתות חברתיות, סרטונים, פודקאסטים ואמצעי תקשורת אחרים נותן לה יתרון תחרותי. "ישנו רעב גדול בחוץ למידע ממשקיעים מקצועיים", אמרה.

היא הוזכרה בטוויטר יותר מרבע מיליון פעמים השנה, פי ארבעה מכמות האזכורים שלה בכל השנה שעברה, על פי חברת ניתוח נתוני הרשתות החברתיות Sprout Social. מתחילת 2020, הופיעה יותר מ־24 פעמים בערוצים CNBC ובלומברג. בסרטונים החודשיים שהיא מפרסמת על כלכלה ועל השווקים צופים באופן שגרתי מאות אלפי אנשים.

דיווח של ARK לרשויות הרגולציה מינואר שהציג תוכניות להקמת קרן נסחרת בבורסה העוסקת בתחום החלל גרם ליותר מתריסר מניות של חברות בתחום זה לזנק. מניות Teladoc, חברת ההימורים באינטרנט DraftKings ויצרנית התוכנה Palantir Technologies, בין היתר, זינקו לעתים מעת לעת פשוט בגלל שהחברה של ווד רכשה מניות שלהן.

במקרה של Palantir, המניה צנחה ב־34% במשך שישה ימים באמצע פברואר לאחר שחברת התוכנה דיווחה על הפסדים ברבעון הרביעי והצביעה על צפי לצמיחה איטית בהכנסות בהמשך הדרך. המנכ"ל של החברה אמר למשקיעים בה לחפש אפיק אחר להשקעות אם הם לא שותפים לחזון שלו ולהתמקדותו בטווח הארוך.

ב־CNBC, ווד אמרה שדבריו היו "כמוזיקה לאזניה" והסבירה שהיא תומכת בחברות הדוחות רווחים מידיים לטובת הפוטנציאל לצמיחה גדולה יותר בעתיד. קרנות האינטרנט שלה Innovation ו־Next Generation קנו יותר משישה מיליון מניות בשני ימי מסחר בודדים באמצע פברואר.

כשהחדשות לגבי הרכישות הללו נפוצו, משקיעים העלו את מניות Palantir ב־15%. מגיב אחד ברדיט שיתף מם המציג את ווד כשרירנית המניפה אל על משאית עם לוגו של Palantir, וכתב מתחת לתמונה "דודה קת'י נמצאת בחזית".

במרץ השנה שעברה הגבירה ווד את קצב המסרים שהפיקה כששוק המניות היה בירידות ושיבחה את היתרונות בהשקעה אסטרטגית בחדשנות בעיקר בתקופות כאוטיות. קרן Innovation ירדה באותו חודש ב־17%, החודש השני הגרוע ביותר שלה אי פעם, אבל באפריל עלתה ב־26%, החודש הטוב ביותר שלה עד כה.

עד סוף השנה, עלתה הקרן ב־149%, מה שמצטבר לעלייה של יותר מ־500% מאז הקמתה ב־2014. מתוך יותר מ־8,000 מניות של קרנות שחברת Morningstar עוקבת אחריהן, רק 64 הציגו ביצועים דומים בתקופת זמן דומה.

אבל רבות מהקרנות האחרות האלה לא מצליחות לשמור על רמת הביצועים. חלק מוזגו או עברו ממנהל תיק זה לאחר, אחרות נסגרו. רוב הזמן, ההחזרים לבסוף הצטננו או אפילו הפכו לשליליים.

ווד נשארת בעלת ביטחון על אף הביצועים המאכזבים השנה. "אנחנו מאמינים שרק התחלנו", אמרה.