אחרי שכבר הפחיתה בכ-30% את השווי: איירובוטיקס נכשלה בהנפקה

איירובוטיקס, הנושאת הפסדים כבדים של כ-122 מיליון דולר מאז נוסדה בשנת 2014, ביקשה לגייס סכום בטווח של כ-20-30 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-50 מיליון דולר • הביקושים שנרשמו בהנפקה הסתכמו במיליוני שקלים בודדים בלבד

רחפן של איירובוטיקס / צילום: יוני בן חיים
רחפן של איירובוטיקס / צילום: יוני בן חיים

למרות קיצוץ משמעותי בשוויה של איירובוטיקס, היא נכשלה במהלך הנפקת המניות הראשונית (IPO) שביצעה היום (ג').

איירובוטיקס, הנושאת הפסדים כבדים של כ-122 מיליון דולר מאז נוסדה בשנת 2014, ביקשה לגייס סכום בטווח של כ-20-30 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-50 מיליון דולר (כ-165 מיליון שקל), אולם ככל הידוע, הביקושים שנרשמו בהנפקה הסתכמו במיליוני שקלים בודדים בלבד. זאת אחרי שכבר הפחיתה בכ-30% את השווי לפיו ניסתה לבצע את הגיוס, ביחס לשווי חברה של כ-70 מיליון דולר אליו כיוונה מוקדם יותר השנה.

בשל היקף הגיוס המצומצם יחסית, הנפקתה של איירובוטיקס לא עוררה עניין רב בקרב הגופים המוסדיים, והחברה החליטה לדלג על השלב המוסדי בהנפקה ולבצע את הגיוס לציבור בלבד, אולם כאמור, גם הציבור לא נענה לאפשרות לקחת חלק בהנפקה.

ניסיונה של איירובוטיקס להגיע לבורסה נעשה נוכח הצורך שלה למימון המשך הפעילות ותוך הפחתת שווי משמעותית משווי של כ-240 מיליון דולר לפיו הוערכה בגיוס פרטי שביצעה לפני כשלוש שנים.

איירובוטיקס עוסקת באיסוף, ניתוח והנגשת מידע באופן אוטומטי, באמצעות רחפן אוטומטי ("רחפן בקופסא"). המערכת האוטומטית של איירובוטיקס כוללת רחפן, תחנת עגינה, חיישנים מוטסים (מטע"דים) שונים, מערכת תקשורת, סוללות, ניווט ובקרת אקלים. צמד מייסדיה הם רן קראוס (נשיא לענייני אסטרטגיה ופיתוח עסקי) ומאיר קליינר (מנכ"ל).

בסך הכול, מהקמתה ועד שנת 2018 ביצעה איירובוטיקס ארבעה סבבי גיוס, בהם גייסה סכום מצרפי של כ-110 מיליון דולר. סבב הגיוס הראשון בוצע בשנת 2015 לפי שווי חברה של כ-5 מיליון דולר, והאחרון לפי שווי של כ-240 מיליון דולר, אחרי הכסף.

איירובוטיקס מתנהלת ללא גרעין שליטה ובעלי המניות הגדולים בה כיום הם חברה מסינגפור, קרן Alpha Intelligence Capital וקבוצת OurCrowd.