לא היחידה ולא הראשונה: אילו עוד מדינות מחסנות בני נוער?

הגישה של ישראל לחיסון בני נוער חריגה? אנחנו לא היחידים, וגם לא היינו ראשונים •  המשרוקית של גלובס

יואל רזבוזוב, יש עתיד. תשע-שבע, 103FM, 17.8.21 / צילום: דוברות הכנסת
יואל רזבוזוב, יש עתיד. תשע-שבע, 103FM, 17.8.21 / צילום: דוברות הכנסת

אחד הנושאים הטעונים בוויכוח סביב חיסוני הקורונה נוגע לחיסון שניתן לבני נוער, או ליתר דיוק למי שנכלל בטווח הגילאים 12 עד 15. השר יואל רזבוזוב, שתומך במתן החיסון לקבוצת הגיל הזאת, סייע בלא להתכוון דווקא למתנגדים למהלך כשהסביר בראיון ברדיו 103FM: "אנחנו צריכים לעשות את החיסונים הללו (לבני הנוער), אנחנו המדינה היחידה בעולם שנותנת חיסונים מעל גיל 12".

רזבוזוב אמר את הדברים הללו עוד במהלך אוגוסט, אבל לאחרונה העלה טענה דומה גם אלדד יניב, שאחריו עוקבים כמעט 180 אלף איש בטוויטר, כשצייץ כי בישראל "מחסנים ילדים מתחת לגיל 16... כשהמנה הראשונה והשנייה לא אושרה לגילאים כאלה על ידי ה-FDA".

יש נושאים סבוכים ומורכבים שקשורים לקורונה, שהיא מגפה חדשה שנפלה על העולם כרעם ביום בהיר, אבל שני הטיעונים שהזכרנו כאן הם דווקא כאלה שקל להפריך. לא רק שישראל היא לא היחידה בעולם שמחסנת בני 12 ומעלה, כפי שטען רזבוזוב, היא גם לא הייתה הראשונה בעולם לעשות זאת. והחיסונים הללו - במנה הראשונה והשנייה - דווקא אושרו על ידי ה-FDA, בניגוד לטענתו של יניב.

 
  

בישראל מחסנים בני נוער מאז תחילת יוני, אז אישר משרד הבריאות את המהלך, כשהדגש שניתן אותם ימים הוא על מתן החיסונים למי שנכללים בקבוצות סיכון שונות. לקראת סוף יוני כבר המליצו במשרד הבריאות לחסן את כל בני ה-12 ומעלה.

אבל היו מדינות בעולם שהקדימו אותנו. הראשונה שיישמה את המהלך הזה הייתה קנדה שכבר בתחילת מאי אישר משרד הבריאות שלה שימוש בחיסון של פייזר לבני 12 עד 15. חמישה ימים לאחר מכן הודיע גם ה-FDA כי אישר את הרחבת מבצע החיסונים לטווח הגילאים הזה, מה שהוביל לכך שתוך יומיים המליץ ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, על מתן החיסון במדינה גם לבני הנוער.

ואלה רק החלוצות. עד לאמירתו של רזבוזוב, באמצע אוגוסט, הצטרפו עוד לא מעט מדינות מפותחות לרשימת המדינות המחסנות בני 12 ומעלה, ובהן צרפת, איטליה, ליטא, שוויץ, ניו-זילנד ועוד.

אז איך אפשר להסביר את התבטאותו המוזרה של רזבוזוב? הדוברת שלו מסרה כי "השר התכוון, בוודאי, לומר שאנחנו המדינה היחידה שבה החיסונים זמינים לכל אזרח מעל גיל 12 בלי צורך להמתין... ברוב המדינות החיסונים לא ניתנים בזמינות המלאה שבה הם ניתנים בישראל".

זאת כמובן טענה אחרת לגמרי. כשביקשנו להבין על מה היא נסמכת, לא קיבלנו מענה או פירוט מהדוברת, אבל אולי נבדוק אותה בהזדמנות אחרת.

בשורה התחתונה: דבריו של רזבוזוב לא נכונים. ישראל אינה המדינה היחידה בעולם שמחסנת בני 12 ומעלה, והיא אף לא הראשונה שהחלה בכך. בארה"ב, למשל, החלו בחיסון בני הנוער מספר שבועות לפני ישראל, לאחר שה-FDA אישר את המהלך.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יואל רזבוזוב
מפלגה: יש עתיד
תוכנית: שבע-תשע, 103FM
תאריך:17.08.21
ציטוט: "אנחנו המדינה היחידה בעולם שנותנת חיסונים מעל גיל 12"
ציון: לא נכון

חיסון ילדים ובני נוער עורר הדים רבים בשבועות האחרונים לקראת פתיחת שנת הלימודים. שר התיירות יואל רזבוזוב התראיין בחודש שעבר (17.08.21) בתוכנית תשע-שבע של רדיו 103FM אצל גולן יוכפז וענת דוידוב על חיסון במסגרת בתי-הספר ואמר: "אני בעד לעשות חיסונים לכולם, אנחנו צריכים לעשות את החיסונים הללו, אנחנו המדינה היחידה בעולם שנותנת חיסונים מעל גיל 12". הדיון התחדש כעת לאור התורים הארוכים שנצפים לבדיקות קורונה במתחמי הבדיקות השונים בארץ. גם אלדד יניב התייחס לנושא בטוויטר (11.09.21) כשצייץ, בהמשך לכתבתו של ערד ניר מאולפן שישי האחרון: "מחסנים ילדים מתחת לגיל 16 בשלוש מנות כשהמנה הראשונה והשנייה לא אושרה לגילאים כאלה על ידי ה-FDA".

מספיק לעיין בסיכום דיון של הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) ו-ועדת החיסונים נגד קורונה מתאריך 03.06.21 כדי להבין שישראל היא לא המדינה הראשונה שמאשרת חיסון קורונה לבני 15-12. על פי פרוטוקול הישיבה, שעסקה בבחינת הרחבת חיסוני נגד נגיף הקורונה החדש לבני 15-12, בין העובדות שהוצגו התומכות במתן חיסון בהקדם נכתב במפורש: "החיסון אושר לגילאים 15-12 ונמצא בשימוש במספר מדינות". עוד נכתב כי "כל חברי הצט"מ וועדת החיסונים תומכים במתן אפשרות להתחסן בהקדם לבני 15-12". בדיון שנערך בסוף אותו החודש, 23.06.21, הדברים היו יותר נחרצים: "רוב גדול של משתתפי הדיון תמכו במתן המלצה גורפת לכל בני הנוער בגילאים אלה להתחסן", כשאחד הנימוקים שהוצגו לבטיחות החיסון היה קבלת החיסון בקרב מיליוני מקבלי החיסון בגיל 15-12 בארה"ב.

בישראל, בתחילת יוני משרד הבריאות אישר את החיסון נגד קורונה של חברת פייזר גם עבור ילדים בני 15-12 ובכך אפשר לתת את החיסון למי שיהיה מעוניין בכך בכפוף לאישור הוריו, אך נמנע מהמלצה גורפת. ב-21.06.21, לאור העלייה בתחלואה בקרב ילדים ולנוכח מספר התפרצויות שהיו באותו הזמן בבתי-ספר בארץ, משרד הבריאות הרחיב את המלצתו לחסן את כל בני ה-12 ומעלה. בעולם, בניגוד לדבריו של רזבוזוב, יש מדינות שכבר החלו בני נוער בגילאים אלו לפני ישראל. הראשונה הייתה קנדה, שעוד ב-05.05.21 הוציאה הודעה רשמית של משרד הבריאות המאשר שימוש בחיסון של פייזר לבני 15-12 לאחר בדיקה מקיפה ומדעית שערכה. חמישה ימים אחרי, ב-10.05.21, גם ה-FDA האמריקאי הודיע שאישר את הרחבת מבצע החיסונים לבני 15-12. יומיים לאחר מכן, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) של ארה"ב המליץ על הרחבת החיסונים בהתאם לאישור ה-FDA. עד אמירתו של רזבוזוב באמצע אוגוסט, הצטרפו עוד לא מעט מדינות מפותחות לרשימת המדינות המחסנות בני 12: צרפת, איטליה, ליטא, שוויץ, ניו-זילנד והרשימה עוד ארוכה.

ניתן לראות כי מבחינת אישור והמלצה על הרחבת מבצע חיסוני הקורונה לגילאי 15-12, ישראל לא הייתה הראשונה. לגבי מתחסנים בפועל בקבוצת גיל זו, בארץ התחסנו כבר 49.4% במנה הראשונה ו-34.8% במנה השניה. בארה"ב האחוזים הם 44.6% ו-33.3% בהתאמה. דווקא בקנדה שפתחה את מבצע החיסונים לבני 12-15 ראשונה, המספרים נמוכים יותר, שם 26.5% מכלל הילדים ובני הנוער עד גיל 17 (אין מדידה נפרדת לבני 15-12) מחוסנים באופן חלקי ו-22.7% באופן מלא. ההפתעה מגיעה דווקא מכיוון צרפת, בה הנתונים גבוהים במיוחד - בקבוצת הגיל 17-12 מחוסנים באופן חלקי 53.6% ובאופן מלא 67.1%.

פנינו לדוברת של רזבוזוב ונענינו: "השר התכוון, בוודאי, לומר שאנחנו המדינה היחידה שבה החיסונים זמינים לכל אזרח מעל גיל 12 בלי צורך להמתין, בכל פינה במדינה ובקלות. ברוב המדינות החיסונים לאוכלוסיה לא ניתנים בזמינות המלאה שבה הם ניתנים בישראל ולכן חשוב שהציבור ינצל את הפריווילגיה הזו וילך להתחסן. זה מציל חיים".

בהמשך לכך שאלנו מהיכן הקביעה כי בישראל הזמינות גבוהה מבמדינות אחרות והאם יש מקור לטענה החדשה, אך עד מועד הפרסום לא קיבלנו תגובה. אם נסתכל על נתוני ההתחסנות בפסקה הקודמת ונשווה לאלו של כלל האוכלוסיה, יתכן שיש טעם בפרשנותה של הדוברת.

לצורך ההשוואה בדקנו כמה התחסנו בכל קבוצות הגיל: בקנדה חוסנו עד כה 74.3% באופן חלקי ו-68.2% באופן מלא; בצרפת המספרים עומדים על 73.6% ו-69.0% בהתאמה; בארה"ב הנתונים מעט נמוכים יותר - 64% התחסנו במנה הראשונה ו-54% במנה השנייה ואילו בישראל, לפי נתוני משרד הבריאות, ישנם 64.9% שקיבלו את מנת החיסון הראשונה ו- 59.4% שקיבלו גם את המנה השנייה. אפשר לראות כי שיעור המתחסנים בני ה-12 עד ה-15 בישראל גבוה יותר באופן יחסי למדינות אחרות לעומת שיעור המתחסנים הכללי. יתכן שהסביה לכך היא שזמינות החיסונים לבני נוער בארץ יותר גבוהה מאשר במדינות אחרות, אך גם יתכן שמדובר פשוט בהיענות גבוהה יותר מצידם. בכל אופן, לא ניתן להסיק סיבתיות מהנתונים וכאמור, עד מועד פירסום הבדיקה, לא קיבלנו מטעמו של רזבוזוב מקור התומך בטענתו.

לסיכום, ישראל איננה המדינה היחידה בעולם שמחסנת נגד קורונה בגילאי 15-12. יתרה מכך, היא אפילו לא המדינה הראשונה שעשתה זאת. אולם, כן ניתן לראות כי אחוזי ההתחסנות בקרב קבוצת גיל זו גבוהים יחסית למדינות מפותחות אחרות. לכן, דבריו של רזבוזוב לא נכונים.

תחקיר: טלאור שמש