מהיום: הבנקים יתנו ללקוחות תוספת זמן לפני שידחו את הצ'ק

החוק המחייב את הבנקים לדווח ללקוח לפני החזרת צ'ק, נכנס לתוקפו • הבנקים יתנו ללקוחות התרעה של יום אחד, על-מנת שיוכלו להשלים את הכסף החסר בחשבון כדי שאפשר יהיה לפדות את הצ'ק

צ'קים חוזרים / צילום: תמר מצפי
צ'קים חוזרים / צילום: תמר מצפי

תיקון חוק "צ'קים ללא כיסוי", המחייב את הבנקים בישראל שלא להחזיר צ'ק מבלי שניתנה ללקוח התראה של יום עסקים, נכנס היום (ה') לתוקף. התיקון מעניק ללקוחות מרווח זמן להפקדת הכסף החסר בחשבון ועשוי למנוע מהם את הרישום השלילי כלקוח מוגבל. על הלקוח יהיה להפקיד בחשבונו את הסכום החסר עד שעתיים וחצי לפני תום יום העסקים הבנקאי, כלומר עד השעה 16:00.

על-פי הנהוג עד היום, בטרם תוקן החוק, הבנקים לא היו מחויבים לעדכן את בעלי החשבון על כך שצ'ק שלהם עלול להיות מסורב בשל היעדר כיסוי. לבעל החשבון נודע על כך רק בדיעבד, לאחר שהצ'ק כבר סורב על-ידי הבנק ונכנס למניין 10 הצ'קים הנספרים לפי החוק והופכים את הלקוח לבעל כתם כלכלי כ"לקוח מוגבל".

הצעת החוק, אותה יזם ח"כ יעקב אשר, קובעת כי כדי למנוע עד כמה שניתן סירוב של צ'קים, הבנק יידרש להודיע לבעל החשבון באמצעות הודעת SMS או הודעה מוקלטת בטלפון, כי אין יתרה מספקת בחשבון שמאפשרת את פירעון הצ'ק, ותעניק לו מרווח זמן של יום עסקים אחד לפחות שבו יוכל להפקיד את הכסף בחשבון.

כדי למנוע סירוב צ'ק לאחר קבלת התראה שכזו, ההודעה תישלח לבעל החשבון מוקדם ככל האפשר בתחילת היום, כדי לתת לו מספיק זמן לנסות ולדאוג להפקדת הכסף בחשבון.

על-פי ח"כ אשר, ההודעה תיטיב הן עם בעל החשבון שנתן את הצ'ק, שתהיה בידיו האפשרות למנוע את סירוב הצ'ק ואת ההשלכות שעלולות להיות לסירוב זה; והן עם מקבל הצ'ק, שיוכל להפקיד את הצ'ק לפירעון ולקבל את התמורה שמגיעה לו מבלי שהצ'ק יסורב.

"מדובר בחוק חברתי חשוב ממעלה ראשונה שיעשה מהפך גדול במערך הבנקאות ויתקן עיוות של שנים. אני מברך את בנק ישראל על התגייסותו ליישום המהפך במערכות הבנקים. זו בשורה שמטיבה עם כל הצדדים - גם הלקוחות וגם הבנקים", אמר ח"כ  אשר.