גרמניה: בניסיון לפגוע במועמד המוביל, השמרנים מעלים פרשת הלבנת הון

ביום חמישי שעבר פשטה המשטרה הגרמנית על בניין משרד האוצר בברלין במטרה להשיג מסמכים הקשורים לחשד שהיחידה למעשה "קברה" דיווחים של בנקים גרמניים על חשד להלבנת הון • הצעד ערער את מי שנחשב למועמד המוביל בבחירות, שר האוצר המכהן אולף שולץ

אולף שולץ. מועמד בשוונג / צילום: Reuters, David Young
אולף שולץ. מועמד בשוונג / צילום: Reuters, David Young

ביום חמישי שעבר פשטה המשטרה הגרמנית על בניין משרד האוצר בברלין, בונקר של אבן ומתכת שנבנה במקור כמטה האוויריה של הרמן גרינג בשנות השלטון הנאצי. הפשיטה היתה חלק מחקירה של הנעשה ביחידה של המכס הגרמני, בצעד חריג שאישר שופט בעיר אוסנבריק. מטרתה היתה להשיג מסמכים הקשורים לחשד שהיחידה למעשה "קברה" דיווחים של בנקים גרמניים על חשד להלבנת הון.

מי שזועזע יותר מכל מהצעד היה שר האוצר המכהן, אולף שולץ, שמוביל את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) בבחירות שיתקיימו ב-26 בספטמבר. שולץ, שהצליח לשקם את תדמית המפלגה, להעניק לה יתרון של 5% בסקרים ולהגיע למצב שבו הוא המועמד המוביל בבחירות, ביקר בחריפות את הפשיטה. הוא אמר כי "הציבור ישפוט" אם יש רקע פוליטי או לא לביקור המשטרתי, וכי "לא היה צורך" בפשיטה מתוקשרת. "הם היו יכולים לבקש את המידע בכתב", אמר בסוף השבוע.

ההתבטאות הזו, המבקרת את מערכת החוק הגרמנית, עמדה אתמול (א') במרכז חילופי מהלומות מילוליות בין שולץ לבין המועמד של האיחוד הנוצרי-דמוקרטי, ארמין לאשט, שמפגר אחריו בסקרים ונאבק לא להפסיד את שלטון המפלגה, שאנגלה מרקל הובילה במשך 16 השנים האחרונות" בגרמניה.

"אתה האחראי לנעשה במשרד האוצר", הטיח לאשט בשולץ, "אם הם באים (לחפש מידע) עליך לומר 'הנה, כך הדברים עובדים והנה המידע הדרוש לכם". לאשט הוסיף ותקף את שר האוצר שולץ על פשיטת הרגל של חברת הפינטק "וויירקארד", ועל העובדה כי הרגולטור הפיננסי שבאחריות משרד האוצר לא הצליח לאתר מרמה בקנה מדה עצום שהתרחש בחברה במשך שנים. "מיליוני משקיעים איבדו את כספם", אמר לאשט, "אם היית שר האוצר של המדינה שלי (לאשט עומד בראש מדינת המחוז נורדריין-וסטפאליה, א.א.), מצבנו היה גרוע".

שולץ, מצדו, איבד מעט משלוות הרוח המפורסמת שלו, והאשים את לאשט ב"חוסר כנות" ובהאשמות מופרכות. הוא הבהיר כי חיזק את יחידת הביקורת החשבונאית על החברות הנסחרות בבורסה הגרמנית במאות תקנים אחרי פרשת "ויירקארד" וכי למרות שהוא נושא באחריות המיניסטריאלית ליחידת המודיעין של המכס, אין להאשמות שום קשר למשרד האוצר.

לאחר מכן, עם זאת, הצליח שולץ לשוב ולהפגין "שילוב יעיל של שעמום ומדינאות", כפי שכתב הבוקר ה"שפיגל", והצליח לפי דעת הקהל אף לנצח בעימות, אם כי בפער קטן יותר מאשר בעימותים קודמים. באולפני הטלוויזיה דווקא שיבחו את העובדה כי שולץ זנח את קור הרוח ונאלץ להגיב בתקיפות להאשמות יריבו. "הוא צריך לומר תודה ללאשט על הצעד הזה", אמרה מומחית פוליטית בערוץ הציבורי לאחר העימות.

בניסיון לשמור על השלטון, מזהירים את הציבור מפני ממשלת שמאל

ההתקפות של לאשט מציגות את תמונת המצב באיחוד הנוצרי-דמוקרטי - מאבק על הישרדות. המפלגה, ששלטה בגרמניה ברוב שנותיה שאחרי מלחמת העולם השנייה, ראתה כיצד תחת הנהגתו של הפוליטיקאי מחבל הריין התמיכה בה הולכת וצונחת, בעוד התמיכה בסוציאל-דמוקרטים הולכת ועולה על ידי הדגשת אופיו והמדיניות של שולץ, המציג את עצמו כממשיך דרכה של אנגלה מרקל האהודה. הסקרים האחרונים חוזים כ-25%-26% לסוציאל דמוקרטים ורק 20%-22% לשמרנים.

כתוצאה מכך, לאשט והמפלגה מנסים כל קמפיין שלילי שיוכל לפגוע ביריבים. מעבר לפרשת הפשיטה במשרד האוצר ופרשת "ויירקארד", הפוקוס הוא על אזהרת הציבור מפני הסיכוי ששולץ יפנה למפלגת "די לינקה" ויקים ממשלת שמאל שתוביל את גרמניה לכיוונים חדשים מבחינה כלכלית וחברתית. שולץ ומועמדת הירוקים, אנלנה ברבוק, סירבו בעימות לפסול קואליציה עם המפלגה. למרות זאת, שניהם גינו בעבר את עמדת "די לינקה" נגד האיחוד האירופי ובעד הפרישה מנאט"ו.

העימות השני שהתנהל אתמול היה יריית הפתיחה לשלב הקריטי ביותר של הבחירות. לאשט, שחוזר ומדגיש כי הוא "לוחם עד הרגע האחרון" ובעבר הצליח לשנות את תמונת המצב בבחירות בנורדריין-וסטפאליה בימי הקמפיין האחרונים, אמר בתחילת העימות אתמול כי "אנחנו נלחמים על המקום ה-1". עם זאת, הוא סירב לפסול ישיבה בממשלת אחדות (קואליציה רחבה) בתור השותף הזוטר - חילופי תפקידים עם הסוציאל-דמוקרטים הממלאים תפקיד זה כעת.

ברבוק, שהפגינה בעימות בקיאות ורהיטות והצליחה להעביר היטב את הבטחות המפלגה בנוגע לעתיד הירוק של גרמניה, אינה נחשבת כעת למועמדת למשרת הקאנצלר, על רקע הסקרים החוזים למפלגה כ-16%. המפלגה צפויה להיות שותפה לקואליציה שתקום, בין אם בראשות הסוציאל-דמוקרטים או השמרנים.

במהלך קרוב לשעתיים הציגו המועמדים את משנתם בנושאים שונים. שולץ אמר כי הוא תומך בבחינה של הגבלת העלאת שכר הדירה במדינה לשיעור האינפלציה בלבד, במטרה להגן על השוכרים; לאשט אמר כי יש "לבנות מהר יותר ובהיקף גדול יותר"; ברבוק הפתיעה, מול האשמות חוזרות ונשנות שהמפלגה שלה היא "מפלגת איסורים" (לא למנוע בעירה פנימי, לא לתחנות חשמל פחמיות, לא לבשר זול), ואמרה "איסורים הם המניע מספר אחת לחדשנות".

היום יתקיים עימות בין ראשי יתר המפלגות הצפויות להיכנס לפרלמנט, ובשבוע הבא יתקיים עימות של כל ראשי המפלגות יחדיו. תמונת המצב בסקרים היא שבין אם שולץ או לאשט יובילו את המפלגה הגדולה ביותר הם יזדקקו לקואליציה של לפחות שלוש מפלגות, ולמשא ומתן שיצטרך לפשר בין דרישות סותרות. עד שתוקם ממשלה בגרמניה, אנגלה מרקל תמשיך לעמוד בראש ממשלת המעבר.