השלד של הטריצרטופס הגדול ביותר שנמצא מעולם עכשיו במכירה

שלד של טריצרטופס ענק מוצע למכירה בבית מכירות בפריז עבור כ-1.2 מיליון אירו • השלד, המכונה ביג ג'ון, הוא הטריצרטופס הגדול ביותר שנמצא שמור כמעט לגמרי

ביג ג'ון. שלד של טריצרטופס שנשמר מאובן בבוץ במשך 66 מיליון שנים / צילום: Reuters, Giquello/Cover Images
ביג ג'ון. שלד של טריצרטופס שנשמר מאובן בבוץ במשך 66 מיליון שנים / צילום: Reuters, Giquello/Cover Images

בבית המכירות דרו בפריז העלו לאחרונה הצעה מפתה לחובבי דינזואורים: שלד של טריצרטופס שנשמר מאובן בבוץ במשך 66 מיליון שנים, וכל מה שצריך כדי להפוך לבעלים החדש שלו הוא כ-1.2 מיליון אירו. 

השלד, המכונה ביג ג'ון, כשמו כן הוא: אורך הגולגולת הוא 2.6 מטר ורוחבה 2, וממנה יוצאות שתי קרניים באורך של 1.1 מטר ורוחב של 30 ס"מ כל אחת, המסוגלות לשאת משקל של 16 טון - כך לפי מארגני המכירה הפומבית. ביג ג'ון, שגובהו 8 מטר, הוא הטריצרטופס הגדול ביותר שנמצא עד כה. עם נתונים כה מרשימים, בבית המכירות דרו בפריז מצפים שהשלד יימכר בסכום שבין 1.2 ל-1.5 מיליון אירו במכירה שתערך באוקטובר הקרוב.

הטריצרטופס - תלת קרן בתרגום חופשי - חי באזור צפון אמריקה של ימנו לפני 66-68 מיליון שנה. ביג ג'ון מצא את מותו בהצפה באזור דקוטה הדרומית, שם נמצא השלד במאי 2014 על ידי הגאולוג וולטר ו. סטיין ביל. שנה לאחר מכן הוא נחפר מתוך האדמה ומאז הוא שמור באיטליה.

יותר מ-60% מהשלד נשמר בבוץ, ומהגולגולת עצמה נשמרו 75%. ובכל זאת, ביג ג'ון נושא עליו פציעות של חיים לא קלים: שסע בצוואר כתוצאה מקרבות עם דינוזאורים קטנים יותר, על טריטוריה או סביב חיזור.

עם שלוש קרניים, מקור כשל תוכי ו"קישוט" שמגן על הצוואר שלו ממתקפות - הגולגולת של הטריצרטופס היא אחת מן הגדולות ביותר מבין חיות היבשה, כך לפי מוזיאון הטבע וההיסטוריה של בריטניה. הטריצרטופס היה אוכל עשב והגיע למשקל של 5.5 טון ולגובה של 9 מטר. 

נזק לעולם המדע

זאת לא הפעם הראשונה ששלד של דינוזאור הוצע למכירה. רק לפני שנה נקבע שיא במכירה של שלד כמעט שלם של טי-רקס בעבור 31.8 מיליון דולר.

מכירות מסוג זה מעוררות דאגה אצל פלאונטולוגים, חוקרי מאובנים. בספטמבר שנה שעברה קבוצת חוקרים פנתה בשמם של 2,000 אנשי מקצוע ומחקר נוספים אל מארגני המכירה הפומבית, והזהירה כי מכירה של מאובנים לידיים פרטיות מביאה לנזקים לעולם המדע והמחקר כאשר היא מגבילה את הגישה של החוקרים ומקשה עליהם.