עלייה במחירי הסחורות הביאה לאינפלציה בבתי חרושת בסין להגיע לשיא של 13 שנים

מחירי סחורות וחומרי גלם בשערי המפעלים עלו באוגוסט בקצב המהיר ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008, וגרמו ללחץ מחירים על יצרנים

מפעל לעיבוד פחם בסין / צילום: Shutterstock, humphery
מפעל לעיבוד פחם בסין / צילום: Shutterstock, humphery

מחירי סחורות גבוהים יותר גרמו לתשומות בתי חרושת סיניים לעלות באוגוסט בקצב הגבוה ביותר מזה 13 שנים, על אף ניסיונות הממשלה בבייג'ינג למתן את הראלי במחירי מתכות.

הביקוש החזק לפחם, פלדה וחומרי גלם אחרים העלו את מדד היצרנים של סין ב־9.5% לעומת שנה קודם לכן, העלייה המהירה ביותר מאז אוגוסט 2008, אז עלה מדד היצרנים ב־10.1%, כך נמסר ממשרד הסטטיסטיקה הלאומי של סין. מדובר בשיעור גבוה מ־9% שחזו כלכלנים שהוול סטריט ג'ורנל שאל בנושא.

בעוד שהמחירים של כמה סחורות עולמיות כמו נפט היו יציבים יחסית בחודש שעבר, ראלי חזק בפחם ובשווקי הגז לחץ כלפי מעלה על הכלכלה הסינית, שכ־60% מהאנרגיה שהיא צורכת מקורה בפחם, כך אומרים כלכלנים ב־HSBC.

על מנת למתן את הראלי במחירי סחורות, הרשויות בסין מוכרות מתוך מאגרי המדינה בזמן שהן נוקטות צעדים נגד אגירה וספקולציה בקרב יצרנים - אבל לכל זה השפעה מוגבלת על מחירי הייצור, שעלו באופן עקבי מתחילת האביב.

באותה עת, מאמציה של סין לרסן את ייצור הפלדה - במסגרת צעדים נרחבים יותר לצמצם פליטות פחמן - העלו את מחיר הפלדה, אחת התשומות העיקריות בתחום הבניין והנדל"ן.

ההתייקרות מצטרפת לעליית מחירי השילוח

תקופה ממושכת של עלויות תשומה גבוהות יותר תוסיף ללחצים על שולי הרווח ליצרנים ולבעלי מפעלים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. רבים כבר נאבקים עם עלויות השילוח העולות ועם צווארי בקבוק בשרשרות אספקה מאז שהחלה המגפה בשנה שעברה.

העלייה באינפלציה של מפעלים בחודש שעבר רומזת על כך שהלחץ האינפלציוני בסין לא הולך לשכוך בקרוב, אם כי הזליגה של זה למחירים לצרכנים תהיה מוגבלת.

מדד המחירים לצרכנים בסין נשאר יציב באוגוסט. הרשויות במחוזות רבים הטילו מגבלות ריחוק חברתי חמורות על מנת להכיל את התפשטות זן דלתא של נגיף הקורונה, שפגע בביקוש לשירותים והוריד מחירים של מוצרים כמו כרטיסי טיסה וחדרים בבתי מלון.

מדד המחירים לצרכן במדינה עלה ב־0.8% לעומת שנה קודם לכן, פחות מ־1% שנמדד ביולי לגבי צמיחה משנה לשנה, כך נמסר ממשרד הסטטיסטיקה. מחיר בשר החזיר, מוצר בסיס בסין ומרכיב חשוב בסל מדד המחירים לצרכן במדינה, המשיך לרדת באוגוסט. בסך הכל, מחירי המזון ירדו באוגוסט ב־4.1% לעומת שנה קודם לכן, ומחירים של מוצרים שאינם מוצרי מזון עלו ב־1.9%.

פער בין האינפלציה של היצרנים לזו של הצרכנים

כלכלנים מזהירים שפער מתרחב בין אינפלציה של יצרנים וצרכנים עשויה לסחוט אפילו עוד את שולי הרווח ליצרנים ונותני שירותים ועשויה להוסיף לחץ לשוק העבודה הסיני וכן לחץ כלפי מטה על כל הצמיחה הכלכלית.

על מנת למנוע האטה גדולה, יכול הבנק המרכזי בסין לקצץ את כמות הכסף שעל הבנק להחזיק כרזרבה שוב פעם בהמשך השנה, ובפועל לשחרר מזומנים להלוואות, כך אומרים אנליסטים. הבנק המרכזי עשה צעד כזה ביולי כשחששות האינפלציה החלו לסגת.

בזמן שהביקוש העולמי למוצרים תוצרת סין כמו מכשירי אלקטרוניקה ביתיים, ביגוד ורהיטים עדיין גבוה, הייצוא מסין עבר את הציפיות במשך כל השנה. באוגוסט, הייצוא זינק ב־25.6% לעומת שנה קודם לכן.

עדיין, הרבה מעלויות התשומה הגבוהות יותר נספגו בינתיים על ידי יצרנים סיניים, שבכמה מקרים הפסיקו לקבל הזמנות חדשות בזמן שנאבקו להעביר הלאה עלויות.

חישובים שנעשו על ידי Oxford Economics מראים שמחירי סחורות בשער בית החרושת בתעשיות כבדות כמו כימיקלים, פלדה וברזל זינקו ב־187% לעומת שנה שעברה. בינתיים, מחירים של מוצרים תעשייתיים קלים כמו טקסטיל עלו בשיעור נמוך יותר, 2.3%.

ירידת מחירים לקראת סוף השנה?

"ראוי לציון עד כמה מדד המחירים ליצרנים נותר בהכלה בסין", אמר לואי קוג'יס, מנהל מחלקת אסיה בחברת המחקר הכלכלי. "היה די קשה ליצרנים רבים להעביר את העלייה בתשומות ליבואנים וללקוחות שלהם בתוך סין".

העלייה במחירים ליצרנים משקפת גם עלייה בביקוש המקומי לפלדה ולחומרים אחרים הקיץ בזמן שיזמי בנייה - המתמודדים מול האפשרות שרגולציה ממשלתית תעלה בקרוב - אצים לסיים פרויקטים, כך אומר ז'אופנג שינג, כלכלן משנחאי העובד בבנק האוסטרלי ANZ.

במבט קדימה, צופים כלכלנים שהעלייה במחירים בשערי בתי החרושת בסין ירדו לקראת סוף השנה, באופן חלקי בגלל בסיס ההשוואה הגבוה של שנה שעברה - כשכלכלת המדינה ברוב זינקה בחזרה מהשפעות המגפה - וריכוך הביקוש העשוי להוריד בחזרה את מחירי המתכת.

שלא כמו בנקים מרכזיים בכלכלות אסיאתיות אחרות כמו הפיליפינים וטייוואן, שם המחירים לצרכנים עלו או זינקו בחזרה באופן בלתי צפוי, לקובעי המדיניות בסין פחות מגבלות כשהם באים לקבוע מדיניות כלכלית. בסין, אינפלציה לצרכנים צפויה להישאר הרבה מתחת ליעד של קובעי המדיניות, 3%, עד סוף השנה.


גרייס ז'ו השתתפה בהכנת הכתבה.