בינתיים בבריטניה: האפליקציה הולידה "מגפה" מסוג חדש

הגרסה הראשונה של אפליקציית "המגן" הישראלית הייתה פופולרית, אבל לא עבר הרבה זמן עד שהיא נזנחה ע"י המשתמשים וגם ע"י משרד הבריאות • באנגליה, אוסטרליה וניו-זילנד משתמשים באפליקציות אחרות, שמבוססות על טכנולוגיית בלוטות' - כך זה עובד

האפליקציה הולידה “מגפה” מסוג חדש / צילום: Shutterstock
האפליקציה הולידה “מגפה” מסוג חדש / צילום: Shutterstock

היישומונים הוולנטריים פופולריים למדי במדינות שונות בעולם. שימוש כזה נעשה במדינות כמו אנגליה, אוסטרליה וניו-זילנד, כשהמנגנון ברוב המקרים דומה ופשוט למדי: אם הורדתם את האפליקציה ואובחנתם חיוביים לקורונה, תעמוד לרשותכם האפשרות להרשות לאפליקציה ליידע משתמשים אחרים על כך שהם היו עמכם במגע הדוק (פחות משני מטרים ליותר מ-15 דקות), באופן אנונימי.

לאן נעלמו ההבטחות הגדולות שאמורות היו לקטוע את המגפה בישראל?

האפליקציות הללו משתמשות בטכנולוגיה שונה מזאת של אפליקציית "המגן" הישראלית, שלמרות שהגרסה הראשונה שלה הייתה פופולרית למדי, בהמשך היא נזנחה על ידי המשתמשים וגם על ידי משרד הבריאות. במקום לאכן את מיקום הטלפונים באמצעות ה־GPS, האפליקציות בחו"ל משתמשות בטכנולוגיית בלוטות’ כדי לחשב את המרחק בין הטלפון שלכם לבין טלפונים אחרים עליהם מותקן היישומון. כשאחד מהמשתמשים מאובחן כחולה, האלגוריתם מזהה מי בא איתו במגע קרוב בימים הרלוונטיים ושולח לו התראה. בחלק מהמקרים, ניתן להשהות את פעילות האפליקציה כך שלא יתקבלו התראות בידוד לא מוצדקות, למשל במקרה ששמתם את הטלפון שלכם ב"כוורת טלפונים" יחד עם מכשירים רבים נוספים.

הורדת האפליקציה היא כאמור וולונטרית, אבל בבריטניה למשל, היא זכתה להצלחה לא מבוטלת: לפי נתוני שירות הבריאות הלאומי (NHS), יותר מ-27 מיליון איש הורידו את האפליקציה (נכון לסוף יולי). אלא שגם שם התעוררה סערה סביב הנושא. לאחר שהסרת ההגבלות באנגליה בחודשים האחרונים העלתה את מספר האינטראקציות החברתיות, אך במקביל לא בוטלה חובת הבידוד גם למחוסנים, המדינה נקלעה למה שכונה "מגפת פינגים" (pingdemic), על שם צליל ה"פינג" שעושה האפליקציה כשהיא מודיעה למשתמש שעליו להיכנס לבידוד. כך, בשיאה של ה"מגפה", יותר מ-600 אלף איש נכנסו לבידוד מדי שבוע.

הדבר גרר ביקורת שהביאה לקיצור משך הזמן שהאפליקציה מחפשת מגעים הדוקים מחמישה ימים אחורה ליומיים. בנוסף, החל מיום שני הקרוב, מחוסנים ממילא לא יחויבו עוד בבידוד בבריטניה.

בניו-זילנד, לעומת זאת, הביקורת דווקא נגעה לכך שלמרות מספר ההורדות הרב של האפליקציה (2.1 מיליון), לא מספיק אזרחים מפעילים אותה בפועל.

כל האפליקציות הללו הן כאמור וולנטריות, אז מה עושים עם מי שלא מוריד אותן? במקרים הללו נמשכות החקירות האפידמיולוגיות בשיטה הישנה: מי שמאובחנים כחיוביים מקבלים מסרון, מייל או טלפון כדי שיוכלו לעדכן עם מי הם נפגשו והיכן היו בימים האחרונים. מי ששמו יעלה בחקירה, יקבל פניה משירותי הבריאות כדי שייכנס לבידוד וייבדק.