לאחר העברת השליטה לידי דותן ובן שלום: תדיר-גן השלימה הסדר חוב מול הבנקים

ההסדר אמור לסייע בצמצום הוצאות המימון של החברה התעשייתית, לתמוך בתהליך הבראתה ולהסיר איומים אפשריים על המשך פעילותה

יוסי בן שלום  / צילום: תמר מצפי
יוסי בן שלום / צילום: תמר מצפי

שישה שבועות לאחר העברת השליטה בחברה התעשייתית המפסידה תדיר-גן לידיהם של ברק דותן ויוסי בן-שלום, משלימה החברה הסדר חוב למול הבנקים. ההסדר אמר לסייע בצמצום הוצאות המימון של החברה, לתמוך בתהליך הבראתה ולהסיר איומים אפשריים על המשך פעילותה.

נכון לסוף יוני השנה, הציגה תדיר-גן במאזנה התחייבויות בשווי כולל של 20.6 מיליון דולר והון עצמי שלילי (גירעון בהון) בסך 2.2 מיליון דולר. התחייבויות אלו כללו בין היתר אשראי מתאגידים בנקאיים ומנותני אשראי אחרים בשווי של 9.8 מיליון דולר (31 מיליון שקל).

בסוף חודש יולי עברה השליטה בתדיר-גן מידיהם של קרן פימי ובעל מניות נוסף, לידיהם של דותן ובן-שלום (באמצעות חברת ההשקעות שלהם, DBSI). במסגרת העסקה, העבירו פימי ובעל המניות הנוסף את מלוא החזקותיהם (59.4%) בתדיר-גן לדותן ולבן-שלום - שביצעו את עיקר הרכישה באמצעות DBSI הפרטית - ללא תמורה, למעט תשלום עתידי מותנה של עד 10.9 מיליון דולר.

התמורה העתידית תתבסס על שיעור מסוים מתוך סך התקבולים שינבעו לרוכשים לאחר החזר השקעתם בחברה. התחייבות הרוכשים לתשלום התמורה המותנית תהיה בתוקף במשך 10 שנים ממועד ההשלמה, קרי עד אוגוסט 2031.

שילמה 50%, יתרת החוב נמחלה  

במסגרת העברת השליטה העניקו הרוכשים לתדיר-גן הלוואה של 4 מיליון שקל (1.25 מיליון דולר) שנועדה לפירעון אשראי שהתקבל מגורם חוץ בנקאי, ואף העמידו לחברה קו לקבלת הלוואות של עד 25 מיליון שקל (7.8 מיליון דולר). בשבוע שעבר דיווחה תדיר-גן כי כספים אלו שימשו גם להסדר עם ארבעה בנקים ישראליים שמימנו את פעילותה (הפועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי הראשון).

במסגרת ההסדר, פרעה החברה לארבעת הבנקים סכום של 8.45 מיליון שקל, שהיווה 50% מכלל ההתחייבויות שלה כלפיהם. בתמורה, מחלו הבנקים לחברה על יתרת 50% מחובותיה והתחייבויותיה.

כך, שלאחר השלמת ההסדר לא תהיה לחברה התחייבות כלפי הבנקים, וכל הביטחונות, השעבודים, הערבויות והמשכונות שהעמידה לטובתם, ישוחררו. בנוסף, יוקצו לארבעת הבנקים 2.2 מיליון כתבי אופציה לא סחירים בשווי של 885 אלף שקל (עפ"י נוסחת בלאק אנד שולס), הניתנים למימוש ל-5% ממניות החברה (לאחר המימוש, או 5.26% מהחברה טרם ההקצאה).

כתבי האופציה הללו יהיו ניתנים למימוש למניות במשך חמש שנים (עד ספטמבר 2026) במחיר של 1.29 שקלים. כיום נסחרת מניית תדיר-גן לפי מחיר של 0.14 שקלים בלבד, אולם לאחר השלמת איחוד ההון יעמוד מחירה על 1.4 שקלים, כך שלבנקים מוקצים למעשה כתבי אופציה בתוך הכסף.

הוצאות מימון, עסקאות ליסינג והפרשה לפיצוי

תדיר-גן, הנסחרת בשווי של 55 מיליון שקל (ירידה של 70% במניה בחמש השנים האחרונות), עוסקת באמצעות החברה הבת, אורטל יציקות מגנזיום, בייצור, עיבוד ושיווק של מכלולים מכאניים עשויים מגנזיום. מדובר למשל על מוטות היגוי, חלקים מבניים ומוצרים אחרים.

מוצרים אלו מיוצרים בדרך של יציקות לחץ מדויקות, מעובדות ומורכבות במפעלה של אורטל, הממוקם בקיבוץ נווה אור שבעמק בית שאן. הרוב המכריע של מוצרים אלו מיועד לשימוש בתעשיות הרכב.

את המחצית הראשונה של 2021 סיימה תדיר-גן עם עלייה של 5.5% בהכנסות ל-10.1 מיליון דולר, אולם גם עם העמקה של 37% בהפסד מפעילויות נמשכות ל-647 אלף דולר. עלייה זו נרשמה בשל הוצאות מימון גבוהות של 392 אלף דולר, שנבעו מהוצאות ריבית ועמלות לבנקים ולנותני אשראי אחרים, בגין הקצאת הלוואות ומסגרות אשראי לטווח קצר.

כמו-כן, עלו הוצאות המימון בשל יצירת התחייבות חדשה בגין עסקאות ליסינג על כלי רכב. בנוסף, לכך, נאלצה החברה להתמודד עם עלייה של כ-15% במחירי חומר הגלם שלה, וכן בהוצאות החשמל.

בדוחותיה ציינה עוד תדיר-גן, כי ביצעה במחצית הראשונה של 2021 הפרשה של 2.5 מיליון דולר עקב הסכם פיצוי בקשר עם קריסת חברה בת גרמנית ב-2018. כך שההפסד הנקי והכולל של החברה במחצית הסתכם ב-3.1 מיליון דולר.

הסיבוב השני של פימי הסתיים בהפסד

ההשקעה המאכזבת של קרן פימי בתדיר-גן, אשר צפויה להסב לה הפסד לא אופייני של כמה עשרות מיליוני שקלים, הייתה כבר סיבוב שני שביצעה הקרן, בראשות ישי דוידי, בחברה. פימי רכשה בשנת 1999 את השליטה בתדיר-גן, שאותה מימשה בשנת 2006 ברווח שהוערך אז בכ-30 מיליון דולר.

ב-2011, בעת שתדיר-גן עמדה בפני קריסה, נכנסה פימי לסיבוב נוסף בחברה, שהתברר כמוצלח פחות ויסתכם כאמור בהפסד ניכר, לאחר שהקרן השקיעה בשנים האחרונות תשומות כספיות וניהוליות רבות בניסיון לאושש את מצבה של תדיר-גן ולמנוע את סגירתה.