הוועדה המקומית תל אביב תדון מחר בעיבוי ותוספת של 33 קומות למגדל המאה ברחוב אבן גבירול

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תתכנס במטרה לדון בתוכנית המציעה "התחדשות" של המבנה, הכוללת שיפוץ של המגדל הקיים, שגובהו 20 קומות, ותוספת של מגדל נוסף צמוד בגובה 53 קומות • הקומפלקס ישמש למסחר, לתעסוקה ולמלונאות

מגדל המאה / צילום: אייל פישר
מגדל המאה / צילום: אייל פישר

מגדל המאה, שממוקם ברחוב אבן גבירול 124 בתל אביב, הוא מהאייקונים המוכרים בעיר. מדובר במבנה בגובה 20 קומות, שמחופה בקיר מסך מזכוכית בגוון חום מוזהב. מחר (ד') תתכנס הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של העיר תל אביב כדי לדון בתוכנית המציעה "התחדשות" של המבנה, הכוללת, בין היתר, שיפוץ של המגדל הקיים, שגובהו 20 קומות, ותוספת של מגדל נוסף צמוד בגובה 53 קומות. הקומפלקס ישמש למסחר, לתעסוקה ולמלונאות.

קצת קשה לדמיין, אבל מגדל המאה ניבנה בשלבים. ב-1966 הוקמו קומות הבסיס המוארך שמתחת למגדל, ובהן שכנו במשך שנים חנות השק"ם וחניון עילי. לאחר מכן נוספה הקומה הרביעית של מבנה הבסיס וקומות החניה שבו הפכו לקומות משרדים. ב-1986, הוקם, בתכנון של האדריכלים אבא אלחנני וניסן כנען, המגדל ובו מבנה המשרדים. סך כל השטח הבנוי בהווה הוא כ-20,000 מ"ר.

הדמיה: מגדל המאה תל אביב / צילום: אוקא אדריכלים
 הדמיה: מגדל המאה תל אביב / צילום: אוקא אדריכלים

התוכנית החדשה, עליה חתום משרד האדריכלים אוקא (אורית ווילנברג גלעדי וקרן ידווב), כוללת הריסה חלקית של מבנה המסד מצפון למגדל המאה והקמת מגדל צמוד בגובה של 220 מ"ר מעל פני הים. קומת הקרקע של הקומפלקס החדש, שיהיה בה מסחר ושטחים ציבוריים (חומים), תהיה פתוחה לכיוון רחוב אבן גבירול, אבל גם לכיוון כיכר חדשה שאמורה להיות מוקמת ממזרח למגדל. סך כל שטחי הבנייה המוצעים בתת הקרקע הוא 6,150-מתוכם, 4,655 קיימים.

הבנייה מעל כוללת 1,650 מ"ר שטחי מסחר, 69,145 מ"ר שטחי תעסוקה (מתוכם, כ-10,800 מ"ר של המגדל הקיים), ו-4,450 מ"ר שטחים ציבוריים. פרט מעניין הוא שהפרויקט החדש לא יוסיף עוד מקומות חנייה לכלי רכב פרטיים. יזמיות התוכנית, כך ע"פ הדראפט שנשלח לחברי הוועדה לתכנון ובנייה, הן החברות אילות השקעות בנכסים והירקון אחזקות.

עם מימושה, תשתלב תוכנית התחדשות מגדל המאה במתחם סומייל, הממוקם על גבעת כורכר בפינת הרחובות ארלוזרוב ואבן גבירול בתל אביב, ומשתרע על שטח של כ-45 דונם. המתחם נחלק לשני מתחמי משנה: במתחם הדרומי, בבעלות קבוצת אפריקה ישראל וקבוצת בעלים פרטיים, ייבנו כ-600 יחידות דיור ועוד 10,000 מ"ר מסחר. במתחם הצפוני מתוכננים שני מגדלים, ובכל אחד מהם 174 יחידות דיור.