מימוש גלובלי: בעלי המניות של גלובל-אי הישראלית ייפגשו עם יותר מ-800 מיליון דולר במזומן

לאחר שמניית הטכנולוגיה זינקה ב-175% מההנפקה בחודש מאי ומשקפת שווי חברה של 10 מיליארד דולר, מכים בעלי המניות בברזל החם • בין המוכרים: שלושת המייסדים, קרן AMI של זהבית כהן, משפחת רוטר וקרן שמוביל יורם אורון

מייסדי Global E במסיבה לכבוד הנפקת החברה בוול סטריט / צילום: רותם ברק
מייסדי Global E במסיבה לכבוד הנפקת החברה בוול סטריט / צילום: רותם ברק

לאחר שמניית חברת הטכנולוגיה גלובל-אי אונליין  טיפסה לשיא בתחילת ספטמבר, בעלי מניות בחברה צפויים לנצל את ההזדמנות ולמכור חלק מההחזקות שלהם במסגרת הנפקה משנית. החברה הגישה במהלך החג תשקיף לקראת מכירה של 12 מיליון מניות, בשווי נוכחי של כ-824 מיליון דולר (המכירה עשויה לגדול אם החתמים בהנפקה יבחרו לרכוש מניות נוספות על בסיס אופציה שניתנה להם).

גלובל-אי מספקת פתרונות טכנולוגיים להסרת חסמים במסחר מקוון חוצה גבולות. החברה הונפקה לראשונה בחודש מאי לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר, ומנייתה זינקה מאז ב-175%, ושווי החברה עומד כעת על כ-10 מיליארד דולר. המניה נחלשה לאחר הדיווח על הצעת המכר הצפויה.

אייפקס תמכור מניות ב-138 מיליון דולר

בין בעלי המניות שצפויים למכור מניות במסגרת ההנפקה המשנית נמצאים גם שלושת מייסדי החברה: המנכ"ל אמיר שלכט, מנהל התפעול שחר תמרי ומנהל השיווק ניר דבי, אשר כל אחד מהם ימכור כ-8% מההחזקות שלו. עבור שלכט ותמרי מדובר במכירת מניות בשווי כ-36.4 מיליון דולר לכל אחד (נכון למחיר הנוכחי של המניה) ועבור דבי התמורה היא כ-37.9 מיליון דולר.

עוד נהנים מהמכירה הצפויה הם בעלי מניות שחלקם השקיעו בגלובל-אי עוד לפני ההנפקה שלה בנאסד"ק, ביניהם גם קרן AMI של אייפקס בהובלת זהבית כהן. הקרן צפויה למכור מניות בשווי של כ-138 מיליון דולר ולהישאר עם החזקה בשווי נוכחי של כ-811 מיליון דולר.

עוד במוכרים - חברת רוטר החזקות של גבי רוטר, בעלי השליטה בחברת האופנה קסטרו , שצפויה למכור מניות ששוויין הנוכחי הוא כ-12 מיליון דולר, ולהישאר עם החזקה בשווי של כ-71 מיליון דולר - שווי הגבוה מזה של החזקותיה בקסטרו.

 
  

בעלת מניות נוספת שמוכרת מניות היא חברת יצחק שקד נכסים, שמחזיקה כיום ב-4.8% ממניות גלובל-אי בשווי כ-479 מיליון דולר, ותמכור כ-15% מההחזקה שלה. קרן ויולה גם היא צפויה למכור מניות, אם כי בהיקף צנוע של 4.6 מיליון דולר.

בעלי מניות אחרים שימכרו מניות בהנפקה הם Red Dot, שצפויה למכור מניות בשווי של כ-186 מיליון דולר, ו-Cross Ship, שתמכור בכ-262 מיליון דולר. Red Dot היא קרן הון סיכון ישראלית בהובלת יורם אורון (לשעבר מורטקס), יניב שטרן וברק סלומון; החברה מתמקדת בחברות הייטק שקשורות לישראל, עם צמיחה בהכנסות וכוונה להרחיב את הפעילות שלהן.

בין בעלי המניות הבולטים בחברה מלפני ההנפקה, היחידה שלא תמכור מניות היא חברת דויטשה פוסט  ששווי ההחזקה הנוכחי שלה (כ-14.7% מהון המניות של גלובל-אי) מגיע ל-1.5 מיליארד דולר כמעט.

הבינו שיש להם כיוון נכון ויצאו לדרך

גלובל-אי נוסדה בשנת 2013 על-ידי שלכט, תמרי ודבי. שלכט ודבי היו שניהם בתפקידי ניהול בבנק הפועלים, במסלול המהיר לתפקידי ניהול בכירים ביותר בבנק, ותמרי, גם הוא יוצא בנק הפועלים, עבד אז בחברת 888 .

בראיון לגלובס לאחר ההנפקה סיפר שלכט על הקמת החברה: "הבנו שאנחנו באותה נקודה בחיים שבה צריך לקבל החלטה האם לקבל את התפקיד הבא - מה שאומר שכבר לא נקים משהו בעצמנו. הייתה מחשבה שצריך לנסות, לפני שסורגי כלוב הזהב התאגידי יהיו עבים מדי".

הם חיפשו רעיונות בתחום הפינטק והגיעו למסקנה שישנה בעיה לא פתורה בתחום התשלומים במסחר המקוון, ולאחר התייעצויות עם אנשי לוגיסטיקה הבינו שיש להם כיוון נכון ויצאו לדרך. לדברי שלכט, "עד היום, תשע שנים אחרי, אנחנו עושים בדיוק מה שאמרנו במצגות הראשונות למשקיעים - רק יותר גדול, יותר מתוחכם ועם יותר פיצ'רים, אבל בדיוק מה שהתכוונו".

על השפעת הקורונה על החברה סיפר שלכט: "מה שהקורונה עשתה בתחום שלנו היא לא יצירה של טרנד חדש - המעבר לאונליין וה-Direct to consumer היה כבר עשור לפני כן. אבל היא כן לחצה חזק על כפתור ה-Fast Forward, והריצה צמיחה של כמה שנים לתקופה של חצי שנה-שנה. הטרנדים האלה היו וימשיכו.

"אנחנו מביאים בחשבון שכשהעולם ייפתח תהיה חזרה מסוימת לקנייה בחנויות 'אופליין', אבל סביר להניח שהרוב המכריע של מה שהקורונה עשתה הוא כאן להישאר. אי אפשר לדמיין מנהל מותג אומר 'נגמרה הקורונה, נפסיק את ההשקעות באי-קומרס ונשים את כל התקציב על פתיחת חנויות'. זה לא הגיוני".