מחקר מסין: וריאנט הדלתא מדבק יותר בשלב הא-סימפטומטי

המחקר מראה כי וריאנט הדלתא של וירוס הקורונה מדבק יותר בשלב הא-תסימיני לעומת הווריאנטים הקודמים • המחקר מדגיש את החשיבות בשימוש במסכות גם אחרי ביצוע בדיקה מהירה • במקרה של וריאנט הדלתא יש לכאורה כמות כפולה של אנשים שמסתובבים בינינו בלי לדעת שיש להם קורונה כשהם כבר מדבקים

תור לבדיקת קורונה בהיכל שלמה ת''א / צילום: בר - אל
תור לבדיקת קורונה בהיכל שלמה ת''א / צילום: בר - אל

מחקר שפורסם לפני ביקורת עמיתים אך תוקצר באתר כתב העת Nature, מראה כי וריאנט הדלתא של וירוס הקורונה (Covid-19) מדבק יותר בשלב הא-תסימיני לעומת הווריאנטים הקודמים. מידע זה מצטרף לנתונים נוספים שמתחילים להיאסף לגבי וריאנט הדלתא, למשל שהתקופה הא-תסמינית שלו קצרה יותר, והוא אמור להתגלות בבדיקות PCR מהר יותר, בגלל העלייה המהירה בעומס הוויראלי.

פרופ' בנג'מין קאולינג, אפידמיולוג באוניברסיטת הונג קונג ואחד מכותבי המחקר, אומר כי בדיקה של 100 איש במחוז גוואנדונג בסין שנדבקו בין מאי ליוני השנה, העלה כי רובם הפכו תסמיניים כ-5.8 ימים לאחר אירוע ההדבקה המשוער. בדיקות ה-PCR שלהם הראו כי כבר מהיום השלישי הם הפכו למדבקים. על בסיס זה, מחשב קאולינג כי 74% מההדבקות בדלתא צפויות לקרות בשלב שלפני הופעת התסמינים, שיעור גבוה יותר מאשר בווריאנטים הקודמים.

מחקר קודם של אותה קבוצה על וריאנט ווהאן המקורי, הראה כי התסמינים מופיעים 6.3 ימים אחרי החשיפה ואילו העומס הוויראלי מגיע לכמות הנחשבת מדבקת, 5.5 ימים אחרי החשיפה. כלומר, נותר פחות מיום אחד להדבקה לפני שמופיעים התסמינים.

כך, במקרה של וריאנט הדלתא יש לנו לכאורה כמות כפולה של אנשים שמסתובבים בינינו בלי לדעת שיש להם קורונה כשהם כבר מדבקים, וזה קורה מהר יותר אחרי החשיפה, כלומר פחות הזדמנויות עבורם לדעת שנחשפו, ולנקוט במשנה זהירות.

הווריאנט כנראה גם יותר מדבק וגם עוקף חיסונים 

זו אולי אחת הסיבות לכך שהווריאנט הזה מתפשט במהירות רבה יותר, אומר קאולינג. הוא כנראה גם יותר מדבק וגם עוקף חיסונים - זה כבר די ברור, אבל אולי גם ההדבקה הלא-תסמינית הרבה אחראית לחלק מן המגמות שראינו. "רוב התחלואה מועברת על ידי אנשים שמרגישים בסדר גמור", אומר קאולינג.

קאולינג אסף גם נתונים אחרים אשר מחזקים את מה שאנחנו יודעים על וריאנט הדלתא. הסיכון להדבקה ללא כל מגבלה הוא כ-7 אנשים לכל חולה, לעומת 2-4 איש בווריאנטים הקודמים. בניגוד למחקרים אחרים שפורסמו, על פי המחקר הזה החיסון כן מוריד את כמות הווירוס בשיא, ולכן מחוסנים הדביקו 65% פחות אנשים אחרים.

בדיקות קורונה מהירות נחשבות לבעלות יכולת לאתר את המחלה בעיקר כשרמות הווירוס גבוהות, כלומר בעיקר בשלב התסמיני. מכאן שהבדיקות כן מצליחות להפחית את הסיכון להדבקה במתחמים "ירוקים", אבל זו הגנה שרחוקה מלהיות הרמטית. לעומת זאת שימוש במסכות בחללים סגורים גם אם אינכם חשים בדבר, זוהי שיטת המניעה המומלצת ביותר על פי המחקר הזה.