לא רק טסלה: כמה כלי רכב חשמליים נמסרו מתחילת השנה, והקאמבק הקטן של אינפיניטי

מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט נמסרו בישראל כ-6,643 מכוניות חשמליות - פי ארבעה מכל המסירות ב-2020 • וגם: אינפיניטי חוזרת לשוק הישראלי עם השקת הקרוס-אובר החדש QX50 • השבוע בעולם הרכב

טסלה 3. את המסירות מתחילת השנה ממשיכה להוביל טסלה / צילום: Associated Press
טסלה 3. את המסירות מתחילת השנה ממשיכה להוביל טסלה / צילום: Associated Press

מסירות כלי הרכב החשמליים מתחילת השנה ועד אמצע השבוע אחרון של אוגוסט הסתכמו בכ-6,643, צמיחה של כמעט פי ארבעה ממסירות בכל שנת 2020. כך נודע לגלובס. מדובר בנתח שמוערך בכ-3% מכלל השוק, הנתח הגדול ביותר אי פעם של חשמליות בישראל.

את המסירות מתחילת השנה ממשיכה להוביל טסלה, שהעלתה עד השבוע על הכביש 3,989 כלי רכב מדגם טסלה 3, נתח של כ-60% מסך מכירות הרכב החשמלי מתחילת השנה. החודש מסרה טסלה עד כה ללקוחות כ-1,077 כלי רכב בלבד מתוך משלוח של כ-1,700 כלי רכב, שהגיעו לנמל אשדוד בתחילת אוגוסט. עדיין לא ברור האם קצב המסירות האיטי יחסית נבע מקשיים לוגיסטיים, מחופשת של לקוחות רבים או מביטולים.

את המקום השני בפלח החשמליות ממשיכה להחזיק ה-MG ZS EV של סאייק, שמסרה עד כה 983 יחידות ומחזיקה בנתח של 14.8% מכלל המסירות החשמליות השנה.

במקום השלישי המפתיע ממוקמת AIWAYS, חברת סינית צעירה לרכב חשמלי עם דגם בודד, שמסרה עד כה בישראל 257 יחידות. יצוין כי המסירות של AIWAYS בישראל גבוהות פי כמה מכל המסירות שלו באותה תקופה במדינות האירופאיות שבהן היא פועלת.

עם זאת, המסירות לא משקפות את הקצב הער מאד של ההזמנות החדשות, שעדיין לא נמסרו ללקוחות. יונדאי, למשל, העלתה עד כה על הכביש רק 51 מכוניות מדגם "איוניק 5" ו-48 יחידות של ה"קונה" החשמלית, למרות צבר הזמנות של מעל 700 יחידות לשתי המכוניות הללו שנרשם לאחר ההשקה. קצב המסירות נובע מאספקה מצומצמת לישראל עקב "משבר הצ'יפים", שפוגע כיום בתפוקה של כל תעשיית הרכב.

שיאים גם בפלאג-אין

גם פלח הפלאג-אין מזנק השנה לשיאים חדשים עם כ-8,360 מסירות מתחילת השנה עד השבוע. בניגוד לשנים עברו, שבהן המסירות הדומיננטיות בפלח היו של דגמי יוקרה, השנה מובילים את המסירות דווקא הדגמים הנגישים יחסית.

קיה העלתה מתחילת השנה על הכביש כמעט 3,700 יחידות של נירו פלאג אין, עם נתח של 44.2%. דגם ה-EHS של MG גם הוא חצה מתחילת השנה את רף ה-1,000 יחידות ומחזיק בנתח של 12%.

מבין רכבי הפרמיום מוביל דגם הפלאג-אין של וולבו XC40 שמסר עד כה 428 יחידות. יצוין כי בינואר 2022 יעלה מס הקנייה על רכבי פלאג-אין מ-30% ל-40% ובמקביל תקוצץ תקרת הטבת המס בכ-15 אלף שקל. לרוב היבואנים בפלח יש כיום צברי הזמנות משמעותיים לרכבי פלאג-אין, בהיקף של אלפי יחידות, לשחרור מהמכס עד סוף השנה כדי להקדים את עליית המס.

אינפיניטי מבצעת קאמבק, בקטן

המותג אינפיניטי שצמצם לאחרונה את נוכחותו באירופה ובישראל בפרט ביצע החודש "מיני קאמבק" עם התחלת השיווק של הקרוס-אובר החדש בגודל בינוני QX50.

QX50 של אינפיניטי / צילום: יח''צ
 QX50 של אינפיניטי / צילום: יח''צ

הרכב, שממדיו דומים לאודי Q5, מצויד במנוע 2 ליטר טורבו-בנזין בהספק 268 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה ומניע את כל הגלגלים. הוא מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות. הרכב ישווק ברמת גימור אחת שכוללת שני מסכי מולטימדיה, חישוקי 19 אינץ' ועוד. מחירו כ-270 אלף שקל.

סטורדוט רושמת פטנט להאצת הטעינה של רכב חשמלי

חברת הסטארט-אפ הישראלית STOREDOT (סטורדוט), שמפתחת טכנולוגיית סוללות ייחודית שמאפשרת טעינה מהירה מאד, הודיעה אתמול כי הגישה לרישום פטנט לטכנולוגיית סוללות. הטכנולוגיה תאפשר לפרוץ את המגבלות הקיימות של קצב הטעינה בסוללות בכלי רכב חשמליים בכך שתגרום לסוללות לקבל זרם גבוה יותר ותשפר את היעילות של עמדות טעינה קיימות.

הפטנט, שמשלב חומרה ותוכנה, יתאפיין בקוד פתוח ויהיה זמין לכל מפתחי טכנולוגיה אחרת. במקביל ממשיכה החברה להתקדם לקראת ייצור מסחרי המוני של סוללות ב-2024, שיפחיתו ב-50% את זמן הטעינה באותה עלות. החברה צפוייה לייצר בייצור המוני סוללות "מצב מוצק" ב-2028. יצוין כי לפני מספר חודשים פורסם שסטורדוט בוחנת הנפקה באמצעות מיזוג עם חברת SPAC על שווי של מעל 3 מיליארד דולר.