שיכון ובינוי תתייצב בספטמבר לשימוע בפרשת השוחד באפריקה

בפרקליטות נוטים לדחות את טענות הבכירים שנערך להם שימוע ולהגיש נגדם כתב אישום • לפי החשד, תרבות השוחד הצמיחה לקבוצת שיכון ובינוי תועלת כלכלית אדירה

עופר קוטלר, לשעבר מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'
עופר קוטלר, לשעבר מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'

שלב השימועים בפרשת השוחד של עובדים זרים באפריקה של חברת שיכון ובינוי  מגיע לישורת האחרונה. לאחר שכל בכירי שיכון ובינוי נגדם הוצא כתב החשדות כבר התייצבו לשימוע בעניינם, החברה עצמה תתייצב לשימוע בספטמבר כדי לשכנע שאין מקום להעמידה לדין.

עניינה של הפרשה באירועים שהתרחשו בפעילותה הבינלאומית של קבוצת שיכון ובינוי מיולי 2008 ועד מועד פתיחת החקירה הגלויה בפברואר 2018. לפי החשד, לאורך תקופה זו הפעילה שיכון ובינוי מערך שיטתי, ממוסד ומאורגן של תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, במדינות שונות בהן פעלה, וזאת לשם קידום עסקיה והגדלת רווחיותה. מתן השוחד לווה לכאורה במערך של הלבנת הון ועבירות דיווח ורישום כוזב, הכול באמצעות מנהלים ועובדים לשעבר בקבוצה, ובכללם בכירים. לפי החשד, תרבות השוחד הצמיחה לקבוצת שיכון ובינוי תועלת כלכלית אדירה בהיקפה.

הכיוון המסתמן בפרקליטות מיסוי וכלכלה הוא להגיש כתב אישום נגד בכירי החברה ולדחות את טענתם בשימוע. תיק שיכון ובינוי הוא ייחודי בכך שיש ראיות חד-משמעיות, ברורות ומגוונות לכך שבחברה התקיימה תרבות של תשלומי שוחד בהיקפים כבירים, אך חרף זאת יש קושי לבסס את התיק לאור היעדר תיעוד נרחב של תשלומי השוחד עצמם תוך פירוט "התרבות" לפרטים ולמעשים.

ראיית הזהב של הפרקליטות היא מסמך שנתפס במחשבו של רוני פאלוך, המנכ"ל דאז של חברת SBI, חברה-בת של שיכון ובינוי, שעל-פי המסמך עצמו נכתב בידי פאלוך. כותרת המסמך היא "תרשומת שיחת היכרות עם משה לחמני, היו"ר החדש של שיכון ובינוי".

במסמך נכתב כי "בפתיחת השיחה עופר קוטלר (מנכ"ל שיכון ובינוי דאז, א"ג) תיאר בפני משה את נושא אי-עמידת SBI בכל הקשור בקוד האתי ובכלל זה תשלומי שוחד לאנשי ממשל במדינות בהם אנו פועלים. עופר ציין בפניו כי כעת הנושא נופל במשמרת של שניהם, מאחר שרוית (ברניב, א"ג) עזבה. עופר תיאר הקושי בהתנהלות המנוגדת לחוק בישראל ובעולם".

משה לחמני / צילום: סיון פרג'
 משה לחמני / צילום: סיון פרג'

סנגוריהם של פאלוך, קוטלר ולחמני נאלצו להתמודד עם המסמך בשימוע ובחרו בטקטיקות שונות. עו"ד ירון ליפשס, המייצג את פאלוך, ביקש שלא להתמקד במסמך והתייחס בהרחבה לכשלים אחרים שקיימים לדעתו בתיק. עו"ד גיורא אדרת, המייצג את קוטלר, טען טענות בנוגע לקבילות על רקע האפשרות כי לא הוצא צו חיפוש כדין במסגרתו נתפס המסמך המפליל, וכן כי תוכן המסמך אינו סביר. עורכי הדין נתי שמחוני ונבות תל-צור, המייצגים את לחמני, טענו כי המסמך כלל איננו מפליל את לחמני, שהכחיש בחקירתו כי התכנים האמורים הועלו במסגרת הפגישה בנוכחותו.

יצוין כי בידי הפרקליטות יש ראיות על עצם קיום הפגישה בתאריך הזה בין פאלוך, קוטלר ולחמני. 

*** חזקת החפות: חברת שיכון ובינוי והאישים המוזכרים בידיעה לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.