ישרוטל | דעה

חטא היהירות ועונשו: ישרוטל צריכה להחזיר את כספי הסיוע

זה הזמן להחליף דיסקט: חשוב שמנהלי חברות ציבוריות יבינו שהעולם משתנה, שקפיטליזם חזירי כבר לא מקובל יותר, ושהם יצטרכו להתנהל לא רק לפי מקסימום רווחים גרידא, אלא לקחת בחשבון נורמות חברתיות של דאגה לכלל

מלון ישרוטל רויאל ביץ' באילת / צילום: יח''צ
מלון ישרוטל רויאל ביץ' באילת / צילום: יח''צ

אם אתם כרגע נופשים בישראל, נחים על כיסא נוח ליד בריכה כחולה וקוראים את החדשות, אני באופן אישי מקווה שאינכם אורחים במלון של ישרוטל. לא רק שאולי אתם משלמים מחיר מופרז כמו בבתי מלון רבים בישראל, לא רק שהייתם אזרחים טובים ולא יצאתם לחופשה של "הכול כלול" ביוון, לא רק שהחברה קיבלה 36 מיליון מענק סיוע מכספי הציבור, זאת אומרת מכם - אבל השבוע, חברת ישרוטל הודיעה כי החליטה לחלק דיבידנדים לבעלי המניות בסכום של 25 מיליון.

ליאור רביב, מנכ"ל מלונות ישרוטל, טען בתחילה כי הוא גאה שהחברה שהוא מנהל הרוויחה, שהרי זו המטרה של כל חברה, ולכן ברור לו שיש צורך לחלק את הרווחים בין בעלי המניות. 

קפיטליזם חזירי כבר לא מקובל 

אוי! מר רביב, אנו ב-2021. שכחנו לומר לך שהעולם השתנה: קפיטליזם חזירי כבר לא מקובל היום. כמו שהמהפכה של Me Too שינתה נורמות התנהגות של גברים, כך גם הייתה מהפכה בתחום העסקים שהתגבשה אחרי 2008. קפיטליזם חזירי אינו מקובל יותר. הנורמות המקובלות היום הם של קפיטליזם עם צלם אנוש, עם דאגה לחברה. לכן, לא נהיה מופתעים שחברות רבות אשר דואגות לסביבה, לשוויון ולצדק הן גם חברות רווחיות ביותר. 

ליאור רביב - מנכ''ל ישרוטל / צילום: אריק סולטן
 ליאור רביב - מנכ''ל ישרוטל / צילום: אריק סולטן

בערב ראש השנה, זה הזמן להחליף דיסקט. חשוב שמנהלי חברות ציבוריות יבינו שהעולם משתנה, והם יצטרכו להתנהל לא רק לפי מקסימום רווחים גרידא, אלא לקחת בחשבון נורמות חברתיות של דאגה לכלל.

ישרוטל הבינה שטעתה, ולכן אתמול היא כבר הודיעה כי לא תחלק דיבידנדים. אבל זה לא מה שהיה עליה לעשות - היא הייתה צריך להחזיר את כספי הסיוע. 

לחשוב מחדש על מדיניות הסיוע 

מדיניות הסיוע במשבר הקורונה הייתה נכונה. ברור שהיו טעויות. גם במדיניות החל"ת היו טעויות, כי היא הייתה חייבת להיות גמישה יותר, אך אין ספק שמדיניות הממשלה מנעה אסון. הכלכלה צומחת מהר, והאבטלה לא גבוהה כפי שפחדנו שתהיה.

מדיניות הסיוע בזמן משבר אפשרה למנוע פשיטות רגל, אך על הממשלה לחשוב מחדש על כל נושא הסיוע. אי-הוודאות במשק גדלה. אנו מקווים שלא יהיו עוד סבבים של סגר, אך ייתכן כי יהיו עוד גלים של תחלואה.

במקום להחליט תחת לחץ, על הממשלה להגדיר את הכללים של קבלת והחזרת סיוע לפי מדדים של רווחים על חמש שנים ולא רק שנה אחת. חשוב שסיוע יתקבל במהירות ברגע שצריך אותו, אך גם צריך כללים על החזרת סיוע.

ביחס לישרוטל, אם כאשר ניתנו הכספים, לא היה מדובר כלל על החזרים, אזי אסור שהממשלה תבקש זאת, שכן אימון בממשל ועמידה בכללים הם תנאים קרדינליים של ממשל תקין. עם זאת, הלחץ הציבורי כבר יעשה את שלו.

סופו של כל בלון להתפוצץ, וכך סופו של חטא היהירות. אזרחי ישראל לא ישכחו בקלות את הטעות בהתנהלותה של ישרוטל. כדאי שהחברה תחזיר מיידית את כספי הסיוע.

לסיכום, לקח לפני הימים הנוראים: אולי ישרוטל תבקש סליחה על היהירות ותזמין חיילי ישראל שהשתתפו במבצע "שומר החומות" ליום אחד של חופש במלונות החברה. שנה טובה.

הכותבת היא מנהלת מרכז אהרון מאיר למדיניות כלכלית, המחלקה לכלכלה, אוניברסיטת בר-אילן. לשעבר בכירה בבנק ישראל