מגדל שוקי הון בראש: אלה קרנות הנאמנות המובילות מתחילת השנה

בסוף אוגוסט מנהלת תעשיית הקרנות 354 מיליארד שקל - יותר מהיקפה בתחילת 2020 • שי ירון, מנכ"ל אלטשולר שחם קרנות נאמנות: "מי שחוגג הוא מי שנשאר ולא מי שהעדיף לצאת מהשוק עם פרוץ המשבר"

קרנות הנאמנות השתקמו מנזקי הקורונה? / צילום: Shutterstock, Elle Aon
קרנות הנאמנות השתקמו מנזקי הקורונה? / צילום: Shutterstock, Elle Aon

הבורסה בתל אביב סיכמה השבוע את תשפ"א כאחת השנים הטובות מאז הקמתה. מדדי ת"א-35 ות"א-90 עלו בכ-33% ובכ-43%, בהתאמה, והגיוסים בשוק המניות גברו והסתכמו בכ-28 מיליארד שקל, כשעיקר העלייה נזקפת לגל הנפקות ראשוניות, בעיקר של חברות טכנולוגיה צעירות.

מוצר המשקף היטב את השנה המצוינת שחוותה הבורסה הן קרנות הנאמנות, המאפשרות בשל נזילותן הרבה להתאים את ההשקעה בהן לתנודתיות בשוק ההון. בדיקת נתוני הגיוסים והפדיונות של קרנות הנאמנות לחודש אוגוסט מלמדת כי סך הנכסים שמנהלות קרנות הנאמנות כבר עקף את סך הנכסים שנוהל טרום משבר הקורונה (בזכות גיוסי כספים ותשואות חיוביות בשוק ההון).

בסוף שנת 2019 ניהלו הקרנות (לא כולל ניהול באמצעות הוסטינג) סך של 341 מיליארד שקל. עם פרוץ מגפת הקורונה בישראל, בחודש מרץ 2020, הגיבו המשקיעים בקרנות הנאמנות בהיסטריה, ומשכו 42 מיליארד שקל מהקרנות, כ-29 מיליארד מתוכם מהקרנות המסורתיות. שנה וחמישה חודשים לאחר מכן, סך הנכסים המנוהל בקרנות הנאמנות עומד על 354 מיליארד שקל, כלומר כ-13 מיליארד שקל יותר מאשר בסוף דצמבר 2019.

"שנת 2021 היא חלק בלתי נפרד משנת 2020", אומר שי ירון, מנכ"ל אלטשולר שחם קרנות נאמנות וסמנכ"ל מכירות ניהול התיקים של בית ההשקעות. "הפדיונות בקרנות הנאמנות עם התפרצות הקורונה הביאו את התעשייה לירידה שלא הייתה כדוגמתה בהיסטוריה שלה.

"עם זאת, הגיוסים היפים מאוד שאנו רואים השנה הם חזרה של כסף שיצא, ולא מדובר בסביבת השקעות שהלכה וגדלה. לכן, בשורה התחתונה התעשייה חוגגת את החזרה של הכסף, אבל לא כל הלקוחות. מי שיצא מהשוק עם פרוץ המשבר לא נהנה מהחגיגה, אלא דווקא מי שנשאר".

גיוסים בקרנות המסורתיות והמחקות

בצד המגייס של התעשייה אפשר למצוא בעיקר את הקרנות המסורתיות, שהן מוצר אקטיבי שבו נדרש מנהל ההשקעות לייצר השקעות ספציפיות, ואת הקרנות המחקות, שעוקבות אחר מדד מסוים. מנגד, בצד הפודה נמצאות הקרנות כספיות (האקטיביות), שבהן פוטנציאל הצמיחה נמוך בשל הריבית האפסית, וקרנות הסל (הפסיביות), שמאז התיקון שבמסגרתו הוחלפו תעודות הסל בקרנות סל מורגשת בהן נסיגה, כאשר רוב הלקוחות הפרטיים שפועלים דרך יועצי השקעות מעדיפים את הקרנות המחקות, הקלות יותר למעקב.

בסך הכל גייסו קרנות הנאמנות 14.8 מיליארד שקל מאז תחילת 2021. בעוד שהקרנות המסורתיות גייסו 12.8 מיליארד שקל, והקרנות המחקות גייסו 8.1 מיליארד שקל, בקרנות הכספיות פדו המשקיעים 4.6 מיליארד שקל ובקרנות הסל נפדו 4.4 מיליארד שקל בשמונת החודשים הראשונים של השנה.

 
  

המגמה הזו באה לידי ביטוי גם בין הגופים הפועלים בתעשייה. מגדל, המגייסת הגדולה זה 17 חודשים ברציפות, גייסה מתחילת השנה 6.5 מיליארד שקל, כשני שלישים מתוכם בקרנות המסורתיות. במור, המגייסת השנייה בקרנות הנאמנות מאז תחילת השנה, מדובר בקצת פחות מ-50%.

ליאור כשריאן, מנכ"ל מגדל קרנות נאמנות, אומר כי בשנה האחרונה ראינו כיצד המשקיעים חוזרים להשקיע בשוק ההון באמצעות מוצרים מנוהלים איכותיים, המשלבים אג"ח ומניות, בדגש על קרנות נאמנות שמדורגות בציון גבוה במערכות הדירוג הבנקאיות. "המגמה הזו השפיעה משמעותית על מחזורי המסחר בבורסה המקומית ובפרט כי משקיעים נחשפו באמצעות קרנות מחקות וקרנות סל לתחומים ספציפיים כגון מדדי בנייה, צריכה מחזורית ובנקים. אלו מדדים שעלו בצורה משמעותית לאור העובדה שהמשק נפתח לאחר מבצע החיסונים הנרחב. ראינו גם עניין רב בקרנות נאמנות המשקיעות בתחומים טכנולוגיים מעבר לים, כמו ענן, מסחר מקוון ועוד.

אפיקי הסיכון ימשיכו לייצר תשואות חיוביות

ומה לגבי שנת תשפ"ב, אשר תתחיל בשבוע הבא? יוטב קוסטיקה, כלכלן ראשי ומנהל השקעות במור בית השקעות, אומר כי להערכתו, אם החיסונים יוכיחו יעילות גם ב"בוסט" השלישי, כפי שנראה כרגע, אפיקי הסיכון ימשיכו לייצר תשואות חיוביות.

"מנגד, אפיק החוב יכול לחוות לחץ, בעיקר במח"מים ארוכים יותר. בנוסף, מאחר שהכלכלות מתאוששות והאינפלציה מרימה ראש, יכול להיות שנראה בנקים מרכזיים 'מורידים רגל מהגז' מרכישות אג"ח ומהרחבות מוניטריות, מה שעלול לייצר לחץ על האפיק הסולידי וגם על אפיקים מסוימים בשוק המניות. בכל מקרה, כמו תמיד, משקיעים צריכים להיות ערוכים גם לימים של תיקון בשווקים, ולנהל את תיק ההשקעות שלהם בהתאם".

"לעקוב אחרי סין וההתחממות הגלובלית"

לדברי כשריאן, הריבית הנמוכה ממשיכה לתמוך בנכסים ריאליים כמו מחירי הנדל"ן ושוקי המניות, וסביר כי מעת לעת נראה תיקונים בשווקים. "הייתי מציע גם לעקוב מקרוב אחר הנעשה בסין, לאור ההתערבות הרגולטורית המשמעותית שהובילה לירידות בחלק ממניות הטכנולוגיה הסיניות, מה שעשוי לעניין משקיעים אוהבי סיכון. גם סוגיית ההתחממות הגלובלית צפויה להמשיך וללוות אותנו בשנה הקרובה, מה ששומר על האטרקטיביות של מניות האנרגיה המתחדשת", אומר מנכ"ל מגדל קרנות נאמנות.

גם שי ירון מעריך כי בשנה הקרובה נראה פחות תמיכה של הבנקים המרכזיים בציבור, מה שיתחיל בהצהרות, יעבור להידוק המדיניות ואולי גם להעלאת הריבית. "המסר המרכזי שלי הוא שהשנה הקרובה לא תהיה שונה מהשנים הקודמות ולא מהעתיד - המשקיעים צריכים לבחור את ההשקעות מתוך הבנה שתנודתיות היא חלק מהמשחק ויש לסמוך על מנהל ההשקעות, גם שהשוק יורד ולא רק שהוא עולה".