התע"א תקים מרכז הסבה למטוסי נוסעים באבו דבאי

משבר הקורונה, שצמצם את התיירות והעצים את הצורך במטוסי מטען לאור העלייה במסחר אינטרנטי, ממשיך לייצר הזדמנויות להסבת מטוסי נוסעים • לאחר שבשבוע שעבר בישרה התע"א על הקמת מפעל השבחה של בואינג 767 באתיופיה – היום מתפרסם הסכם הקמת מרכז הסבה דומה

מימין לשמאל: טוני דאגלס, מנכ''ל איתיחאד, ויוסי מלמד, סמנכ''ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת תעופה / צילום: איתיחאד
מימין לשמאל: טוני דאגלס, מנכ''ל איתיחאד, ויוסי מלמד, סמנכ''ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת תעופה / צילום: איתיחאד

המסחר באינטרנט שובר שיאים ברקע הקורונה, והתחזיות צופות המשך במגמת הגידול. הדבר יוצר עומס גדול על שילוח המטענים העולמי: יש מחסור במכולות, עיכובים בהגעה, וכמובן מחירי השילוח מאמירים. מנגד, טיסות הנוסעים לא מתאוששות מהקורונה שממשיכה ללוות אותנו, ואחד מהפתרונות המשולבים לשתי הבעיות הוא הסבה של מטוסי נוסעים מתיישנים למטוסי מטען.

התעשייה האווירית לא חדשה בתחום, אך לאחרונה מרחיבה אותו מאוד ולאחר שבשבוע שעבר בישרה על הקמת מפעל השבחה של בואינג 767 באתיופיה - היום מתפרסם הסכם הקמת מרכז הסבה דומה, הפעם באבו דאבי בשיתוף חברת איתיחאד המפורסמת, למטוסי בואינג 777-300ER מתצורת נוסעים לתצורת מטען.

מרכז ההסבות החדש, שיפעל במרכז התחזוקה של Etihad Airways Engineering LL באבו דאבי, יספק מענה לעלייה בביקוש העולמי למטוסי מטען מדגם זה. אתר ההסבות אבו דאבי יצטרף לאתרים נוספים בעולם שהתעשייה האווירית מתפעלת בנוסף לקווי ההסבות הקיימים בקמפוס נתב"ג של החברה.

איתיחאד היא חברת תעופה ותיקה ומובילה באזור האמירויות, ומרכז התחזוקה המדובר הוא הגדול והמתקדם במזרח התיכון המאושר על-ידי רשות התעופה האזרחית של איחוד האמירויות. במרכז ההסבות יוסבו מטוסים מתצורת נוסעים לתצורת מטען, וכן יסופקו שירותי תחזוקה ושיפוץ המטוסים.

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי אמר כי: "הסכמי אברהם אפשרו לתעשייה האווירית להרחיב את אחיזתה הגלובלית באזור המפרץ. החברה פעילה היום במעל ל-100 מדינות ברחבי העולם. הקמת מרכז הסבות המטוסים המשותף עם חברת איתיחאד היא עדות חיה להעמקת הקשר של התעשייה אווירית עם האמירויות, וחיזוק מעמד החברה באזור. אני סמוך ובטוח שהסכם זה יהווה את הבסיס לשותפויות נוספות עם חברות ממדינות המפרץ, שיצמיחו את הפעילות העסקית של החברה באזור".

בועז לוי,  מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית
 בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת תעופה, יוסי מלמד, אמר לגלובס כי צבר ההזמנות להסבת מטוסי 777 הגיע להיקף של 600 מיליון דולרים וההערכה היא כי לאור הביקוש הגובר לטיסות מטען, יהיו הזמנות להסבה של עוד עשרות מטוסי נוסעים למטען. צוותים גדולים של מהנדסים ועובדים של איתיחאד אמורים להגיע לישראל בקרוב ולהשתתף בהסבה המתרחשת במפעל התעשייה האווירית בישראל ואחר כך צוותים ישראלים יגיעו לאמירויות להשתתף בהקמת קו ההסבה במרכז התחזוקה של איתיחאד באבו דאבי.

לדברי מלמד: "חטיבת התעופה של התעשייה האווירית, כבית ההסבות המוביל בעולם בשיתוף GECAS, מפתחת את הסבת מטוס ה-777-300ER במטרה לתת מענה מקצועי ומוביל לעולם הובלת המטענים .לאורך שנים רבות חברת איתיחאד זכתה להערכה מקצועית גבוהה מאוד בחטיבת התעופה של התעשייה האווירית. הסכמי אברהם אפשרו לנו להכיר מקרוב את מנהלי החברה, את יכולתם ואת מסירותם, כל זאת לצד היכולת הגבוהה של החברה בתחום תחזוקת המטוסים. בהסכם שנחתם אנו מניחים נדבך משמעותי ליחסים בין ישראל לבין מדינות המפרץ. אין לי ספק שבעקבות הסכם זה יבואו הסכמים נוספים עם חברות נוספות באזור, אשר יביאו תועלת כלכלית לכל הצדדים המעורבים. אני מצפה לרגע בו מטוסי B777-300ERSF מוסבים במאמץ משותף של ישראל והאמירויות, יטוסו בשמים וישרתו את הלקוחות מסביב לעולם".

מנכ"ל קבוצת איתיחאד, טוני דאגלס: "מטוס ה-B777-300ER הוא אטרקטיבי מאוד ללקוחותינו, והסבתו היא פריצת דרך טכנולוגית של ממש לאור העובדה כי זהו המטוס הראשון בגודל שכזה, שיספק מענה בתחום המטען. בנוסף לדרישה הגבוהה למטוסי מטען שאנו עדים לה, אנו רואים בהסבת המטוס דרך ירוקה יותר, רווחית יותר וחדשנית יותר עבור לקוחותינו, ודרך מצוינת להגשים את הערכים של החברה שלנו".

מנכ"ל Ethihad Engineering, עבדול חאליק סעיד: "אנו גאים להודיע על השותפות שלנו על התעשייה האווירית, אשר תמקסם את היכולות והמיומנויות שלנו בתחום התעופה, כמרכז למצוינות באבו-דאבי בשורה אחת עם התוכנית הכלכלית של אבו-דאבי 2030. המחויבות שלנו לתוכנית ההסבות היא עדות לאמון שלנו בתעשייה האווירית, וביכולותיה לספק ערך מוסף לאורך זמן מצי המטוסים של B777-300ER".