למכירה מטייקון לשעבר: מניות יוסף גרינפלד בקרדן ישראל מוצעות למכירה

כונסי הנכסים העמידו למכירה מניות בשווי של 73 מיליון שקל, המשועבדות לטובתה של חברת המזרח החזקות שבבעלות משפחת עיני - מבעלי יבואנית הרכב UMI

יוסף גרינפלד / צילום: אלון רון
יוסף גרינפלד / צילום: אלון רון

יצא לדרך המכרז לרכישת המניות של איש העסקים יוסף גרינפלד בחברת קרדן ישראל , שמתוכנן להסתיים ב-30 בספטמבר השנה. גרינפלד, לשעבר מבעלי השליטה בקבוצת קרדן, נקלע לקשיים עקב הלוואות גדולות שנטל באופו אישי, ואף ננקטו נגדו הליכי פשיטת רגל באמצע העשור הקודם. במסגרת ההליכים הוגשו לכונסי הנכסים תביעות חוב כנגד גרינפלד בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל, עיקרן לבנקים הגדולים לאומי והפועלים.

בתום מגעים שניהל עם נושיו במשך מספר שנים, הגיע גרינפלד להסדר חוב עמם אשר מנע את הכרזתו כפושט רגל. אחד מהנכסים העיקריים של גרינפלד לצורך ההסדר הוא החזקתו במניות קרדן ישראל (18.2%), שערכן הבורסאי עומד כיום על כ-92 מיליון שקל.

כעת הועמדו מרבית מניות אלו למכירה על ידי כונסי הנכסים, עוה"ד ראובן בכר ועופר שפירא. בימים האחרונים פרסמו השניים בעיתונות הזמנה להציע הצעות לרכישת 14.4% ממניות קרדן ישראל, בשווי של 73 מיליון שקל, המוחזקות בידי גרינפלד ומשועבדות לטובתה של חברת המזרח החזקות, שבבעלות משפחת עיני (מבעלות השליטה ביבואנית הרכב UMI, שבה החזיקה קרדן בעבר). 

על המניות עשויים להתמודד בעלי שליטה קיימים

המכירה יוצאת לדרך בעקבות בקשה של משפחת עיני למימוש השיעבוד, שניתן כנגד חוב של 30 מיליון שקל, כך שיתרת התמורה תחולק על פי הסדר החוב בין הנושים האחרים לבין גרינפלד עצמו, וזאת לאחר תשלומי הוצאות ומסים לפי הצורך. המניות האחרות של גרינפלד מוחזקות בידי הנאמן להסדר החוב, עו"ד עופר שפירא, והוא רשאי למכור אותן לפי החלטתו.

מדובר במניות שאינן מהוות חלק מגרעין השליטה בקרדן ישראל, אולם על רכישתן עשויים להתמודד בעלי השליטה הקיימים, או משקיעים אחרים שיבקשו להצטרף לשליטה בחברה. קרדן ישראל היא חברת החזקות שנסחרת בבורסה לפי שווי של 508 מיליון שקל. הנכס העיקרי שלה הוא החזקה ב-59.8% ממניות חברת קרדן נדל"ן , שנסחרת בבורסה לפי שווי של 811 מיליון שקל.

כך, ששווי ההחזקה של קרדן ישראל במניות קרדן נדל"ן לבדה מסתכם ב-485 מיליון שקל. קרדן נדל"ן עוסקת בייזום בנייה למגורים בישראל, בביצוע עבודות בנייה ותשתיות בישראל (באמצעות חברת אל-הר שבבעלותה), ובנוסף מחזיקה בבית קרדן, שהינו בניין משרדים מניב הממוקם בדרך מנחם בגין בת"א.

גרינפלד מכהן עדיין כיו"ר

בעלי השליטה הנוכחיים בקרדן ישראל הם אבי שנור (שותפו הוותיק לשעבר של גרינפלד) ולצידו צמד המשקיעים רוני בירם וגיל דויטש. שנור מחזיק ב-31% ממניות קרדן ישראל, ואילו בירם ודויטש מחזיקים כל אחד ב-17.3% ממניותיה.

גרינפלד אינו משתייך לגרעין השליטה בחברה מאז ינואר 2021, אולם הוא עדיין מכהן כיו"ר פעיל של קרדן נדל"ן (בהיקף של 80% משרה) וכיו"ר קרדן ישראל. בשנת 2020 הסתכמה עלות העסקתו ב-1.5 מיליון שקל, והיא כללה דמי ניהול  בסך 1.142 מיליון שקל ומענק של 356 אלף שקל.

נכסים נוספים שבידי קרדן ישראל כוללים את השקעותיה בחברת גרדנוקס טכנולוגיות סייבר, בחברת התחבורה VIA ובחברת ניהול הנכסים מיקדן. את המחצית הראשונה של 2021 סיימה קרדן ישראל עם הון עצמי של 358 מיליון שקל, וזאת לאחר שרשמה בתקופה זו רווח נקי של 20 מיליון שקל.

עד לפני כעשור נחשב גרינפלד לאחד האנשים העשירים בישראל. יחד עם שותפיו אבי שנור ואיתן רכטר, שלט גרינפלד בחברת קרדן ישראל ובחברה האחות קרדן אן.וי , שעסקה בהשקעות בתחומי הנדל"ן והפיננסים במזרח אירופה ובתחומי הנדל"ן ותשתות המים בסין.

עם זאת, בתחילת שנת 2012 החלו עסקיה של קרדן אן.וי במזרח אירופה להידרדר, ופגעו באיתנותה של החברה, שסבלה ממינוף גבוה. בתגובה, פתחה קרדן אן.וי במהלך למימוש נכסים במטרה למנוע את קריסתה, אולם גם מהלכים אלו לא הספיקו והחברה הגיעה בשנים האחרונות למצב של חדלות פירעון אפקטיבי, ומתקרבת להשלמת הסדר חוב שיימחק את מרבית חובותיה תמורת העברת השליטה בה לידי מחזיקי האג"ח שלה.
המפולת שנרשמה בשוויה של קרדן אן.וי הובילה את גרינפלד לאבד את עיקר נכסיו, ולמחוק את כל הונו, בשל הלוואות ענק של כ-200 מיליון שקל, שנטל מהבנקים לאומי והפועלים למימון השקעותיו. במהלך 2015 נכנס גרינפלד להליך של כינוס נכסים, אותו סיים כאמור עם הסדר חוב שיימחק את מרבית החוב לנושיו.