"היזמת שרימתה את העולם", אליזבת הולמס, תאשים את האקס שלה בהתעללות פסיכולוגית ומינית

משפטה של אליזבת הולמס צפוי להתחיל ביום שלישי הקרוב • עפ"י המסמכים שהחיסיון שהוטל עליהם בוטל באחרונה, הולמס מתכננת להביא עד מומחה שיספר על התעללות מינית ופסיכולוגית שחוותה בידי בן זוגה שלעבר, מנהל בכיר לשעבר בתרנוס • עפ"י המסמכים, הוא "בפועל השתלט עליה ומחק את יכולתה לקבל החלטות בעצמה"

אליזבת הולמס / צילום: Shutterstock
אליזבת הולמס / צילום: Shutterstock

משפטה של מנכ"לית תרנוס לשעבר, אליזבת הולמס, היזמת שרימתה את העולם ואף הייתה מיליארדרית לזמן קצר, צפוי להתחיל ביום שלישי הקרוב. מסמכים שהוגשו לבית המשפט חושפים חלק מקו ההגנה שלה, על פיו הולמס צפויה לומר להגנתה כי היא הייתה קורבן של מערכת יחסים מתעללת על ידי בן זוגה לשעבר, מנהל בכיר לשעבר בתרנוס.

אליזבת הולמס הייתה מיליארדרית צעירה, שבמשך כמה שנים בתחילת העשור הקודם חיה חיי פאר שהזכיר את אלה של כוכבי הוליווד שקוראים עליהם במדורי הרכילות: מטוסים פרטיים, מלונות פאר, רכבים יוקרתיים ועוזרים אישיים שיצאו למסעות קניות בשבילה. כל אלה "בזכות" כך שהיא הצליחה להונות במשך כמה שנים את וול סטריט, עמק הסיליקון, לארי אליסון, הנרי קסינג'ר, עיתונאים רבים ומיליוני אזרחים אמריקאים. כולם הלכו אחריה, עד לכתבת תחקיר של "וול סטריט ג'ורנל", שחשף את ממדי ההונאה.

עקב הקורונה ולידת בנה הראשון בחודשים האחרונים, נדחה משפטה של הולמס כמה פעמים. ב־31 באוגוסט יחל שלב בחירת המושבעים ומיד לאחר מכן יחל ההליך המשפטי שלה שבו היא מואשמת בלמעלה מעשרה סעיפים שונים של הונאה ומרמה.

על פי המסמכים שהחיסיון שהוטל עליהם בוטל באחרונה, הולמס מתכננת להביא עד מומחה שיספר על התעללות מינית ופסיכולוגית שחוותה בידי בן זוגה שלעבר, ראמש "סאני" בלוואני, שהיה מנהל התפעול בחברה. על פי המסמכים הבן זוג לשעבר התעלל בה כדי "לשלוט" בה ולהשפיע מבחינה פסיכולוגית על התנהגותה ו"בפועל השתלט עליה ומחק את יכולתה לקבל החלטות בעצמה". בלוואני, על פי תצהיר שהוגש לבית המשפט, "מכחיש בתוקף" את הטענות.

הולמס "כנראה תעיד בעצמה לגבי הסיבות בגללן האמינה לבלוואני, סמכה עליו והקשיבה לכושר השיפוט שלו", על פי תצהיר שהגיש עורך דינה.

בתצהיר נפרד שהגישו עורכי דינו של בלוואני, ניכר כי הם הכירו בתוכניות של הולמס להציג עדויות לכך שהוא התעלל בה מילולית, שלט במה שאכלה, אופן הלבוש שלה, ופגישותיה. בתצהיר מתוארות ההאשמות כ"פוגנעיות ביותר כלפי בלוואני" ו"הרסניות באופן אישי כלפיו".

השופט הורה להסיר את החיסיון ממסמכי בית הדין ביום חמישי אחרי שחברת דאו ג'ונס, המוציאה לאור של "וול סטריט ג'ורנל", ביקשה שהתצהירים יפורסמו. למורת רוחם של פרקליטיה של הולמס, התובע הכללי טען שהסרת החיסיון מראש תאפשר לתביעה לוודא שאין הטיות בקרב המושבעים.

אליזבת הולמס יוצאת מבית המשפט / צילום: Reuters, Kate Munsch
 אליזבת הולמס יוצאת מבית המשפט / צילום: Reuters, Kate Munsch

חיקתה את סטיב ג'ובס

בשנת 2003, כשהייתה בת 19 בלבד, הולמס הקימה את "תרנוס" - חברה לפיתוח ערכות בדיקת דם שונות. ב־2014, החברה הוערכה ב־9 מיליארד דולר ושוויה האישי של הולמס זינק ל־4.6 מיליארד דולר. העיתונים הכריזו עליה באותם ימים כי היא "המילארדרית הצעירה ביותר בעולם" מבין המיליארדרים שעשו את הונם ב־10 אצבעות.

בלוואני, מנהל תוכנה בעברו, הצטרף לתראנוס ב־2009, והפך לסגן של הולמס. מבוגר מהולמס בכמעט 20 שנה, בני הזוג נפגשו בנסיעה לבייג'ינג ב־2002 דרך תוכנית לימודי המנדרינית של אוניברסיטת סטנפורד.

באותם ימים כשהעתיד היה נראה מבטיח הולמס הציגה עצמה כיזמת מצליחנית עם קורטוב לא מבוטל של גאונות. כדי להשלים את התדמית, היא נהגה ללבוש חולצת גולף שחורה "כמו סטיב ג'ובס", שאותו היא העריצה, לדבר בקול "עמוק" יותר, להתראיין לכל תוכנית, עיתון ומגזין - התקשורת מצידה הרעיפה אהבה וטיפחה את המיתוס של היזמת הגאונה. הולמס גם הקיפה עצמה באנשי ממשל אמריקאים לשעבר, שבמהרה גם הצטרפו לדירקטריון.

אלא ששנתיים לאחר מכן הצעירה שטיפסה עד לפסגות הגבוהות ביותר בעמק הסיליקון, החלה להתגלגל מטה במהירות מסחררת כמו כדור שלג.

יקירת המשקיעים מעמק הסיליקון וחברת "תרנוס", קרסו במהירות בשנת 2016 לאחר תחקיר של "וול סטריט ג'ורנל" שחשף ש"הטכנולוגיה" מאחורי הפטנטים של החברה אינו מוכח בניגוד להצהרות. עוד חשף התחקיר כי החברה בניצוחה של הולמס הכריזמטית, התנהלה באופן מפוקפק. זמן קצר לאחר מכן, ביוני 2016, "פורבס" העריך את הונה האישי של הולמס באפס עגול, וב־2018 החברה נסגרה.

הולמס ובלוואני, הואשמו בהונאת משקיעים במאות מיליוני דולרים בין השנים 2010־2015; בהונאת לקוחות - רופאים ומטופלים, ששילמו על שירותי בדיקות הדם בין השנים 2013־2016; אישומים של מזימה לביצוע תרמית בנקאית ובעוד כעשרה סעיפים של מרמה והונאה. העונש המרבי העומד בפניהם הוא 20 שנים בכלא.

המתחים בין השניים הובילו לפיצול המשפט

הטקטיקה המשפטית של הולמס, לתקוף את בן זוגה לשעבר, שתוארה לעיל הובילו להפרדה בין שני המשפטים המתוקשרים. עורך הדין של הולמס כתב במסמכים לבית הדין ש"משפט משותף יגביר מאוד את הסיכון לכך שהולמס תחזור לדפוס של צייתנות לבלוואני", והוסיף ש"נוכחותו של בלוואני תגרום להשלכות פסיכולוגיות רציניות על הולמס שעשויות להשפיע עליה במהלך המשפט".

ראמש ''סאני'' בלוואני, האקס של אליזבת הולמס אותו היא מאשימה בהתעללות / צילום: Reuters, Stephen Lam
 ראמש ''סאני'' בלוואני, האקס של אליזבת הולמס אותו היא מאשימה בהתעללות / צילום: Reuters, Stephen Lam

באותו הזמן, פרקליטיו של בלוואני טוענים שהדרך היחידה בה הלקוח שלהם יזכה למשפט הוגן תהיה אם יקבל את בקשתו להפרדה. לפיכך ייערכו שני משפטים עם שני חברי מושבעים שונים. משפטו של בלוואני צפוי להתחיל ב־2022 לאחר שמשפטה של הולמס יסתיים.

צוות ההגנה של הולמס הודיע בעבר לממשלה על כוונתו להשתמש בעדים מומחים, כולל הפסיכולוגית הקלינית ד"ר מינדי מקאניק, שעבודתה התמקדה בהשלכות הפסיכו־חברתיות של אלימות, טראומה, והפיכת אדם לקרבן.

תובעים פדרליים קיבלו את האפשרות לבחון את הולמס על ידי שני מומחים - פסיכולוג ופסיכיאטר - במשך יומיים ובמשך לא יותר מ־14 שעות ביחד.

"אל תנצלו במשפט את אורח חייה הבזבזני של הולמס"

בחודש דצמבר הולמס נאבקה למנוע מהמושבעים במשפט מלהיחשף להודעות דואר אלקטרוני ומסמכים אחרים הקשורים לחברת עורכי הדין בויס שילר פלקסנר, בטענה שהתכתובת מוגנת תחת סודיות בין עורך דין ללקוח.

בחודש נובמבר 2020 פנו עורכי דינה של הולמס לבית המשפט וביקשו למנוע מהתביעה "לעשות שימוש" בסגנון החיים הבזבזני שלה כשהיא הייתה מיליארדרית "על הדף". צוות ההגנה סביר כי המניע של התביעה לפרסום סגנון חייה מבוסס על ההנחה, שהעלות של סגנון חיים של הולמס הייתה המוטיבציה "לבצע תרמיות שעזרו לה לשמר את סגנון החיים שלה".

"כמות הכסף שגב' הולמס הרוויחה בתפקידה ב"תרנוס", כיצד הוציאה את כספה, וזהויות האנשים עימם הייתה בקשר פשוט לא רלבנטיים לאשמת או לחפות", כתבו עורכי דינה בבקשה שהגישו לבית המשפט. "מנכ"לים רבים חיים בתים מפוארים, קונים רכב ובגדים יקרים, מטיילים באופן ראוותני ומסתובבים בחברת אנשים מפורסמים - כפי שהתביעה טוענים שעשתה הולמס. אין זה הוגן שחבר המושבעים יקבל ראיות על רכישתה של גב' הולמס של טיולים יוקרתיים, 'יין מעולה' או 'משלוחי מזון הביתה'", כתבו.