לראשונה בארה"ב: עובדי סטארבקס בניו יורק מתארגנים

ארגון העובדים הראשון בארה"ב של רשת בתי הקפה סטארבקס מתגבש למרות התנגדות מתמשכת של החברה • אם יצליחו, יהיה זה ארגון עובדי סטארבקס הראשון בארה"ב • סטארבקס בתגובה: "מיותר"

אחד מסניפי רשת סטארבקס / צילום: Shutterstock
אחד מסניפי רשת סטארבקס / צילום: Shutterstock

חמישים מעובדי סטארבקס בעיר בפאלו בניו יורק הודיעו בשבוע שעבר על ההקמה של ארגון עובדים ראשון מסוגו במדינה, במכתב למנכ"ל החברה, קווין ג'ונסון. עד עכשיו, באף אחד מ-8,000 סניפי סטארבקס בארצות-הברית אין ארגון כזה.

אלכסיס ריזו, אחת מיוזמות ההתארגנות, עובדת בסטארבקס כבר שש שנים, מאז שהייתה בת 17. היא מדגישה שהמוטיבציה של ארגון העובדים היא לשפר את תנאי העבודה במקום שהיא אוהבת לעבוד בו.

את עובדי רשת סטארבקס בארצות-הברית מכנים "שותפים", כמי שלא רק מועסקים על ידי החברה אלא גם משתתפים בהצלחה שלה. "מכנים אותנו שותפים ואנחנו באמת רוצים להיות שותפים - שהקול שלנו, המבקש להטיב את תנאי העבודה ואת חווית הלקוח, יילקח בחשבון", כך אומרת אלכסיס לגרדיאן הבריטי.

אלכסיס ועובדים נוספים מדגישים את הסוגיות העיקריות אותן הם מבקשים לשפר באמצעות ארגון העובדים: מצב כרוני של מחסור בעובדים, חוסר בהעלות במשכורת לעובדים ותיקים וקושי בתקשורת בין העובדים ובין ההנהלה הבכירה.

"אנחנו הפנים של החברה ומי שעושים את העבודה יום-יום. אנחנו יודעים טוב מכולם מה נדרש כדי לעשות אותה טוב יותר, לא רק עבורנו העובדים אלא גם לטובת הלקוחות, הנפגעים ככל שתנאי העבודה של העובדים לא מאפשרים לספק להם חוויה אופטימלית", מוסיפה אלכסיס, ושוב מבקשת להדגיש: "באמת אכפת לנו ואנחנו אוהבים את העבודה שלנו מאד. אנחנו רק רוצים להפוך את מקום העבודה לטוב יותר".

בריאן מורי, שעובד בתור בריסטה בסטארבקס כבר ארבעה חודשים וחתם על המכתב ששלח ארגון העובדים למנכ"ל החברה, הסביר את ההשפעות של התנאים הלקויים על העובדים ועל הלקוחות. בעיה של מחסור בצוות מטילה על עובד אחד משימות שדורשות לפחות שניים: לקחת הזמנות מלקוחות ממתינים, לעקוב אחר הסדר, להגיש להם את ההזמנות המוכנות - ותחת כל הלחץ הזה להישאר שירותי ולהקפיד על חווית לקוח חיובית. מחסור בצוות הוא אתגר נפוץ ברשת סטארבקס, שכן משמרות נקבעות על ידי הערכה של המכירות הצפויות בשבוע הבא, ואין מספר קבוע של עובדים בכל משמרת או מי שיגבה עובדים שלא מגיעים.

עובדת נוספת בסטארבקס, שאמנם החלה רק לפני חודש, מספרת שכבר נתקלה במצב של מחסור בעובדים, מה שמביא לכך שלקוחות מחכים למשקה בין חצי שעה לשעה.

במהלך הקורונה עובדים של סטארבקס ברחבי ארצות-הברית העידו כי המחסור בצוות הוחמר בעקבות המגפה ושאר התנאים המכבידים - החל מהתמודדות עם לקוחות לחוצים ואגרסיביים ועד הזמנות יוצאות דופן ומסובכות של משקאות ששווקו ונעשו פופולריים בטיקטוק. "אין להם חברה בלי בריסטות", אומרת עובדת נוספת שחתמה על המכתב שנשלח למנכ"ל החברה, ומוסיפה כי כל העומס נוחת עליהם להתמודד איתו.

חברת סטארבקס התנגדה בעבר לכל ניסיון של עובדיה להתארגנות. מוקדם יותר החודש בית משפט פסק שהחברה פיטרה באופן בלתי חוקי שני עובדים בפילדלפיה על רקע של התארגנות עובדים. נוסף לזה, המנכ"ל הקודם של החברה, האוורד וולץ, פעל בקונגרס נגד רפורמות שנועדו להקל על התארגנויות עובדים, וקמפיינים נגדן הופצו בחנויות רבות בשנה הקודמת.

בגלל הרקע הזה, ארגון העובדים החדש קרא לחברה לאפשר להם לנהל את העניינים הפנימיים של הארגון ללא התערבות של ההנהלה הבכירה ולהימנע מכל איום או הפחדה כלפי עובדים בארגון. ארגון העובדים הוא דרכם לממש את שותפותם בחברה ולהפוך אותה מסתם כינוי למעשים בפועל.

ובעוד הכלבים נובחים, השיירה עוברת: דובר סטארבקס הגיב לפרסום המכתב המודיע על ההתארגנות בהודעת אימייל, ואמר כי "בעוד שסטארבקס מכבדת את חופש הבחירה של השותפים שלה, אנחנו מאמינים כי סביבת העבודה, בשילוב עם ההטבות יוצאות הדופן שניתנות לעובדים, מבטלות את הצורך באיגוד עובדים ומייתרות אותו. אנחנו מכבדים את זכותם של השותפים שלנו להתארגן אבל מאמינים שגם הם ימצאו שאין צורך בארגון כזה".