הקרוסאובר הקוריאני שבא לתת פייט לרכבי היוקרה מגרמניה

הקרוס-אובר הקוריאני GV70 נועד להציב דגל בגזרת מותגי הפרימיום הגרמניים • יש לו עוד דרך לעשות בהנעה, אך הוא מצטיין בתחושת "החיים יפים"

ג'נסיס GV70 / צילום: יח''צ
ג'נסיס GV70 / צילום: יח''צ

יצרני הרכב הם גופים עסקיים גלובליים קרים ומחושבים, שמקבלים החלטות על פרויקטים חדשים בהתאם לתחזיות מפורטות וארוכות טווח של החזר על ההשקעה. אולם גם בתעשייה הזו יש לעיתים תפקיד חשוב לשיקולים כמו אגו וגאווה לאומית.

קחו, למשל, את פרויקט ג'נסיס של יונדאי מוטורס. בדרום קוריאה הפטריוטיות וההישגיות היא נדבך בסיסי של החברה והתרבות והתושבים נמנעים לרוב מרכישת מוצרים שאינם "תוצרת קוריאה". גם שוק הרכב הקוריאני ממחיש זאת עם נתח שוק של כמעט 90% ליצרנים המקומיים למעט חריג אחד, שהוא פלח היוקרה.

כמעט כל כלי הרכב המיובאים שנמכרים בדרום קוריאה הם רכבי יוקרה גרמניים, שנרכשים כסמל מעמד על ידי האליטות הכלכליות והשלטוניות במדינה. לפיכך החליטה הנהלת קונצרן יונדאי להקים מבראשית מותג יוקרה עצמאי "תוצרת קוריאה" בהשקעה של מיליארדי דולרים, כדי לדחוק את רגליהם של מותגים הגרמנים בקוריאה ומחוצה לה.
התחנה הראשונה הייתה ארה"ב, וכעת מתחילה תוכנית הפלישה של המותג לאירופה עם דגמים, שמותאמים יותר לטעם האירופאי כמו הקרוס-אובר החדש GV70.

"תחושת החיים יפים"

כראוי למושא גאווה לאומי הוא לא נועד להיעלם ברקע אלא לבשר על נוכחותו למרחוק. יש לו קווי מתאר ארוכים, רחבים ונמוכים יחסית, עם פרופיל דמוי קליע וזנב "מהיר" שמזכיר קצת את מרצדס GLC. הגריל הענק מזכיר את בנטלי, פנסי החזית החצויים לרכב מהדהדים וולבו, והזנב דווקא משתמש בשפת עיצוב שונה וייחודית. ביחד עם חישוקי 21 אינץ' עצומים, חלונות מושחרים וצבע עמוק ונוצץ, הרכב מושך את תשומת לב הקהל הישראלי, שרגיל לראות ביומיום את מיטב תוצרת היוקרה מגרמניה ומיפן.

כמו דגם הדגל GV80, גם האחות הצעירה שומרת את עיקר אפקט ה-WOW לתא הנוסעים. עמדת הפיקוד היא יחידה מרהיבה ומפוסלת עם השפעה איטלקית בולטת, שכוללת צורות גאומטריות נקיות בדגש על אליפסות, שמתמזגות זו בזו בצורה הדוקה ויוצרות מכלול מפוסל סופר-מודרניסטי. סביבת הנהג עטופה בעור ופלסטיק איכותיים עם ניגודי צבעים הרמוניים ואיכות הגימור כמעט שחצנית. רוב הידיות והעיטורים עשויים ממתכת דחוסה ומלוטשת, ופתחי המיזוג הצרים חבויים בתוך העיצוב על פי מיטב העיצוב העכשווי של מערכות מיזוג בבתי יוקרה.

כמו בשאר דגמי ג'נסיס מול הנהג ניצב לוח מחוונים דיגיטלי רב תכליתי בממדים נכבדים עם גיבוי של מסך רוחבי ענק עם אייקונים מסיביים, שמאפשר לתפעל את הפונקציות השונות גם ללא משקפי קריאה. הנדסת האנוש מאמצת את היתירות המוכרת של המותגים הגרמנים עם קלט מגע, שליטה באמצעות כפתורים סיבוביים גדולים, כמות מכובדת של מתגים פיזיים וקלט קולי.

האבזור התקני בתא נדיב מאוד יחסית למקובל בפלח, אפילו בגרסת הבסיס, וכולל כל גדג'ט בטיחותי אקטיבי ופסיבי בתעשייה. כאשר הגרסאות הבכירות מוסיפות בעיקר פריטים, שאפשר לחיות בלעדיהם, אבל החיים מרגישים איתם יפים יותר, דוגמת מערכת לאודיופילים עם 18 רמקולים, מושבי עיסוי עם אינספור מצבי כוונון וכדומה.

המושבים הקדמיים ידידותיים לעמוד השדרה ותנוחת הישיבה גבוהה. אולם עם גובה של 1.63 מ' בלבד מרחב הראש בתא הנוסעים אינו נדיב, כמו באאודי Q5 למשל, ומזכיר יותר דגמי "קרוס-אובר-קופה" אירופאיים.

המושב האחורי מציע מרחב רגליים בשפע ומרחב כתפיים הולם לשלושה מבוגרים. תא המטען מציע נפח סביר של 542 ליטר.

ביצועים סבירים

בהתאם לטרנד הרווח כיום באירופה, המנוע העיקרי של ג'נסיס GV70 הוא טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, שמייצר 304 כ"ס, משודך לתיבה בת 8 מהירויות ומניע את כל הגלגלים. הביצועים סבירים בהחלט ומי שילחץ בנחישות על המצערת יאיץ מאפס ל-100 ב-6.1 שניות.

אבל המנוע לא נותן לך לשכוח שיש לו ארבעה צילינדרים שרותמים למשקל של כמעט 2 טון לפני נוסעים. כשמסגלים סגנון נהיגה רגוע יותר העברת הכוח חלקה ונעימה ואפשר לשייט איתו למרחקים במהירויות גבוהות בשקט מופתי.

צריכת הדלק המוצהרת עומדת על כ-9.5 ק"מ ליטר ובפועל נתון של 7-8 קילומטר לליטר הוא ראלי יותר. יש בפלח כלים חסכוניים יותר משמעותית, אם כי אישית אנחנו לא מוטרדים מהפגיעה בתקציב של הלקוחות בפלח.

 
  

תמחור אגרסיבי

גרסת הביניים שאותה לקחנו למבחן מכוילת בעיקר עבור נוחות ואת זה היא מספקת בשפע. הבולמים הרכים יחסית מנטרלים את הנוסעים מרוב הזעזועים והמכשולים שאופייניים לאספלט הישראלי המוזנח. ההנעה הכפולה והצמיגים הרחבים מקנים הרבה ביטחון ואחיזה בנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים. עם זאת, עדיין מורגשת מידה לא מבוטלת של נטיית גוף, וההיגוי משדר רמה סבירה של היזון חוזר, אם כי לא כמו הטובות בפלח.

המחיר של ג'נסיס GV70 מתחיל בכ-340 אלף שקל ומגיע ל-380 אלף בגרסת הביניים שלקחנו למבחן. זהו תמחור די אגרסיבי ביחס לפלח, במיוחד אם משקללים את האבזור התקני הכלול, שאצל חלק מהגרמניות יכול להוסיף בקלות עוד שש ספרות למחיר המחירון כאופציה, ואת חבילת השירות יוצאת הדופן של ג'נסיס שתגרום לכם להרגיש כמו VIP.
זאת, גם אם אתם מובילים עם הרכב ארגזי ירקות לשוק הסיטונאי. לא בטוח כמה לקוחות יינטשו את המרצדס שלהם עבורה, אבל לקוריאנים יש בהחלט סיבה לגאווה.

חלק מהמתחרות

אאודי Q5

399 אלף שקל עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו-בנזין החזקה של ה-Q5, שעברה לאחרונה חידוש מקיף. הממדים מעט קטנים מאלה של GV70 ובסיס הגלגלים בוא באורך 2.83 מ'. תא הנוסעים מפואר ואיכותי אם כי האופציות יכולות להפקיץ את המחיר. המנוע מייצר 295 כ"ס, מניע את כל הגלגלים ומאיץ ל-100 ב-6.1 שניות. גרסת 245 כ"ס עולה 365 אלף שקל.

אאודי Q5 / צילום: יח''צ
 אאודי Q5 / צילום: יח''צ

וולבו XC60 B5

334 אלף שקל עולה גרסת ה-B5 של וולבו XC60 עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 250 כ"ס והנעה כפולה. תא הנוסעים בנוי היטב ומרווח בזכות בסיס גלגלים של 2.87 מ', אם כי הנדסת האנוש מתחילה להתיישן. הרכב מזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות והשלדה נוחה ואוחזת היטב.

וולבו XC60 B5 / צילום: יח''צ
 וולבו XC60 B5 / צילום: יח''צ

אלפא סטלוויו וולוצ'ה

349 אלף שקל עולה גרסת "וולוצ'ה" של אלפא רומיאו סטלוויו. הרכב מעט גבוה וקצר מהג'נסיס ומציע תא נוסעים בנוי היטב ועתיר באופי, אם כי מערכות אלקטרוניות קצת פחות חדישות. שלדת ההנעה הכפולה חדה ומהנה לנהיגה, ומנוע 2 ליטר טורבו בהספק 280 כ"ס בשילוב עם משקל עצמי נמוך יחסית מאיץ את הרכב ל-100 ב-5.7 שניות.

אלפא סטלוויו וולוצ’ה / צילום: יח''צ
 אלפא סטלוויו וולוצ’ה / צילום: יח''צ