קרן המיליארדים של הרווארד תפסיק להשקיע בתעשיות מזהמות

קרן ההשקעות של אוניברסיטת הרווארד, המוערכת ב-42 מיליארד דולר, הודיעה שתפסיק להשקיע בתעשיות מזהמות, ובמקום זה תתמוך בכלכלה ירוקה • בצעד זה מצטרפת האוניברסיטה לגל ההולך ומתעצם של משקיעים המתרחקים מתעשיות אלו

אוניברסיטת הרווארד / צילום: Shutterstock
אוניברסיטת הרווארד / צילום: Shutterstock

אוניברסיטת היוקרה הרווארד, העשירה ביותר בארצות הברית, הודיעה על שינוי מהותי בניהול ההשקעות שלה במכתב שפורסם באתר האינטרנט של האוניברסיטה בחמישי האחרון, והצהירה כי היא מתכוונת לזנוח לחלוטין השקעות בתעשיות שחוקרות או מפתחות דלקים מזהמים. "הנהלת האוניברסיטה לא משקיעה בדלק מאובנים ולא מתכוונת לבצע השקעות כאלה בעתיד" - כך מסר נשיא האוניברסיטה, לארי באקו, במכתב. במקום זאת תטה האוניברסיטה את ההשקעות שלה לתמיכה בכלכלה ירוקה, נטולת פחמן.

צעד זה מגיע אחרי שנים של מאבק עיקש של סטודנטים, הקוראים לזנוח לאלתר את ההשקעות המזהמות. בשנה שעברה התחייבה האוניברסיטה למדיניות ירוקה, והבטיחה להגיע לאפס השקעות בתעשיות מזהמות עד שנת 2050. אולם, עבור קבוצת הסטודנטים האקטיביסטיים זה לא היה מהר מספיק - במרץ האחרון הם הגישו תלונה באמצעות משרד עורכי דין, בניסיון לאלץ את האוניברסיטה למכור את נכסיהם המזהמים המוערכים ב-838 מיליון דולר.

הרווארד צועדת בעקבות חברותיה לליגת הקיסוס (Ivy league) - התאחדות האוניברסיטאות המובילות והיוקרתיות - האוניברסיטה של קליפורניה ואוניברסיטת קיימברידג', שהתחייבו שתיהן לזנוח השקעות בתעשיית דלק המאובנים ולהסיט את ההשקעות שלהן לטובת השקעות ירוקות. "בהתחשב בצורך להפוך את הכלכלה לירוקה ובאחריות שלנו לבצע השקעות ארוכות טווח שיתמכו באוניברסיטה ובמחקרים, אנחנו רואים את ההשקעות המזהמות כבלתי שקולות", כך מסר באקו במכתבו. לאוניברסיטת הרווארד יש מורשת של השקעות בקרנות פרטיות שקשורות בדלקים מזהמים, אבל הן פחות מ-2% מקרן ההשקעות שלה, וגם זה הולך להפסק.