חסויות | דעה

לא רק בתל אביב: העיריות למדו לנצל את עסקאות החסות במתקני הספורט

בישראל מבינים ורואים את היתרונות הרבים בעסקאות חסות. אנו צועדים בצעדים קטנים קדימה אחרי מדינות רבות בעולם, וההתעניינות במכרזי חסות הולכת וגדלה

היכל מנורה מבטחים בתל אביב. עד כה, בישראל מכרזי חסות צלחו בעיר תל אביב בלבד / צילום: Shutterstock, Moshe EINHORN
היכל מנורה מבטחים בתל אביב. עד כה, בישראל מכרזי חסות צלחו בעיר תל אביב בלבד / צילום: Shutterstock, Moshe EINHORN

עסקאות חסות (Naming rights) למתקני ספורט הפכו בשנים האחרונות לתופעה מקובלת ונרחבת ברחבי העולם. עסקאות חסות הן עסקאות כלכליות בהן חברות עסקיות רוכשות את זכויות הפרסום והשיווק על מתקן ספורט (אצטדיון, אולם ספורט, פארק ספורט וכדומה) לפרק זמן מוגדר.

ארה"ב מובילה מזה עשרות שנים את המסורת של החסויות המסחריות ונכון להיום מעל ל-100 אצטדיונים, אולמות ומתקני ספורט, ביצעו עסקאות חסות עם חברות מסחריות, מהמובילות והגדולות בעולם, שהכניסו לרשויות ולקבוצות מיליארדי דולרים. חברות ענק כמו קוקה קולה, הום דיפו, U.S Bank, Bank of America, רד בול, פיליפס, טיוטה ועוד ביצעו עסקאות מסוג זה.

אחרי ארה"ב גם באירופה השכילו לבצע עסקאות חסות עם חברות ענק מקומיות ורב לאומיות. ניתן לראות כדוגמא בעיר טורינו באיטליה את מגרשה הביתי של קבוצת יובנטוס שחתמה עסקת ענק עם ענקית הביטוח הגרמנית, אליאנץ והאצטדיון נקרא על שמה. מגרשה של קבוצת באיירן מינכן, שנקרא "אליאנץ ארנה", מועדון הכדורגל ניס, מהליגה הצרפתית, אצטדיון פיליפס בהולנד בו משחקת קבוצת פ.ס.וו איינדהובן, היכל הספורט הלאומי אריקסון בסטוקהולם שוודיה ועוד.

עסקאות מסוג זה הן עסקאות המבוססות על כדאיות כלכלית-מסחרית, שיווקית ופרסומית לנותן החסות, זאת להבדיל מתרומה כספית להקמת מתקן ספורט, כגון: אצטדיון סמי עופר בחיפה ולהבדיל ממתקני ספורט שקיבלו הקצבה מהטוטו או ממפעל הפיס, כגון: היכל טוטו חולון, היכל פיס אנרבוקס בחדרה ועוד.

מכרזי החסות הם עסקת WIN-WIN 

קיימים גם מתקני ספורט רבים בארץ ובעולם שהרשויות המקומיות או המועדונים החליטו להוקיר ולהנציח את שמם על שם מנהיגים, נשיאים, פוליטיקאים, שחקני עבר וראשי מועדונים כגון: אצטדיון טדי על שם טדי קולק, ראש עיריית ירושלים האגדי, אצטדיון רוברט פ. קנדי (RFK) בוושינגטון די.סי בירת ארה"ב, אצטדיון נלסון מנדלה ביי בפורט אליזבת שבדרום אפריקה, אצטדיון סנטיאגו ברנבאו המפורסם על שם נשיא מועדון ריאל מדריד, שהפך את הקבוצה לאחת מקבוצות הכדורגל המפורסמות והגדולות בעולם ועוד, ולהבדיל אלפי הבדלות אצטדיון קים אול סונג שממוקם בפיונגיאנג ונקרא על שם, מנהיג צפון קוריאה לשעבר, עוד בחייו.

מכרזי החסות הם עסקת WIN-WIN לכל הצדדים: מצד הרשות המקומית מתקבלת השקעה כספית נוספת במתקן הספורט בו ניתנה החסות, ההשקעה מיטיבה עם הקבוצות שמשחקות במתקן - הזוכות למתקנים משודרגים והשקעות כספיות, הצופים שזוכים לשיפור חווית הצפייה בשל ההשקעות הנוספות והרשות המקומית שיכולה להקטין את תמיכתה הכספית באותו מתקן ולהרחיב את תקציב פעילותה והשקעתה בפעילויות ספורט נוספות בשטחה. נותן החסות זוכה לחשיפה משמעותית למותג הן פיזית על גבי המתקן אליו מגיעים מיליוני צופים מידי עונה לצפות במשחקים, אירועי בידור והופעות והן בחשיפה התקשורתית בעיתונות הכתובה, המשודרת וברשתות החברתיות, לה זוכה מתקן הספורט.

גם בישראל החלו עסקאות מסוג זה לתפוס תאוצה ולאחר מספר מכרזי חסות שלא צלחו במספר רשויות בארץ, נראה שהעיר פתח תקווה פתחה את הצוהר לערים נוספות לעסקאות חסות למתקני ספורט עם זכייתה של חברת "שלמה ביטוח" במכרז החסות שביצעה עיריית פתח תקווה באמצעות החברה לפיתוח פתח תקווה.

עד לעסקה זו, בישראל מכרזי חסות צלחו בעיר תל אביב בלבד, כששני היכלי הספורט - היכל הספורט ביד אליהו/נוקיה שהפך להיכל "מנורה מבטחים" והיכל הספורט שנבנה במתחם הדרייב-אין לשעבר שנקרא כעת "היכל קבוצת שלמה" הכניסו לקופת חברת היכלי הספורט בתל אביב - 10 מיליון שקל ו-20 מיליון שקל למשך שמונה שנים, בהתאמה.

ניתן לראות כי כעת גם בישראל מבחינים ביתרונות הרבים בעסקאות חסות. ואנו צועדים בצעדים קטנים קדימה אחרי מדינות רבות בעולם, וההתעניינות במכרזי חסות הולכת וגדלה. להערכתי, תוך זמן קצר נראה מתקני ספורט נוספים מצטרפים למגמה זו, ואולי אף תתבצע התרחבות נוספת למבני ציבור המשמשים לתרבות, פנאי ובידור.

הכותב הוא מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה, המנהלת את אצטדיון שלמה ביטוח