יבוא כלי הרכב מסין לישראל צמח במאות אחוזים מתחילת השנה

בשנה הבאה תצטרף לרשימת מותגי הרכב המיובאים מסין לישראל גם גרייט-וול שצפויה לחזור לישראל עם מותג פרמיום ומותג חשמלי-עממי אופנתי • וגם: מכרז חדש לצי הרכב הממשלתי ומתי יגיע הדור החדש של קיה ספורטג' לישראל? • השבוע בעולם הרכב 

מפעל ייצור של טסלה בשנחאי, סין / צילום: Reuters, Aly Song
מפעל ייצור של טסלה בשנחאי, סין / צילום: Reuters, Aly Song

מתחילת השנה נמסרו בישראל כ-5,800 כלי רכב מתוצרת סין, זינוק של כמעט 450% לעומת כל השנה שעברה. לעיקר הזינוק אחראי מפעל הייצור של טסלה בסין, ששלח אלינו עד כה כ-3,100 יחידות, אולם גם מכירות המותג MG של סאייק הכפילו את עצמן.

בנוסף נשלחו לישראל כ-350 מכוניות של המותג AIWAYS - כולן מוזמנות מראש, לצד כ-100 מסירות של המותג סרס, כמה עשרות מסירות של המותג מקסוס ועוד עשרות מסירות של כלי רכב מתוצרת סין של מותגים אירופאים דוגמת וולבו וב.מ.וו.

בסוף אוקטובר צפוי להתחיל השיווק בישראל של המותג GEELY עם קרוס-אובר חשמלי ועוד לפני כן אמור להגיע לכאן משלוח ראשון של רכבי SUV חשמליים מתוצרת המותג SKYWELL.

החברה הבאה, שצפויה להיכנס לישראל, היא GREATWALL הסינית, שבשבוע הבא תכריז בתערוכת הרכב של מינכן על כניסתה הרשמית לאירופה עם שני מותגים נפרדים. המותג הראשון הוא מותג הפרמיום WEY, שבשלב הראשון יכלול SUV יוקרתי בגודל בינוני, שמשווק כיום בסין תחת השם "מוקה".

WEY / צילום: יח''צ
 WEY / צילום: יח''צ

הרכב קיים כרגע רק בתצורת פלאג-אין עם מנוע מאריך טווח וטווח חשמלי של קרוב ל-100 קילומטר, ובהמשך צפויה גם גרסה חשמלית לגמרי. יצוין כי בימים אלה הציגה החברה גם דגם קטן יותר, בממדים של פולקסווגן טיגואן, עם הנעה היברידית לחלוטין.

המותג השני, שעשוי להיות מעניין יותר עבור הקהל  הישראלי, הוא מותג הרכב החשמלי "ORA" של גרייט-וול, שיתחיל את נוכחותו באירופה בשלב הראשון עם דגמים עירוניים וקומפקטיים בעלי הנעה חשמלית לגמרי וטווח משוער שנע סביב 400 קילומטר בתקן WLTP. מחיר המותג הזה בסין נמוכים יחסית.

GREATWALL ייצאה לישראל בעשור הקודם טנדרים בסיסיים עם מנועי נזין והיבואנית הייתה חברת "המזרח" של משפחת עיני. אולם בחודשים האחרונים מנהלת החברה מו"מ להענקת הזיכיון מול כמה מקבוצות ייבוא הרכב הגדולות בישראל במטרה להתחיל את הייצוא לישראל ברבעון השני של 2022, לאחר תחילת המכירות בגרמניה ברבעון האחרון של 2021. ככל הידוע החברה טרם הכריעה מי יהיה הזכיין המיועד.

מכרז חדש לצי הרכב הממשלתי

החשב הכללי באוצר פרסם רשמית את מכרז המסגרת הראשון לחידוש צי הרכב הממשלתי. המכרז כולל לראשונה "הצטיידות פיילוט" בכ-70 כלי רכב חשמליים, שישמשו כניידות סיור במשטרה.

עם זאת מועד ההצטיידות בפועל בכלי רכב חשמליים וההיקף הכספי תלויים באישור תקציב המדינה. התוכנית כוללת גם שיטה חדשה לתחרות בין היבואנים השונים, שמטרתה לפתוח את ההצטיידות הממשלתית למספר גדול ככל האפשר של יבואנים.

מכרז המסגרת שפורסם יאפשר לכלל יבואני הרכב בישראל להיכלל כספקים של מינהל הרכב הממשלתי לכלי רכב ממשלתיים והם יוכלו להתחרות על מכרזים לרכישת כלל סוגי הרכבים בהליך מהיר וקצר שיכלול גם התקשרויות לטווח קצר יותר ממה שהיה מקובל עד כה, כולל לשנתיים בלבד.

ממשרד החשב נמסר על כוונה לפרסם בעתיד הקרוב גם מכרזים לרכבי פלאג-אין הייבריד. על פי הודעת החשב הכללי "השימוש ברכבים בעלי הנעה אלטרנטיבית צפוי להקטין את הוצאות הממשלה העתידיות בגין דלק ותחזוקה, וכל זאת תוך צמצום הזיהום הנוצר מרכבי הבנזין הקיימים כיום בצי הממשלתי".

עם זאת ראוי לציין, שמבחר כלי הרכב החשמליים בעלי הטווחים הארוכים מצומצם יחסית והמחיר הממוצע שלהם גבוה משמעותית מהמחיר, שהמדינה שילמה עד כה לרכבי סיור. בנוסף גם ההנחות המקובלות על רכב חשמלי נמוכות כיום משמעותית ממה, שהמדינה רגילה לקבל במכרזים

קיה חושפת את הגרסה האירופאית של הספורטג'

חברת קיה חשפה השבוע באירופה את הדור החדש של הספורטג' בתצורת המרכב ובמפרטים המיועדים עבור אירופה וישראל. הדגם החדש, שחולק פלטפורמה עם יונדאי טוסון החדש, ארוך, רחב וגבוה מקודמו בכמה סנטימטרים וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.68 מ', סנטימטר יותר מהדור היוצא.

קיה ספורטג' / צילום: יח''צ
 קיה ספורטג' / צילום: יח''צ

תא המטען צמח ב-100 ליטר לעומת הדור היוצא, לפחות בדגם הבנזין. מתחת לעיצוב האגרסיבי מסתתר תא נוסעים חדש לחלוטין שלפחות ברמות הגימור הגבוהות מסתמך על מערך פיקוד דיגיטלי לחלוטין.

מערך המנועים כולל מנוע 1.6 ליטר טורבו שמייצר 150 כ"ס בגרסה על מערכת היברידית "קלה" ו-180 כ"ס בגרסה הרגילה. בנוסף תוצע גרסה היברידית מלאה עם הספק כולל של 230 כ"ס וגרסת פלאג-אין עם 265 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי של כ-65 ק"מ. הרכב צפוי להגיע לישראל בסוף הרבעון הראשון של 2022, בכפוף למצב תעשיית הרכב, בגרסת דיזל, בנזין, היברידי והיברידי נטען ללא חשמל.