ענף הרכב עקף את הקורונה מימין? יוניברסל מוטורס מסכמת רבעון עם קפיצה של כ-60% בהכנסותיה

בתקופת הרבעון השני הוכפל מספר המכוניות שמכרה יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס  לכ-3,700 • הרווח הנקי גדל פי 4 • החברה נהנתה ברבעון מכ-20 מיליון שקל דיבידנד מהפניקס, בה השקיעה בתחילת השנה

שברולט טראוורס / צילום: יח''צ
שברולט טראוורס / צילום: יח''צ

משבר הקורונה לא פסח בשנה שעברה גם על שוק הרכב בישראל, והוביל לירידה של כ-16% במספר המכוניות החדשות שנמכרו ב-2020 בארץ, לכ-214.5 אלף.

אולם, בשלב הנוכחי נראה כי הענף הותיר את המשבר הרחק מאחוריו, עם קפיצה של כ-50% במספר המכוניות החדשות שנמכרו בישראל בשבעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית, שהגיע כמעט ל-210 אלף - קרוב למספר המכוניות החדשות שנמכרו בישראל בכל השנה שעברה.

התאוששות הענף באה לידי ביטוי גם בדוחותיה הכספיים של חברת יוניברסל מוטורס (UMI), יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס (GM).

יוניברסל מוטורס סיכמה את הרבעון השני של השנה עם קפיצה של קרוב ל-60% בהכנסותיה, שהתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל, ועם עלייה של פי 4 (כ-290%) ברווח הנקי הרבעוני ל-102 מיליון שקל.

השיפור החד בתוצאות הרבעון נתמך בהכפלת מספר המכוניות שמכרה יוניברסל מוטורס בתקופה זו, שהגיע לכ-3,700 מכוניות, לעומת כ-1,800 מכוניות שנמכרו ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום רבעוני מסבירה יוניברסל מוטורס כי העלייה במכירת המכוניות תמכה בשיפור הרווח הגולמי, ונוסף לכך היא נהנתה ממגמה חיובית גם ביתר מגזרי הפעילות שלה, משורת ההכנסות ועד שורת הרווח.

 
  

נהנתה מהגאות בשוקי ההון

מלבד מכירת מכוניות ג'נרל מוטורס, בראשן דגמי המותג שברולט, יוניברסל מוטורס עוסקת גם ביבוא ושיווק חלפים ומתן שירותי מוסך למכוניות על-ידי זכיינים, מכירת משאיות ואוטובוסים מתוצרת איסוזו, ופועלת בשוק ההשכרה והליסינג באמצעות הזיכיון למותג אוויס.

נוסף לשיפור הפעילויות שלה, בדרך לשורה התחתונה נהנתה יוניברסל מוטורס גם מהגאות בשוקי ההון בארץ ובעולם, אחרי המשבר אליו נקלעו בתחילת השנה שעברה, עם התפרצות הקורונה.

בתחילת השנה השקיעה יוניברסל מוטורס כ-325 מיליון שקל ברכישת כ-5% ממניות חברת הביטוח והפיננסים הפניקס, ובסיכום רבעוני נהנתה מקבלת כ-20 מיליון שקל בזכות החזקה זו - חלקה בדיבידנד שחילקה הפניקס.

מניית הפניקס נהנית מהכיוון החיובי בשווקים וממהלכים שונים בהם נקטה, ומתחילת השנה טיפסה בכ-35% - מה שהעלה בשבעה חודשים את שווי החזקתה של יוניברסל מוטורס בכ-65 מיליון שקל, לשווי נוכחי של כ-390 מיליון שקל.

השקעה בשירות התשלומים הופאון

בסיכום מחצית השנה הכיוון בדוחותיה של יוניברסל מוטורס דומה, עם טיפוס של 45% בהכנסות, שהגיעו ליותר מ-2.2 מיליארד שקל והכפלת הרווח הנקי, שהגיע ל-203 מיליון שקל.

בסיכום תקופה זו, מספר המכוניות שמכרה יוניברסל מוטורס התקרב ל-8,500 - מספר המשקף שיפור של כ-40% ביחס לפחות מ-6,100 מכוניות שמכרה במחצית הראשונה של שנת 2020.

עוד חושפים דוחות יוניברסל מוטורס, כי כחלק מצעדיה לגוון את פעילותה לתחומים נוספים, במהלך הרבעון היא השקיעה 15 מיליון שקל ומחזיקה כיום בכ-16% ממניותיה של חברת הופאון מוביליטי.

חברה זו, לפי יוניברסל מוטורס, "מפעילה ומשווקת שירות תשלומים ומידע עבור נסיעה בתחבורה ציבורית, המאפשר תשלום מראש, תשלום מאוחר, הטענת כרטיס תשלום וקבלת מידע באמצעות אפליקציות, אתר אינטרנט ועמדות טעינה פיזיות".

שינוי מבני בשותפה קומסקו

יוניברסל מוטורס נסחרת בבורסה באמצעות אג"ח בלבד, עם חוב בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל בתשואות של עד כ-1.5%. בעלי השליטה בה הם משפחת עיני, באמצעות חברת המזרח, וחיים דנון, באמצעות חברת קומסקו.

כפי שחשף דיווח של יוניברסל מוטורס מהתקופה האחרונה, דנון (75), שהצטרף לשותפות ב-UMI בשנת 2018, ביצע שינוי במבנה ההחזקות בחברת קומסקו, ובמסגרתו  הועברו 72% מהזכויות ההוניות בחברה לשלושת ילדיו - ערן דנון, אפרת טלר וענבר דנון-לאוב, בחלוקה שווה ביניהם. בידי דנון האב נותרו 28% מקומסקו, והוא הותיר בידיו את מלוא זכויות ההצבעה בחברה.