דיווח: האיחוד האירופי ישיב את ישראל לרשימת המדינות המסוכנות בשל תחלואת הקורונה

לפי דיווח ברויטרס, בניגוד למצב בעבר, ההכנסה לרשימה לא תכלול איסור על כניסת תיירים כמו בעבר, אלא רק הגבלות ובידוד לבלתי מחוסנים שביניהם, אך עדיין לא ברור מה תהיה המדיניות • כל מדינה באיחוד רשאית להחליט באופן עצמאי אם לאמץ או לדחות את ההמלצות

מתחם של בדיקות קורונה בכיכר רבין בתל אביב / צילום: איל יצהר
מתחם של בדיקות קורונה בכיכר רבין בתל אביב / צילום: איל יצהר

ארבעה חודשים אחרי שהוסרה מרשימת המדינות המסוכנות מבחינת תחלואת קורונה של האיחוד האירופי, צפויה ישראל להיכנס מחדש לרשימה מחר (ב') - כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. לפי ההערכות, ההחלטה על הכנסת ישראל, לצד ארה"ב וארבע מדינות נוספות שבהן יש התפרצויות קורונה משמעותיות בשבועות האחרונים, התקבלה בסוף השבוע ותפורסם מחר על-ידי נציבות האיחוד. שיעור התחלואה בקורונה בישראל גבוה בהרבה מזה שנרשם במדינות אירופה.

לפי הדיווח ברויטרס, המשמעות של כניסה לרשימה הפעם תהיה הגבלות וחובת בידוד רק על תושבים לא מחוסנים שמגיעים ממדינות בסיכון, ולא איסור גורף על כניסתם, כולל למטרות תיירות, כפי שהיה עד אפריל.

אתר התיירות Schengenvisainfo, מנגד, מדווח כי ישנה כוונה לאסור גם כניסת תיירים מחוסנים ממדינות אלה, לרבות ארה"ב, מה שיהווה מכה משמעותית לתיירות באירופה. את רוב הכותרות בעניין ריכזה הכנסתה הצפויה של ארה"ב לרשימה זו, אולם גם ישראל, קוסובו, לבנון, מונטנגרו וצפון מקדוניה הוזכרו כמדינות שיתווספו אליה.

ההחלטה של הנציבות האירופית אינה מחייבת, וכל מדינה רשאית לאמץ או לדחות אותה כרצונה, משום שמדובר בנושאי גבולות וריבונות. חלק ממדינות האיחוד האירופי, כמו גרמניה, כבר הקדימו והטילו הגבלות על תושבים ישראלים שאינם מחוסנים, והם נדרשים כעת להציג בדיקות PCR לפני הכניסה למדינה וכן להיות בבידוד של בין חמישה לעשרה ימים.

באפריל, כאשר הנציבות האירופית הוציאה את ישראל מרשימת המדינות המסוכנות, היא גם הודיעה כי תפעיל בעתיד "מדיניות גמישה הרבה יותר" להכללה של מדינות ברשימה, אם תתרחש בהן התפרצות משמעותית.

שיעור התחלואה בקורונה בישראל עומד כיום על יותר מ-100 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבוע, רף שהוגדר בעבר על-ידי האיחוד האירופי. למעשה, שיעור התחלואה בישראל גבוה פי שמונה מהמצב באיחוד האירופי ופי שניים מהמצב בארה"ב.