לומניס השלימה את מכירת החטיבה הכירורגית ב-1.1 מיליארד דולר

חברת המכשור הרפואי תשתמש בתמורה מהמכירה כדי להאיץ השקעה בחטיבות האסתטית ורפואת העיניים • פעילות החטיבה שנרכשה על ידי בוסטון סיינטיפיק צפויה להישאר בישראל

ציפי עוזר-ערמון, מנכ''לית לומניס / צילום: איליה מלינקוב
ציפי עוזר-ערמון, מנכ''לית לומניס / צילום: איליה מלינקוב

חברת המכשור הרפואי לומניס הודעה על השלמת עסקת המכירה של החטיבה הכירורגית שלה לבוסטון סיינטיפיק תמורת 1.07 מיליארד דולר. לומניס נותרת כעת עם שתי חטיבות של מכשור רפואי מבוסס אנרגיה (כגון לייזר, RF וכדומה): חטיבת האסתטיקה וחטיבת רפואת העיניים.

החברה, שנמצאת בבעלות קרן BPEA ומנוהלת על ידי ציפי עוזר-ערמון, הודיעה כי היא מתכוונת כעת להשקיע בהרחבת ההפעילות הקיימת שלה, ולגייס עשרות עובדים חדשים. לומניס מעסיקה היום מעל 1,000 עובדים, בחטיבות שנותרו ברשותה.

עוד מסרה החברה כי פעילות החטיבה הכירורגית תישאר בטווח הנראה לעין בישראל (ביקנעם), ותהפוך למרכז מצויינות עבור החברה לשימוש בלייזר בכירורגיה. המרכז יהיה כפוף לחטיבת האורולוגיה של בוסטון סיינטיפיק, שכן המוצרים המובילים של החטיבה הם בתחום הטיפול באבנים בכליות ובדרכי השתן וכן בפרוסטטה מוגדלת. 

בתחום האסתיטיקה, לומניס השיקה בשנה האחרונה מוצר חדש בתחום של חידוש העור, ובתחום האופטלמולוגיה, מוצר מאושר FDA לטיפול בעין יבשה, שפותח קטגוריה חדשה עבור מוצרי אנרגיית אור. היא מתכננת להשיק מספר מוצרים נוספים בשנה הקרובה. 

לומניס כולה נמכרה לפי שווי של מיליארד דולר ב-2019

עסקת מכירת החטיבה הכירורגית היא האחרונה מבין כמה עסקאות בערכים הולכים ועולים שביצעה לומניס בשנים האחרונות. ב-2015 החברה שהייתה ציבורית בבורסת נאסד"ק , נמכרה לקרן הפרייווט אקוויטי XIO, אשר מכרה את החברה כולה ל-BPEA בשנת 2019 לפי שווי של כמיליארד דולר. כעת רק חלק מן החברה נמכר תמורת אותו הסכום, ואם התוכניות יתממשו, BPEA עשויה ליהנות מהשבחה נוספת של הנכס.

לומניס הייתה חלוצת תחום האסתטיקה הרפואית. הוא הוקמה בתחילת שנות ה-90 על ידי ד"ר שמעון אקהויז, תחילה דווקא בתחום הכירורגי, ואחר כך בתחום האסתטי, בעיקר בתחום הסרת השיער בלייזר. היא הייתה אחת החברות הישראליות הראשונות בתחום המכשור הרפואי להגיע לנאסד"ק והגיעה בתחילת שנות ה-2000 לשווי של כמיליארד דולר, אך שוויה צלל בעקבות בעיות תפעוליות וירידה חדה בהכנסות, תהליך שגרר השתלטות עויינת והחלפה של ההנהלה.

בעקבות דעיכת החברה היא נרכשה מן הבורסה על ידי קבוצת ההשקעות ויולה וקרן עופר, אשר מינו את עוזר-ערמון, שהבריאה את החברה והחזירה אותה לבורסה ב-2014. כבר ב-2015 קרן הפרייווט אקוויטי XIO קנתה אותה ב-434 מיליון דולר, ומכרה אותה ל-BPEA לפי שווי של מיליארד דולר כאמור.