בדקנו וזה רווחי: עסקי הקורונה משפיעים לטובה על חברות הציוד והשירותים הרפואיים

החברות הציבוריות נובולוג, באטמ ואילקס הציגו במחצית 2021 צמיחה במכירות ושיפור ברווחיות • אחרי הבוסט עם פרוץ הקורונה והדרישה המיידית לבדיקות ולציוד רפואי מגוון, חלה אומנם ירידה בביקוש למוצרים כמו מכונות הנשמה, אך מנגד עלייה בביקוש לבדיקות שנמשכת בעקביות

עסקי הציוד והשירותים הרפואיים. צמיחה במכירות ושיפור ברווחיות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
עסקי הציוד והשירותים הרפואיים. צמיחה במכירות ושיפור ברווחיות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לרגע נראה היה כי הקורונה עומדת להיגמר, לפחות בעולם המערבי, ושחברות בתחום הרפואי שנהנו מגידול בפעילותן בזכות מכירת מוצרים כמו מכונות הנשמה או בדיקות, עלולות לחוות ירידה בהכנסות. אולם בטרם גילינו האם הפעילויות שנבנו בתקופת הקורונה הן בנות-קיימא וניתנות להסבה לתחומים אחרים, המגפה שבה במלוא עוצמתה והדרישה לציוד רפואי לטיפול בה, ובעיקר לבדיקות, רק עלתה.

לראיה: החברות הציבוריות נובולוג, באטמ ואילקס, אשר פועלות בתחומי הציוד והשירותים הרפואיים, ופרסמו בימים האחרונים את דוחותיהן למחצית 2021, מלמדות כי שלושתן רשמו צמיחה במכירות ושיפור ברווחיות.

בבאטמ ובאילקס, שהקורונה הייתה האירוע העיקרי שהשפיע על פעילותן בשנה וחצי האחרונות, ניכרת מגמה של עלייה חדה בהכנסות מיד עם פרוץ המגפה - והדרישה המיידית לבדיקות ולציוד רפואי מסוגים שונים.

לאחר מכן חלה ירידה בביקוש למוצרים כמו מכונות הנשמה, ששתי החברות הצליחו לספק במהירות ב-2020, אך מנגד עלייה בביקוש לבדיקות, והדרישה בתחום הזה הפכה מסודרת ועקבית יותר.

אצל שתי החברות העלייה בביקוש לבדיקות הייתה גבוהה מהירידה בביקוש למכונות הנשמה מאז תחילת המגפה, ובסך-הכול הצמיחה ממשיכה עד היום, אם כי באופן מתון יותר מן הקפיצה שנרשמה כשהקורונה התחילה.

נראה שכדי להמשיך ולצמוח, הן יצטרכו להיות יצירתיות במיצוי ההזדמנויות שהקורונה הביאה לפתחן, וגם כאלה שקשורות לשינויים בעולם הבריאות מעבר לקורונה, כמו גידול בדרישה לפתרונות בתחומים כמו בריאות דיגיטלית, רפואה מרחוק, אשפוז בית ובדיקות מדויקות לרפואה מותאמת אישית.

 
  

באטמ "צופה צמיחה של 40% השנה"

באטמ מדווחת על הכנסות של 71.4 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2021, הגבוהות ב-8% לעומת המחצית המקבילה, זאת בניכוי הכנסה חד פעמית ממכירת פעילות במחצית המקבילה. באטמ מייצרת בדיקות "היי אנד" בתחום הקורונה בעיקר לשוק האירופאי, כולל בדיקות רוק, בדיקות מהירות, בדיקות משולבות למספר מחלות נשימתיות ועוד. הביקוש לבדיקות החברה הגדיל את הרווחיות הגולמית ל-36%, לעומת 29.7% בתקופה המקבילה, וגם את הרווח.

באטמ משלבת פעילות ביומד עם תחום רשתות התקשורת, כאשר בעבר ההכנסות של שתי החטיבות נחלקו בערך חצי וחצי, אך כעת חטיבת הביומד כבר אחראית על 77% מההכנסות. מניית החברה הכפילה את ערכה מאז פרוץ מגפת הקורונה (תחילת מרץ אשתקד) ומשקפת לחברה שווי של כ-1.7 מיליארד שקל. 

לדברי מנכ"ל ומייסד החברה, צבי מרום, "אלו תוצאות מצוינות לבאטמ, שנובעות מביקוש למוצרי האבחון הרווחיים שלנו. המשכנו לחדש ולהציע לשוק מוצרים חדשים בתחום האבחון וגם בתחום הרשתות, ואנחנו ממשיכים לעבוד על מוצרים חדשים. צבר ההזמנות שלנו חזק, ואנו צופים צמיחה של 40% השנה ביחס ל-2020".

צבי מרום, מנכ''ל ומייסד באטמ / צילום: שלומי יוסף
 צבי מרום, מנכ''ל ומייסד באטמ / צילום: שלומי יוסף

אילקס מפעילה מעבדת קורונה ובדיקות סרולוגיות

לחברת אילקס, בניהולם של משה בן שאול (יו"ר ובעל שליטה) ובתו תמי גלילי (מנכ"ל) שלוש פעילויות עיקריות: שיווק של בדיקות אבחוניות בארץ ובחו"ל, המהווה את פעילותה העיקרית; שיווק ציוד רפואי תחת החברה הבת מדטכניקה; וייצור ושיווק של מכונות הנשמה בחברה הבת פלייט.

אילקס הציגה הכנסות של 495 מיליון שקל במחצית הראשונה, גידול של 31% לעומת התקופה המקבילה ב-2020. עיקר הגידול התרחש בחטיבת הדיאגנוסטיקה של החברה, אבל גם תחום הציוד הרפואי צמח.

הרווח של אילקס במחצית היה כ-71 מיליון שקל, גידול של 76%. זאת, לאחר שגם אצלה, כמו אצל באטמ, תקופת הקורונה הייתה מאופיינת ברווחיות גולמית ותפעולית גבוהה יותר.

משה בן שאול, בעלי ויו''ר אילקס / צילום: שלומי יוסף
 משה בן שאול, בעלי ויו''ר אילקס / צילום: שלומי יוסף

במצגת שליוותה את הדוחות מסרה החברה כי תחום בדיקות הקורונה צמח הן בישראל והן בשוק העיקרי השני של החברה - דרום אפריקה. אילקס הייתה אחת הזוכות במכרז להקמת מעבדת קורונה בשירות משרד הבריאות בארץ, שהיקף ההזמנות ממנה עומד כיום על 133 מיליון שקל, לאספקה על סוף הרבעון השלישי. החברה פועלת גם בתחום הבדיקות הסרולוגיות, וקיבלה בישראל הזמנה בתחום זה בהיקף של 20 מיליון דולר.

מניית אילקס עלתה בכ-40% מתחילת מרץ 2020 ומשקפת לחברה שווי של 1.2 מיליארד שקל. 

תמי גלילי, מנכ"לית אילקס, אמרה כי: "ברבעון רשמנו צמיחה בהכנסות וברווח הנקי, למרות ירידה בחלק מהפעילות הקשורה לקורונה, מבצע החיסונים, ובהשוואה לרבעון השיא שהצגנו אשתקד. במהלך הרבעון המשכנו לפעול להרחבת היקף השירותים שאנו מספקים, על מנת לנצל את המעבדה שהקמנו עבור בדיקות הקורונה, לשימושים נוספים ודיווחנו על שיתופי פעולה אסטרטגיים. על רקע העלייה הנוכחית בתחלואה, החברה פעלה לתת מענה מיידי על ידי העלאת תפוקת המעבדה אשר פועלת כיום בהיקפי שיא. אנו ממשיכים להיערך מבחינת כוח אדם ומכשור על מנת לתת מענה לעלייה בביקוש לבדיקות עם התגברות התחלואה.

״מגזר הדיאגנוסטיקה הינו מהחזקים והבולטים באילקס. ברבעון השני מעבדת הקורונה הייתה פחות בולטת בהכנסות וראינו דווקא הכנסות מהפעילות הרגילה של החברה. כמו למשל, הטמעת מערכת האוטומציה לקופת חולים לאומית שנכנסה השנה לפעילות, וכן הפעילות העסקית של החברה בתחום הקרדיולוגיה".

נובולוג: "'צמיחה של הייטק', אבל נשארים בשירותי בריאות"

נובולוג היא חברה בעלת פעילויות מגוונות בתחומי הרפואה, המעניקה שירותי הפצת תרופות וקנאביס רפואי, לוגיסטיקה והפצה לתחום הניסויים הקליניים, שירותי בריאות דיגיטלית עבור הרופא ועבור החולה, וכעת גם שירותי רפואה פרטית - תוך ניהול המחלה באופן מלא על ידי מרכז מומחים. 

במחצית הראשונה של 2021 הציגה נובולוג, שבשליטת המייסד אודי פוזיס, הכנסות של 625 מיליון שקל, גידול של 9.9% מהתקופה המקבילה, ורווח של 24.3 מיליון שקל, גידול של 7.7%.

תחום הלוגיסטיקה וההפצה, ש"נהנה" מביקוש מוגבר לציוד רפואי בבתי החולים ובאשפוזי בית, עדיין אחראי על רוב הכנסות החברה, אך הצמיחה בו היא הנמוכה יותר, 13%. תחום שירותי הבריאות צמח בין היתר בזכות הרכישה של החברות סאלוס, בתחום רפואת המומחים ו-AML, רשת מעבדות. תחום הבריאות הדיגיטלית עדיין הקטן מביניהם, אך צמח ב-22%.

לדברי עירן טאוס, מנכ"ל החברה, "שוב אנחנו רושמים צמיחה דו ספרתית ברווחיות התפעולית משנה לשנה, למרות שזו לא חברת הייטק אלא חברת שירותים בתחום הבריאות. הקורונה תרמה להכנסות שלנו, ולמשל הפעלנו מערך של בדיקות מהירות, ניהלנו פעילות של חיסונים, פעילות בתחום בדיקות ה-PCR ופעילות מעבדתית עבור המכון הביולוגי.

עירן טאוס, מנכ''ל נובולוג / צילום: סיון פרג'
 עירן טאוס, מנכ''ל נובולוג / צילום: סיון פרג'

"אבל לא משם מגיע עיקר הצמיחה. בתחום שירותי הבריאות אנחנו עוסקים בנושאים כמו נגישות לטיפול רפואי ושירותי בריאות", הוסיף טאוס. "אנחנו מתפתחים בתחום של הוספיס ואשפוז בית, שעדיין מתעכב בגלל חסמים רגולטוריים, אבל זה תחום שצפוי לצמוח. מנועי הצמיחה שלנו הם המחלות ה'גדולות' כמו סוכרת, סרטן ומחלות נוירולוגיות".

השבוע דיווחה נובולוג, שנסחרת בשווי של כ-1.4 מיליארד שקל (זינוק של כמעט 50% מתחילת משבר הקורונה) על רכישה נוספת, אחרי שורה שביצעה החברה, הפעם של חברה בשם גסטרומד, מרכז מומחים פרטי בתחום מחלות דרכי העיכול. הרכישה בוצעה באמצעות החברה הבת סאלוס, שבה מחזיקה נובולוג 51% לאחר שרכשה את השליטה בה לאחרונה, תמורת 9 מיליון שקל.