"יצרנו תשתית לקשר עמוק": פגישת בנט וא-סיסי הסתיימה

שני המנהיגים סיכמו על המשך העמקת שיתוף הפעולה והשיח בין המדינות בכלל המישורים • גורם מדיני מסר כי אחת מהסוגיות המרכזיות שנידונו הייתה הרגעת המצב בעזה • במצרים מדווחים כי א-סיסי הבטיח לפעול להפסקת הירי מהרצועה

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי / צילום: קובי גדעון-לע''מ
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי / צילום: קובי גדעון-לע''מ

בשארם א שייח' הסתיימה פגישתם של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. בהודעת לשכת בנט נאמר כי בפגישתם דנו המנהיגים בשורה ארוכה של סוגיות, ובכללן בדרכים להעמקת ולחיזוק שיתופי הפעולה בין המדינות, בדגש על הרחבת היקף הסחר ההדדיים, וכן בשורה ארוכה של סוגיות אזוריות ובינלאומיות.

ראש הממשלה בנט הודה לנשיא א-סיסי על תפקידה החשוב של מצרים באזור, וציין, כי בחלוף למעלה מארבעה עשורים הסכם השלום בין המדינות מוסיף לשמש אבן יסוד בביטחון המזרח התיכון וביציבותו. ראש הממשלה הדגיש את התפקיד המשמעותי שמצרים ממלאת בשמירה על היציבות הביטחונית ברצועת עזה, ובמציאת פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים. בתום הפגישה הודה ראש הממשלה לנשיא על האירוח החם בעיר החוף שארם א-שייח'. שני המנהיגים סיכמו על המשך העמקת שיתוף הפעולה והשיח בין המדינות בכלל המישורים.

בנט אמר בתום הפגישה: "סיימתי עכשיו ביקור ראשון אצל נשיא מצרים. הפגישה הייתה חשובה מאוד וטובה מאוד. במהלך הפגישה, בראש ובראשונה, יצרנו תשתית לקשר עמוק להמשך הדרך. דנו בשורה של סוגיות בתחום המדיני, בתחום הביטחוני, בתחום הכלכלי, ובדרכים להעמיק את הקשר ולחזק את האינטרסים של המדינות שלנו. ישראל הולכת ונפתחת למדינות האזור, והבסיס להכרה ארוכת השנים הזו היא השלום בין ישראל למצרים. לכן, בשני הצדדים אנחנו חייבים להשקיע בחיזוק הקשר הזה, ואת זה עשינו היום".

רשת אל ערביה דיווחה כי הפגישה נועדה לבנות את התשתיות לקראת ועידת שלום אזורית האמורה להתקיים בתקופה הקרובה. כלי תקשורת במצרים סיקרו בהרחבה את הפגישה, והם שמו את הדגש על סוגיית רצועת עזה שעלתה בשיחה.

את ראש הממשלה קיבלו שר החוץ המצרי, סמאח שוקרי, ושר המודיעין המצרי, עבאס כמאל. לאחר מכן, פגש רה"מ את נשיא מצרים א-סיסי במתחם הנשיאותי לפגישה בארבע עיניים שארכה כשלוש שעות. בתום הפגישה, החלה פגישת עבודה בהשתתפות הצוותים, בה השתתפו מהצד המצרי שרי החוץ והמודיעין, ומצד הישראלי ראש המל"ל, ד"ר איל חולתא, המזכיר הצבאי, אלוף אבי גיל, והיועצת המדינית, שמרית מאיר. לאחר מכן, סעדו הצוותים לארוחת צהריים משותפת בהשתתפות ראש הממשלה והנשיא.

דיווחים במצרים: א-סיסי הבטיח לפעול להפסקת הירי מהרצועה

א-סיסי צוטט בתקשורת המצרית: "מצרים תומכת בכל המאמצים להשיג שלום כולל במזרח התיכון, המבוסס על פיתרון שתי המדינות ועל החלטות הלגיטימציה הבינלאומית, אשר יתרום לחיזוק הביטחון והשלווה לכל עמי האזור". אך בהודעת ראש הממשלה אין איזכור לשיח בעניין המשא ומתן המדיני עם הפלסטינים.

גורם מדיני מסר כי הסוגיות המרכזיות שנידונו בפגישה היו הרגעת המצב בעזה ומניעת התעצמות חמאס באמצעות הידוק הפיקוח במעבר רפיח. לפי דיווחים בכלי התקשורת במצרים, א-סיסי הבטיח לפעול להפסקת ירי הרקטות והמקלעים מהרצועה אך דחק בבנט להפסיק את תקיפות התגובה הישראליות.

השניים דיברו עוד על סוגיית השבויים והנדרים, ברקע ידיעות על חידוש המשא ומתן עם חמאס בנושא. כן עלו בשיחה נושא הגרעין האיראני ותוקפנותה האזורית של איראן, טורקיה ומעורבותה במלחמת האזרחים בלוב, והמשבר בין מצרים לאתיופיה בשל בניית סכר הרנסנס האתיופי על הנילוס הכחול.

בהיבטים הכלכליים עלו תוכניות להרחבה של ממש בהיקפי הסחר בין ישראל למצרים ובהיקפי התיירות בין המדינות. הכוונה בעיקר לתיירים ישראלים היוצאים למצרים שכן אין כמעט בכלל תיירים מצריים המגיעים לישראל.