הנהירה לחברות האשראי החוץ-בנקאי: דיסקונט משקיע 47 מיליון שקל במלרן

מלרן, שבשליטת ריאן מואנד, מתמקדת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, בעיקר במגזר הערבי • מדווחת על תיק אשראי לקוחות נטו שחצה רף של 500 מיליון שקל • אי.בי.אי מגדיל החזקות בערך פיננסים

שלט בנק דיסקונט / צילום: כדיה לוי
שלט בנק דיסקונט / צילום: כדיה לוי

נמשכת הנהירה של גופים בולטים במשק למגזר האשראי החוץ-בנקאי, עם עסקאות השקעה של דיסקונט קפיטל בחברת מלרן ושל בית ההשקעות אי.בי.אי בחברת ערך פיננסים.

מלרן  עדכנה כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב להקצאת נתח של כ-13% מהון החברה לידי דיסקונט קפיטל, זרוע הפעילות הריאלית של בנק דיסקונט, תמורת כ-47 מיליון שקל. זאת לפי מחיר מניה של 13.5 שקל - גבוה בכ-12% ממחיר השוק של המניה - מה שמשך אותה לעליות בשיעור דו-ספרתי.

מלרן, שבשליטת המנכ"ל והמייסד ריאן מואנד, נוסדה בשנת 2008 ופעילותה מתמקדת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, בעיקר במגזר הערבי. פעילותה העיקרית היא "מתן אשראי כנגד קבלת ממסרים דחויים (צ'קים דחויים), ברובם כאלה שנכתבו על-ידי צדדים שלישיים, המוסבים לטובת החברה (ניכיון צ'קים), וכן במתן אשראי כנגד תשלום בממסרים דחויים עצמיים, תוך שאשראי כאמור מובטח, לפי העניין, בבטוחות נדל"ן או כלי רכב וציוד הנדסי".

מלרן סיכמה את המחצית הראשונה של השנה עם שיפור של 15% בהכנסות המימון, שהגיעו ל-34 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה לתקופה זו צמח בשיעור דומה ל-12 מיליון שקל. החברה מדווחת על תיק אשראי ללקוחות נטו שחצה רף של 500 מיליון שקל, ועל הון עצמי המתקרב ל-120 מיליון שקל.

במסגרת העסקה קיבלה דיסקונט קפיטל כתבי אופציות הניתנים למימוש לכ-5% ממניות מלרן, לפי מחיר מניה של 17.5 שקל. בדיסקונט קפיטל ציינו כי ההשקעה מהווה "נדבך נוסף בהרחבת פורטפוליו ההשקעות הישירות של החברה". 

 
  

הגדלת מסגרת אשראי ממרכנתיל

במקביל לעסקה, דיווחה מלרן כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם בנק מרכנתיל דיסקונט להגדלת מסגרת האשראי שקיבלה מהבנק, ב-50 מיליון שקל נוספים ועד ל-100 מיליון שקל, "תוך הפחתה מסוימת של שיעור הריבית". כן סיכמו הצדדים על "בחינת פעילות רכישת תיקי אשראי של החברה על-ידי הבנק, ובחינה של שיתוף פעולה בהנפקת ערבויות ובהעמדת שירותי מימון לקבלנים".

מלרן השלימה בדצמבר 2019 גיוס אג"ח בסך כ-120 מיליון שקל בבורסה, וכשנה לאחר מכן ביצעה את הנפקת מניותיה. אחרי העליות בעקבות העסקה עם דיסקונט קפיטל מציגה מניית מלרן טיפוס של כ-20% מאז הונפקה בבורסה בדצמבר 2020, כך שהיא משקפת לחברה שווי סביב כ-320 מיליון שקל. לצידו של מואנד, שמחזיק כ-60% מההון, בעלת מניות בולטת נוספת היא חברת ההשקעות עילדב עם החזקה של כ-15% ובית ההשקעות מור, עם כ-10% מהמניות.

 אי.בי.אי משקיע עוד כ-13 מ' ש' במניות ערך פיננסים

בד בבד, דיווח בית ההשקעות אי.בי.אי על כוונתו לרכוש נתח ממניות ערך פיננסים, בהתאם לאג"ח להמרה בסכום של כ-11 מיליון שקל שקיבלה מחברת האשראי החוץ-בנקאי לפני שלוש שנים, ובהשקעה של כ-13 מיליון שקל. זאת לפי מחיר מימוש הקרוב ל-47 שקל למניה - נמוך ביותר מ-30% ממחיר השוק הנע סביב 70 שקל.

כיום כבר מחזיק אי.בי.אי כ-12% מהונה של ערך פיננסים, בשווי שוק של כ-20 מיליון שקל, ולאחר ההשקעה הנוכחית צפוי בית ההשקעות להגיע להחזקה של כ-22% ממניות החברה, הנסחרת בשווי של כ-160 מיליון שקל, אחרי קפיצה של קרוב ל-70% במנייתה בשנה האחרונה.

את ההחלטה על ההשקעה בערך פיננסים, הנמצאת בשליטת אבינועם בן נון, יוסף וסרמן ונאור אליהו, נימקו באי.בי.אי בכך שהיא "מהווה נדבך נוסף בפעולות המבוצעות על-ידי החברה על-מנת להעמיק את פעילותה בתחום האשראי החוץ-בנקאי". נוסף לפעילות האשראי החוץ-בנקאי שלה, ערך פיננסים עוסקת גם במחקר ופיתוח מיכשור רפואי ותרופות - פעילות שקדמה גם למיזוג פעילות האשראי החוץ-בנקאי.

20 חברות בעלות שווי מצרפי של יותר מ-8 מיליארד שקל

כאמור, ענף האשראי החוץ-בנקאי הנמצא בצמיחה מושך אליו שחקנים משמעותיים ממגזרים שונים במשק. בין אלה, לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, סיכמה על השקעה של 40 מיליון שקל ברכישת 20% ממניות חברת אורשי, חלקן מידי בעלי השליטה שי לביא וגלעד אלגור, ואילו אלון רבוע כחול של מוטי בן משה סיכמה על הזרמת 12 מיליון שקל והעמדת מסגרת אשראי של עד 34 מיליון שקל לחברת איסתרא פריפקט הפרטית, תמורת הקצאת עיקר מניותיה (כ-81%).

מגזר האשראי החוץ-בנקאי הוא אחד הצומחים בבורסה בתל-אביב בשנים האחרונות, והענף כבר כולל כ-20 חברות הנסחרות בשווי מצרפי של יותר מ-8 מיליארד שקל. עיקר השווי מיוחס לחמש מובילות הענף - מימון ישיר, אס.אר אקורד, גמא, אחים נאוי ופנינסולה.

נוכח פריחת פעילות החברות ונסיקת שווי המניות של מרביתן, לא מעט חברות אשראי חוץ-בנקאי הצטרפו לזירת המסחר המקומית בדרך של הנפקת הון ראשוני (IPO), במסגרת גל הנפקות האקוויטי הנמשך בבורסה זה כשנה. בין אלה נמנות גם לא מעט חברות מימון לנדל"ן, בהן מניף, גמלא-הראל נדל"ן, ברקת, בול מסחר והשקעות, וכן מכלול שטרם השלימה את ההנפקה וחברות נוספות מהענף דוגמת בלנדר, מיכמן, גמא ועוד.