"לא בסמכות משרד החינוך": נחתם צו המאפשר חיסונים בבתי הספר בזמן הלימודים

למרות התנגדות שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש חתם על צו המורה למנהלי ומוסדות החינוך לאפשר מתן חיסונים בבתי הספר במהלך שעות הלימודים • מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד: "לא הגיוני שזורקים את האחריות על מנהלי בתי הספר. לא נשתף פעולה"

פרויקטור הקורונה נחמן אש / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן
פרויקטור הקורונה נחמן אש / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש חתם על צו המורה למנהלי בתי הספר ומוסדות החינוך לאפשר מתן חיסונים בתחומם וגם במהלך שעות הלימודים, זאת בניגוד לעמדה המוצהרת של שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון. פרסום הצו התאפשר לאחר קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה.

בראיון בגלי צה"ל אמר המשנה ליועמ"ש רז נזרי כי מנהלי בתי הספר יוכלו להורות על מתן חיסונים במהלך שעות הלימודים. הוא הסביר כי הנושא הוא בסמכות שר הבריאות ולא שרת החינוך.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הביעה התנגדות: "זה לא מוסרי להשתמש בילדים כאמצעי לחץ על ההורים. אני קוראת להורים לחסן את הילדים, אילו היו לי ילדים או נכדים בגיל הזה לא הייתי מחכה לפתיחת שנת הלימודים. אבל זה התפקיד של ההורים. אני מגבה באופן חד משמעי את שרת החינוך - חיסונים לא צריכים להיות בשעות הלימודים". אחר כך הודיעה בן דוד כי "לא הגיוני שזורקים את האחריות על מנהלי בתי הספר. לא נשתף עם זה פעולה. רוצים לקבל החלטות - שיחליטו בעצמם". 

בתוך כך, ועדת החוקה של הכנסת דנה כעת באישור תקנות הרחבת "התו הירוק", "התו הסגול" ומגבלות התקהלות שנכנסו לתוקף בחצות. יועץ רה"מ רן אחיטוב אמר בדיון: "בפתיחת שנה"ל יקבלו ההורים ערכות בדיקה ביתיות". כן הודיע כי "בעתיד רק מחוסני מנה שלישית יהיו זכאים לתו ירוק. מכיוון שצריך בוסטרים, אז רק מי שהתחסן בפעם השלישית, הם אלה שנחשבים מחוסנים מלא. והתו הירוק יתפוס רק מי שמחוסן שלוש מנות. יש פעילות משמעותית בנושא פתיחת הלימודים. בערב פתיחת הלימודים נעשה לכולם בדיקות בעזרת ערכות שניתן להורים הביתה, כדי שהילדים החולים לא יכנסו לבית הספר".

 פרוייקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, אמר כי התקנות המובאות לאישור מקלות מדי: "כפרוייקטור הקורונה אני אומר לכם בצורה מאוד ברורה: הייתי רוצה להביא לכם היום הגבלה של 50 בפנים ו-100 בחוץ. אני חושב בראש ובראשונה מתוקף תפקידי לשמור על החיים ואני חושב שצריך לעשות פעולות נוספות, כרגע זה ההחלטה בקבינט אנחנו מצייתים ומצדיעים ולכן מה שמוצג כאן לדעתי המקצועית היא הצעה מקלה. אני סבור שאנו נמצאים במלחמה, התחלואה אצלנו עולה יום אחרי יום. הנתונים מהבוקר אינם נתונים שאפשר להישען עליהם ולהגיד 'אולי' ה-'אולי' הזה שווה חיים של אזרחי ישראל. אזרחים חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים הציבוריים, מתוכם כ-550 במצב קשה, 95 במצב קריטי ו-17 חולים מחוברים למכונת אקמו".

לאור התנגדותה של השרה שאשא-ביטון לחיסונים בבתי הספר, החליט ראש הממשלה בנט לכנס את ועדת השרים לענייני התמודדות עם נגיף הקורונה (קבינט הקורונה) לדיון מסכם בעניין מערכת החינוך, בו תתקבל הכרעה בכלל הסוגיות וההיבטים. הדיון יתקיים בתחילת השבוע הבא (מועד מדויק ייקבע בהמשך), ובו ישתתפו לבקשת השרה מומחים, אנשי מקצוע ונציגי ארגוני המורים וההורים, זאת על מנת לדון באופן יסודי ומעמיק בנושאים שעל סדר היום ובמתווים השונים שהוצעו. בנט ציין בהודעה לשרים כי ההחלטה שתתקבל בדיון תהיה מחייבת לכלל חברי הממשלה.

קשיים בפריפריה במימוש התו הירוק

ראש מועצת גליל עליון, גיורא זלץ, התריע כי מתווה התו הירוק ומשרד החינוך המחייב בדיקה לילדים לא מחוסנים בכל 24 שעות, כדי להיכנס ללימודים ולמקומות ציבוריים, לא ישים בפריפריה. "מתחם הבדיקות הכי קרוב אל יישובי המועצה שלי נמצא כ-40 דקות נסיעה מכאן. אם הם לא חברי כללית, זה רחוק עוד יותר, למעלה משעה. אני רואה את המתווה כבלתי ישים. אף אחד לא ישרוף כל יום שעה וחצי במקרה הטוב".

פרופ' זרקא השיב: "אני תמיד בודק קודם כל לגבי הפריפריה כי גם אני מהצפון. אין קשר בין הבדיקות לבין קופת החולים לה אתה שייך. יש פריסה טובה. נפעל בכל מקרה כדי להנגיש עוד ועוד".

עו"ד רז ניזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בדיון: "הזכות לחיים ולבריאות גוברת על הזכות לקניין. לכן אישרנו את קידום התקנות".