יו"ר ועדת הכלכלה: "הגבלה על חלוקת דיבידנדים במלונות שקיבלו סיוע ממדינה"

בדיון שעסק בסיוע למלונות, התייחס היום יו"ר הוועדה מיכאל ביטון לישרוטל, שהתכוונה לחלק דיבידנד אך חזרה בה בעקבות הביקורת הציבורית, וקרא למשרדי האוצר והתיירות לבחון הגבלה של חלוקת דיבידנד • מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, יוסי פתאל: "לעובדה שלא מאפשרים לתיירים להיכנס לארץ יש משמעות בחיי אדם"

יו''ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, בדיון היום / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
יו''ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, בדיון היום / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון קרא היום למשרד האוצר ולמשרד התיירות לבחון הוספת הגבלה על חלוקת דיבידנדים למלונות שקיבלו סיוע ממדינה. בדיון שהתקיים הבוקר בוועדה בנושא הסיוע למלונות על רקע הפרסום על כוונת ישרוטל, שקיבלה מענקים מהמדינה בשל הקורונה, לחלק דיבידנד לבעלי המניות, הגיעו נציגי הרשת כדי לתת תשובות. בפתח הדיון הזכיר היו"ר ביטון כי ישרוטל חזרה בה נוכח הביקורת הציבורית מהכוונה לחלק דיבידנד, וציין כי "אי-אפשר להגיד שקשה ולקחת ביד אחת, וביד השנייה לחלק". הוא הוסיף כי חברה שמקבלת סיוע לא יכולה לחלק דיבידנדים ולהעלות מחירים באופן דרמטי.

סמנכ"ל הכספים של ישרוטל, משה מגיד, הסביר כי ישרוטל קיבלה מענקים על הנזקים ב-2020 ורצתה לחלק דיבידנדים בשל תוצאותיה ב-2021. לדבריו "כל שנה נמדדת בפני עצמה. זה לא נכון לחבר שנים ולהגיד שבגלל שברבעון השני של 2021 ישרוטל הצליחה להרוויח כסף - נמדוד אותה לפי 2020". הוא הוסיף כי דירקטוריון החברה הבין את הביקורת והגיע למסקנה שלא נכון לחלק דיבידנד בתקופה זו. לדבריו, מי שנפגע מכך אלה בעלי המניות החיצוניים ולוו דווקא הבעלים, שלא זקוקים לדיבידנד. באשר למחירי התיירות בקיץ אמר מגיד כי מי שהקדים להזמין שילם מחירים שדומים לשנה שעברה, ומי שרוצה להזמין חופשה לחורף הקרוב יכול ליהנות מ-20% הנחה.

נציגת משרד האוצר, נעם דן, התייחסה לתנאי קבלת המענקים בענף התיירות ואמרה כי הם הוקשחו כך שיסייעו רק למי שנפגע כתוצאה מעצירת תנועת התיירות הנכנסת. באשר לשאלות היו"ר ביטון בעניין חלוקת דיבידנדים, אמרה דן כי תעביר את הדברים לדרגים הבכירים כדי לבחון להוסיף קריטריון כזה.

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, הזכיר כי בתחילת המשבר קרא למלונאים לשמור על רמת מחירים שפויה כי נקמת הישראלים בוא תבוא, וספג על כך ביקורת. עם זאת, הוא הסתייג מהביקורת על ישרוטל ואמר: "העליהום על הרשת מיותר. ברור שהייתה טעות בשיקול הדעת, שתוקנה מהר מאוד, וצריך לראות איך הם מחזירים יותר לתעשייה ולא ירגישו נרדפים וימשיכו להשקיע".

"50 מלונות נסגרו"

מנכ"לית התאחדות המלונות, יעלי דניאלי, אמרה כי כ-270 מלונות באזורים כמו ירושלים, תל אביב, נצרת, טבריה, הרצליה, נתניה, וחיפה, נמצאת בצומת בה הם נדרשים לקבל החלטה האם לסגור או להישאר פתוחים, ועובדים עם מינימום מועסקים. בנוסף, 50 מלונות החליטו לסגור את שעריהם בגלל היעדר תיירות נכנסת. היא ביקשה לעשות מאמץ שיאפשר למלונאים להמשיך להעסיק עובדים, גם אם באופן חלקי, בדומה למודל הגרמני. מנכ"ל מלון רמדה, דיויד טוקר, הוסיף כי כשירצה לפתוח את המלון מחדש הוא לא יודע כמה עובדים יהיו לו.

ח"כ יבגני סובה אמר כי משרד הבריאות צריך למצוא נוסחה שתאפשר כניסת תיירים, והוסיף כי מלונות קטנים בערים צריכים לפעול בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית ומשרד הפנים, כדי לתת מענה לנושא הארנונה. ח"כ אוסאמה סעדי הוסיף כי חייבים לדאוג גם לבתי המלון שעדיין סגורים וגם לאזרח שמשלם מחירים מהגבוהים בעולם.

מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, יוסי פתאל, תהה למה מאשרים הופעות של עומר אדם ופסטיבל פאנג'ויה באילת ולא מאפשרים הכנסת תיירים מחוסנים בקפסולות, למרות שהניסיון בכך עבר ללא תקלות. לדבריו, לעובדה שלא מאפשרים לתיירים להיכנס לארץ יש משמעות בחיי אדם. הוא מתח ביקורת גם על היחס של רשות המסים לעסקים בענף, שאין להם הכנסות ממרץ והרשות מתייחסת אליהם כאל עסקים שנסגרו ודורשת מהם את המענקים שקיבלו. בתגובה לכך דרש היו"ר ביטון טיפול פרטני לבעיה מנציגי הממשלה.

היו"ר ביטון סיכם ואמר כי "הוועדה קוראת למשרד האוצר ולמשרד התיירות לבחון הוספת הגבלה על חלוקת דיבידנדים למלונות שקיבלו סיוע ממדינה. המדינה מבקשת מהמשרדים לדווח לוועדה על תוצאות בחינתם עד ליום אחד באוקטובר 2021. הוועדה מבקשת ממשרד התיירות ומשרד האוצר, לרבות רשות המסים, לקיים שיח עם נציגי מארגני התיירות הנכנסת במטרה לסייע להם לקבל את הסיוע שהם זכאים לו ולתת מענה לצרכים הייחודיים להם".