מחשש לניגודי עניינים: משרד המשפטים בולם את הקבינט הכלכלי של ליברמן

רק לפני חודש שר האוצר כינס לפגישה ראשונה את הוועדה הכלכלית שתייעץ למשרדו • אלא שכעת, במענה לתנועה לאיכות השלטון, משרד המשפטים מוציא לליברמן כרטיס צהוב ומקפיא את פעילות הקבינט, עד להסדרת ניגודי העניינים של חבריו, בכירים מהמגזר העסקי

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

משרד המשפטים עוצר את הקבינט הכלכלי שהקים שר האוצר אביגדור ליברמן בראשות הפרופסור יעקב פרנקל, וזאת עד להשלמת הסדרת ניגודי העניינים הנוגעים למינוי הצוות המייעץ, כך נודע ל"גלובס". המהלך מגיע במענה למכתב של התנועה לאיכות השלטון שהתריעה נגד הקמת הקבינט הכלכלי שהקים ליברמן "בניגוד למנהל התקין".

שר האוצר אביגדור ליברמן בדיון בכנסת על חוק ההסדרים ותקציב המדינה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 שר האוצר אביגדור ליברמן בדיון בכנסת על חוק ההסדרים ותקציב המדינה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ד"ר עמרי בן-צבי, ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, השיב לתנועה לאיכות השלטון כי "בימים אלה מושלמת הסדרת ההיבטים המשפטיים הנוגעים למינוי הצוות המייעץ לשר האוצר, לרבות היבטי ניגוד העניינים, על ידי הייעוץ המשפטי של משרד האוצר והייעוץ המשפטי לממשלה". בן-צבי כתב במכתב ששיגר גם ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, על הסדרת ניגודי העניינים: "כפי שנמסר ע"י משרד האוצר, הצוות המייעץ לשר האוצר לא יתכנס עד להשלמת הסדרת ההיבטים המשפטיים האמורים".

"התנדבות חברי הקבינט, מעלה חששות כבדים"

מרבית חברי הוועדה הומלצו על ידי מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב שגם השתתף בישיבה הראשונה שקיימה הוועדה בתחילת אוגוסט האחרון. בכך למעשה נקטעת עבודתם של חברי הקבינט עד להסדרת הנושא.

אמנם לא מדובר בגוף עם סמכויות אלא כגוף מייעץ, אבל הרכב הקבינט כולל נציגים בעלי אינטרס עסקי מובהק, מה שהעלה את הצורך להסדיר את ניגודי העניינים.

פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל, כיהן בתפקידים בכירים גם בחו"ל, כמו J.P morgan ו-AIG; אלי יונס לשעבר החשב הכללי באוצר, הוא גם חבר דירקטוריון הפניקס, וייעץ לבעלי השליטה בעסקת הרכישה; דוד בועז, לשעבר הממונה על התקציבים משמש כיום כדירקטור בחברות פרטיות וגם יועץ בסקטור הפרטי; עו"ד ורו"ח אודי ברזילי, לשעבר סגן נציב למיסוי מקרקעין משמש כיום כיועץ פרטי; ענת לוין כיהנה בעבר כמשנה למנכ"ל מגדל, בכירה בחברת הביטוח כלל וכיום משמשת כמנכ"לית חברת ניהול הנכסים בלקרוק ישראל; ופרופ׳ אפרים צדקה, לשעבר יו"ר שיכון ובינוי וכיום דירקטור בחברות ציבוריות.

 
  

מאחר שהפורום עשוי לדון בסוגיות הקשורות בעקיפין או במישרין לתחומי העיסוק או החברות שבהן עובדים חבריו, בתנועה לאיכות השלטון הזהירו באוגוסט האחרון מפני ניגוד העניינים של חברי הקבינט, והוסיפו כי זה עלול לפגוע בהחלטות השר ליברמן. "גם עצם העובדה שהדבר נעשה בהתנדבות מעלה חששות שמא הדבר נעשה חלילה על-מנת לנצל את התפקיד בכדי לגזור רווחים בתפקידם הפרטי", כתבו בתנועה לאיכות השלטון.

מעבר לכך, בתנועה מלינים כי אין אפשרות שבעתיד יהיה ניתן לבחור את האנשים הראויים לתפקיד. התנועה לאיכות השלטון סבורה כי משרד האוצר יכול להיוועץ עם גורמים מתאימים במקרה שהדבר נעשה באופן שקוף ועם גורמים מגוונים. אבל לשיטתם, הקמת קבינט קבוע שכזה מנוגד לכללי המנהל התקין. לטענת התנועה לאיכות השלטון, הקמה של גוף שכזה, אפילו עם סמכויות יעוציות בלבד, אינה יכולה להיעשות ללא הסכמה חוקית.

והטענה שלהם לא מנותקת מהמציאות. אפשר להבין אם שר האוצר יזמן מדי פעם למשרדו מומחים מתחומים שונים לצורך דיון כלכלי על כוס קפה. הנכונות להתייעץ עם מומחים דווקא מבורכת, דברים שרואים משם לא רואים מכאן. אבל הקמת קבינט מומחים כלכלי בראשות הנגיד לשעבר, פרופ' יעקב פרנקל, משקפת חוסר אמון בנגיד הנוכחי פרופ' אמיר ירון. פרנקל אמנם מקורב לירון, אך עצם העובדה שלראש הקבינט לא נבחר מישהו לשעבר מהאוצר למשל אלא מבנק ישראל מעלה תהיות.

"הקבינט יהווה גוף חיצוני שיחזק את גורמי המקצוע", הסביר זאת ליברמן בפתח פגישת הקבינט הראשונה עם ההכרזה על הקמתו, כשעל שולחנו ממתינה התוכנית הכלכלית שגיבש בנק ישראל המשמש בכובעו הנוסף כיועץ לממשלה.

בהמלצת היועץ המשפטי לאוצר, חברי הקבינט יחויבו לחתום על הסכם ניגוד עניינים אך לא ברור מדוע זה עוד לא קרה.

"עשוי לפגוע במועצה הלאומית לכלכלה"

ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד אריאל ברזילי אומר כי "הקמת הקבינט הכלכלי של שר האוצר נעשתה בניגוד לכללי מינהל תקין, ותוך קיומו הפוטנציאלי של ניגוד עניינים חמור בין חברי הקבינט, אשר עלולים להיות בעלי אינטרסים כלכליים אישיים הסותרים את תפקידם בקבינט - לבין החובות הידועות המוטלות על נציגי ציבור. ניגוד עניינים פוטנציאלי זה מחייב אסדרה.

"החששות מתחזקים נוכח העובדה שקיימים בחוק מנגנוני ייעוץ כלכלי לממשלה - המועצה הלאומית לכלכלה. מינוי קבינט חליפי, עלול לפגוע בתפקודה התקין של אותה מועצה. ונזכיר שעד היום טרם מונה ראש למועצה, ועל כן החשש מפני קבינט חליפי מתגבר. על רקע זה, אנו מברכים על הודעת משרד המשפטים, אך חובה להבטיח אסדרת היבטים נוספים הקשורים בקבינט הכלכלי".

תגובת השר ליברמן: "נפעל בהתאם להנחיות"

"קבינט המומחים יפעל בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה תוך הקפדה יתרה על היעדר ניגוד עניינים של החברים בקבינט".