אלו שלוש האוניברסיטאות הישראליות שמדורגות במאייה הראשונה של דירוג שנחאי

שלוש אוניברסיטאות ישראליות התברגו השנה לראשונה מאז 2013 למאייה הראשונה בדירוג האוניברסיטאות היוקרתי • האוניברסיטה העברית מובילה בין הישראליות במקום ה-90, וצמודות אליה מכון ויצמן במקום ה-92 והטכניון במקום ה-94 • בדירוג הבינלאומי המובילות הן הרווארד, סטנפורד וקיימברידג'

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock
האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

לראשונה מאז 2013, השנה שלוש אוניברסיטאות ישראליות מתברגות למאייה הראשונה בדירוג האוניברסיטאות היוקרתי מדד שנחאי. האוניברסיטה העברית מובילה בין הישראליות בדירוג, במקום ה-90, וצמודות אליה מכון ויצמן במקום ה-92 והטכניון במקום ה-94.

אוניברסיטת תל אביב נמצאת במקבץ שבין המקום ה-150-200 ובן גוריון ובר-אילן בין ה-400-500, כמו ברוב השנים שעברו. אוניברסיטת חיפה בין המקומות 500-600.

בדירוג הבינלאומי, המובילות הן, כמו בשנים קודמות, הרווארד, סטנפורד וקיימברידג'. מדינות נוספות שמיוצגות עם כמה אוניברסיטאות במאייה הראשונה הן: ארה"ב, בריטניה, צרפת, סין, שווייץ, שוודיה, אוסטרליה, גרמניה, קנדה ויפן.

מדד שנחאי נערך על ידי אוניברסיטת ג'יאוטונג הסינית ונחשב לאחד הדירוגים האמינים בעולם בתחום האקדמיה המתפרסמים בקביעות, מדי שנה. הדירוג מבוסס על מדדים כמו: מספר חברי הסגל והבוגרים שזכו בפרסי נובל ומדליות פילדס, מספר הפעמים שבהם הופיע מאמר של חוקר באוניברסיטאות בירחונים המדעיים המובילים כגון Science ו-Nature, ומספר הפעמים שבהם מאמרים של חוקרים במוסדות צוטטו על ידי עמיתיהם. המדרגים משווים בין 2000 אוניברסיטאות, מהן 1000 נכנסות לדירוג.

שיא המיקום של אוניברסיטה ישראלית במדד היה ב-2013, אז עמדה האוניברסיטה העברית במקום ה-59. הטכניון היה אז במקום 77 ומכון ויצמן במקום 93. מאז השקיעו מדינות רבות בחינוך האקדמי שלהן ובקשרים הבינלאומיים של האוניברסיטאות, והמוסדות הישראלים ירדו מעט בדירוג, אם כי העברית והטניון הצליחו לשמור על מקומן במאייה לאורך רוב העשור. ב-2018 רק הטכניון התברג למאייה וב-2019 - רק מכון ויצמן. כעת, למרות התחרות שגברה כאמור, שלוש הישראליות המובילות הצליחו לחזור לדירוג בפער קטן זו מזו.

פרופ' אשר כהן נשיא האוניברסיטה העברית מסר בתגובה כי "מגמת העלייה בדירוג שנחאי מהווה עדות לעבודה קשה וחתירה בלתי מתפשרת של מצוינות אקדמית, של כל חברי הקהילה האקדמית בישראל ובפרט באוניברסיטה העברית. אני מאוד שמח ששלושה מוסדות אקדמיים נמצאים במאייה הראשונה".