אקזיטים | בלעדי

אקזיט על מגש של פלסטיק: המעפיל וגזית מוכרים את החברה הקיבוצית לפי שווי של כ-220 מיליון שקל

יצרנית המגשיות לתעשיית המזון MCP נמכרת לחברת Faerch מדנמרק • מתמורת המכירה יופחתו חובות שצברה החברה, בסכום של כ-50 מיליון שקל, כך שהיא תעמוד על כ-170 מיליון שקל - שיתחלקו באופן שווה בין שני הקיבוצים - המעפיל וגזית

קיבוץ המעפיל. יקבל 85 מיליון שקל / צילום: אתר הקיבוץ
קיבוץ המעפיל. יקבל 85 מיליון שקל / צילום: אתר הקיבוץ

תעשיית הפלסטיק הקיבוצית ממשיכה לייצר אקזיטים. הפעם מדובר בחברת MCP, הפועלת מקיבוץ המעפיל שבעמק חפר ועוסקת בייצור מגשיות לתעשיית המזון. לאחרונה אושרה ונחתמה עסקה למכירת MCP לידי ענקית אריזות המזון Faerch (פירץ') מדנמרק, בתמורה המבוססת על שווי חברה של 57 מיליון אירו נכון לסוף 2020 (כ-220 מיליון שקל).

עם זאת, לגלובס נודע כי הסכום שיקבלו המוכרים - חברת פלזית תעשיות של קיבוץ גזית (בעלת 50.1% ממניות MCP) וקיבוץ המעפיל (49.9%) - יהיה נמוך יותר, שכן ל-MCP חובות פיננסיים בהיקף של 50 מיליון שקל שיקוזזו מהעסקה. כך שבסופו של דבר יקבלו שני הקיבוצים המוכרים כ-170 מיליון שקל לפני מס, תמורה שתתחלק ביניהם בחלקים שווים (85 מיליון שקל כל אחד).

MCP, שהוקמה לפני למעלה מ-40 שנה, מעסיקה קרוב ל-200 עובדים בשני מפעלים, בישראל ובארה"ב, ולה מכירות של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה. החברה עוסקת בפיתוח וייצור אריזות מזון מתקדמות באמצעות טכנולוגיות חדשניות, בהן גם כאלה שניתן להוציא מההקפאה היישר למיקרוגל או לתנור האפייה. לקוחותיה הם יצרני מזון, חברות שיווק מזון וקמעונאיות בארה"ב, במזרח התיכון ובאירופה. 

תוצרת המפעל מיועדת ברובה ליצוא (75%). בהתאמה לכך, ב-2017 התקבלה החלטה לפתוח מפעל בארה"ב כדי להתקרב ללקוח, והדבר הגדיל את מחזור המכירות של MCP בכ-30%. 

הרכישה נועדה לבסס נוכחות גם באמריקה

קבוצת Faerch מדנמרק היא ספקית מובילה באירופה של פתרונות אריזה קשיחים מתכלים לתעשיית המזון והחברה האינטגרטיבית הראשונה בתחום מיחזור המגשים. לפירץ' 16 מתקני ייצור באירופה בלבד, ומהדיווח שלה על רכישת MCP עולה, כי זו נועדה להרחיב את פעילותה מעבר לאירופה ולבסס נוכחות גם בשוק האמריקאי.

פירץ' מסרה, כי הרכישה מרחיבה את הפריסה הגיאוגרפית שלה ומבססת נוכחות בשוק האמריקאי המשמעותי, כחלק מאסטרטגיית הצמיחה ארוכת-הטווח של פירץ', וחזונה להוביל את תחום שינוע אריזות המזון למעגליות גלובלית אמיתית. 

על פי תנאי העסקה תמשיך החברה הרוכשת את פעילות MCP בקיבוץ המעפיל לפחות חמש שנים נוספות, עד גמר ההסכם המקורי בשנת 2026, בתנאי השימוש של 2020. במהלך תקופה זו אמור הרוכש לגבש את תוכניותיו להמשך בנוגע לאתר בקיבוץ.
עובדי MCP אינם אמורים להיות מושפעים לפי שעה מהמהלך.

לרס גייד הנסן, מנכ"ל קבוצת פירץ', מסר עם הדיווח על הרכישה כי "הפתרונות המעגליים שלנו משלימים את מגוון המוצרים של MCP, ויחד אנחנו בחזית המאמץ להפוך את התחום של ייצור אריזות מזון למעגלי גם מחוץ לאירופה".

מעגליות משמעותה כי האריזות מתמחזרות לחלוטין לאריזות חדשות, ואפשר לחזור על התהליך לנצח. "MCP תהיה קרש הקפיצה של פירץ' לכניסה לשוק האמריקאי החשוב, אשר גודלו מוערך בכ-55 מיליארד דולר. כשנהיה מקומיים בארה"ב, נוכל לתמוך בקמעונאים, בחברות שיווק המזון וביצרני במזון בבחירה הנכונה שלהם במעגליות מלאה".

קיבוץ העוגן בדרך לאקזיט בהעוגנפלסט

יש לציין כי גם קיבוץ העוגן, השוכן סמוך להמעפיל בעמק חפר, נמצא ככל הידוע בדרך לאקזיט, בחברת העוגנפלסט שבשליטתו, והמו"מ למכירת החברה, תמורת כ-140 מיליון שקל מתנהל גם כאן, על פי פרסומים בתקשורת, מול רוכש אירופי וצפוי להיחתם בשבועות הקרובים. קיבוץ העוגן מחזיק ב-60% ממניות העוגנפלסט וביתרה מחזיקה קרן להב של גיורא עופר ויעל גיט.

העוגנפלסט, אשר עוסקת בפיתוח ובייצור מוצרי P.V.C, הוקמה ב-1952 ומעסיקה כ-150 עובדים במפעלה בקיבוץ. החברה מייצרת מגוון יריעות P.V.C מתקדמות ליישומים בענפי הביטחון, הבנייה, החקלאות, עיצוב הבית והתעשייה. החברה עושה שימוש בטכנולוגיות ערגול, הדפסה ולמינציה מתקדמות.

"פריחה במפעלים קיבוציים במהלך הקורונה"

עו"ד שרית מולכו, שותפה בכירה וראש מחלקת תאגידים במשרד ש. פרידמן, המטפלת בעסקאות השקעה בתעשייה הקיבוצית, אמרה לגלובס כי "בשנה האחרונה ניתן לראות יותר ויותר עסקאות של מיזוגים ורכישות בקרב התעשייה הקיבוצית בישראל. במהלך תקופת הקורונה חוו מפעלי קיבוצים רבים פריחה כלכלית - הן אלו המייצרים חומרי גלם לתעשיות שונות, שנהנו מפריחה וצמיחה, והן אלו המספקים מוצרי צריכה שונים לצרכן הסופי.

"אחת התוצאות של הפריחה הכלכלית הזו בקרב מפעלי הקיבוצים היא השאיפה והרצון בהתפתחות והרחבת הפעילות. מפעלים שהגיעו לתקרת הזכוכית מבחינת הפעילות שלהם מחפשים שותפים אסטרטגיים כדי לפרוץ אותה, ולהכניס שותף שיסייע להן בחשיבה של פיתוח העסק.

לכן גם חלק מהקיבוצים מכניסים שותפים מחו"ל, ובכך הם מייצרים לעצמם אפיקי התרחבות משמעותיים, פריצה לשווקים חדשים ונוכחות בשוק העולמי. כמובן שיש גם קיבוצים המוכרים את מלוא החזקותיהם בחברות, כדי ליהנות מהשווי הגבוה, ולעיתים מתוך הכרה שהם הגיעו למיצוי יכולתם לפעול לטיוב החברה".