לטוס בדקה ה-90 של החגים: 800 דולר לכרטיס לאיטליה ולצרפת, וכמה לניו יורק?

רוצים לטוס בחג? המחירים לאירופה מזנקים, ודווקא המחיר לניו יורק מפתיע • למה המחירים בחלק מהמקרים כל-כך יקרים, ומה קורה אחרי סוכות?

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

רומא או ברלין ב-800 דולר, פריז ב-730 דולר (בלי מזוודות) - אלה המחירים שמצאנו באתר אל על לטיסות שעוד יספיקו לקחת אותנו לחופשה קצרה במהלך חגי תשרי. התאריכים שנבחרו: 22/23 בספטמבר וחזור ב-26/27 בספטמבר.

טיסה לאתונה מצאנו במחיר ״שפוי״ יותר העומד על כ-630 דולר. הכיוון היה לחפש גיחה קצרה לאירופה בידיעה שאין בידוד בחזור (למעט 24 שעות) למי שהתחסן בשלישית (או שטרם חלפה חצי שנה מאז קיבל חיסון שני). החיפוש כלל טיסה בלבד.

בקבוצת לופטהנזה חיפשנו טיסה לווינה. בזו שמצאנו עם מעט המקומות שנותרו המחיר עמד על כמעט 700 דולר (רכיב טיסת החזור בתמחור עמד על כ-90% מהסכום). טיסה ללונדון עם בריטיש איירוויז למי שלכאורה ספונטני (כלומר חיכה לרגע האחרון מתוך חשש) חזרה על אותה מגמה: משתלם יחסית בהלוך יקר יחסית בחזור, ובסך-הכול המחיר להלוך ושוב במועד שבחרנו הגיע ל-780 דולר. 

תעריף הבסיס של טיסת איזי ג'ט לפריז הוביל אותנו למחיר של 355 אירו לאותם תאריכים, וזאת בלי קניות - כלומר בלי מזוודה בתחשיב של המחיר לכרטיס הטיסה. ברינאייר למשל מצאנו טיסה לאתונה שבה מחיר הבסיס מתחיל ב-286 אירו. בישראייר טיסה לרודוס מצאנו ב-350 דולר במועדים הללו. בטיסות לאתונה ב-300 דולר כבר לא היה מקום, אולם ב-390 דולר עוד היה מקום. גם טיסה לפראג בדקנו וגילינו מחירים שפויים יחסית בישראייר באמצעות טיסה ב-410 דולר להמראה ב-22 לספטמבר ל-4 לילות

דרך ארקיע בדקנו טיסה ללרנקה למועדים שלנו - המחיר עמד על כ-390 דולר לאדם. טיסה לבודפשט כבר זינקה ל-645 דולר - גם כאן, טיסת החזור עולה פי כמה וכמה מטיסת ההלוך. 

 למה המחירים בחלק מהמקרים כל-כך יקרים? 

תנועת הנוסעים בנתב"ג בימים אלה עומדת על כ-30 אלף ביום. כרבע מתנועת הנוסעים ביום ממוצע בתקופה כזו של השנה (בלי מגפה), אז למה המחירים בחלק מהמקרים כל-כך יקרים?

הסיבה כאמור נעוצה בטיסות החזור שמתומחרות במחיר יקר פי כמה וכמה מטיסות ההלוך שעוד נותרה פנויה למי שחיכו לרגע האחרון במסגרת מציאות האי-ודאות.

לשם המחשה, בטיסה לברלין של אל על מחיר כרטיס "לייט" (הזול ביותר) לטיסת הלוך עלה 214 דולר, בשעה שהמחיר לטיסת החזור מתחיל בכ-600 דולר.

באי ג'ט טיסה לפריז תמחיש את הפער בצורה קיצונית יותר: טיסת הלוך ב-22 לספטמבר מצאנו ב-33 אירו במחיר הבסיסי, טיסת החזור עולה פי עשרה, כלומר 321 אירו. התמחור אמור לשקף את הביקוש וההיצע, ולכן טיסות החזור בתקופת החגים מלאות יותר מטיסות ההלוך (לאור מי שטס עוד קודם לכן ותפס את רוב המקומות, בוודאי את אלה שמתומחרים במחירים הזולים יחסית). 

אחרי סוכות המחירים צונחים 

מי שיוכל לחזור לישראל לאחר תום חופשת סוכות ולאחר חזרת התלמידים למסגרות יגלה מחירים בשפה אחרת: אותה טיסה של ריאנאייר למשל לאתונה, שבגלל מחיר החזור שלה האמירה לכ-290 אירו הלוך ושוב, עם הזזת התאריכים שבוע קדימה - כלומר להמראה ב-29.9 וחזור ב-3.10 - צנחה לכ-60 אירו הלוך ושוב.

טיסת אל על לאתונה שמצאנו ב-630 דולר בשבוע האחרון של החג - תעלה שבוע לאחר מכן כ-250 דולר. הטיסה לרומא שעלתה כמעט 800 דולר - צנחה למחיר התחלתי של 338 דולר.

ומה עם ניו יורק? פה דווקא הופתענו לטובה. לטוס ליעד המוביל של הישראלים לאורך כל ימות השנה יעלה פחות מטיסה שנמשכת שלוש שעות ליעד אירופי. טיסות ישירות לתפוח הגדול מצאנו בפחות ממחירי הטיסות לאירופה: דלתא ויונייטד למשל מציעות טיסות בכ-580 דולר (22-29 לספטמבר). באתר אליס מצאנו טיסת אל על למועד הזה ב-675 דולר.

חשוב לציין כי המחירים תקפים למועד שבו הם נבדקו, וכי הם נעים מעלה ומטה על-פי הביקוש. באשת טורס מדווחים על עלייה של 50% בהזמנות לעומת השבוע שעבר. אם ההתעניינות הזו תימשך, הרי שהמחירים עוד עשויים להתייקר.

חשוב לזכור כי למרות שמועד הטיסה שבדקנו יחסית קרוב,  עדיין כדאי להעדיף כרטיס שניתן לשנות או לבטל. חלק מהחברות מציעות זאת בתנאי הכרטיס שלהן (דוגמת לופטהנזה), ובחלק מהחברות ניתן לרכוש בנפרד פוליסה לביטול טיסה - ישראייר למשל מציעה את השירות בכ-30 דולר לאדם, וכעת גם בארקיע ניתן לרכוש ביטוח ביטול - 89 דולר תעלה האפשרות לבטל את הטיסה 3 ימים לפני מועדה ו-59 דולר לביטול של עד שבוע מראש.