חיים גרון, לשעבר בכיר במשרד התקשורת, ואשתו אסתי נהרגו בתאונת המטוס ביוון

גרון, לשעבר סמנכ"ל הנדסה במשרד התקשורת, היה ממבקריו הבולטים של המשרד והזהיר מפני הפגיעה בהשקעות בתשתיות - ובמרבית מהתחזיות שלו צדק

חיים גרון ז"ל / צילום: איל יצהר
חיים גרון ז"ל / צילום: איל יצהר

חיים גרון, לשעבר סמנכ"ל הנדסה ורישוי במשרד התקשורת, נספה אמש (ב') עם רעייתו אסתי בהתרסקות המטוס ביוון. מאז פרש לפני כשנתיים מהמשרד, השלים גרון קורס טיס ורכש ביחד עם שותף מטוס קל שבו טס לטיולים רבים באזור.

גרון נמנה עם צמרת משרד התקשורת שגיבשה את מדיניות המשרד ברפורמות הגדולות שבוצעו בשוק בשני העשורים האחרונים. למרות מעמדו ותפקידו בשנים האחרונות, הוא היה ממבקריו הגדולים של משרד התקשורת, בעיקר בכל הקשור למדיניות בשוק הסלולר ובשוק הסיטונאי שהובילה לפיגור ניכר בהשקעות בתשתיות.

גרון סבר כי מוקד הבעיה במשרד היא השתלטות המשפטנים על קביעת המדיניות, וכי אנשי אגף הכלכלה לא רואים את התמונה הרחבה של המשבר בשוק שנגרם כתוצאה מהמדיניות שהובילה.

לגרון הייתה ביקורת קשה על מדיניות השוק הסיטונאי, והוא סבר כי היא תגרום לפגיעה בהשקעות, ולמרבה הצער הוא צדק. בכל הקשור לעיכובים במכרזי הדור הרביעי והחמישי סבר גרון כי הם מסבים נזק כבד לשוק, וכי שיקולים לא ענייניים מכתיבים את החלטות השרים. כך גם בכל הקשור למדיניות שיתוף הרשתות בסלולר. גרון סבר כי יש להסתפק בשתי רשתות סלולר פתוחות ונגישות למתחרים חדשים במקום 3 רשתות, בטענה כי הן לא יחזיקו מעמד במדינה קטנה כמו ישראל.

גרון לא חשש לעמוד על דעתו ונקלע לא אחת לעימותים קשים עם בכירי משרד התקשורת. הוא היה דעתן אבל ידע לנמק את עמדותיו היטב ודאג לתעד אותן במשלוח מכתבים לצמרת המשרד.

גרון גם היה האדריכל של תוכניות המספור במשרד וניהל את הפרויקט של ניידות המספרים שזכה להצלחה גדולה ויצר שינוי מאוד גדול בתחרות בשוק הסלולר, עוד טרום הרפורמה של הכנסת שחקנים חדשים.

בכמה הזדמנויות שימש גרון כממלא-מקום מנכ"ל המשרד בשל בכירותו, וגם אם קיווה שימונה למנכ"ל קבוע, ידע שהסיכויים לכך לא גבוהים, ולכן ניסה להתמודד על תפקידים נוספים במגזר הציבורי אחרי שחש שמיצה את יכולתו להשפיע על מדיניות המשרד, שבה זיהה כאמור כשלים בתפיסה ושגיאות שדרדרו את הענף.

ביקורת על שוק הסלולר 

בשנים האחרונות הרפה גרון מהמאבקים הכבדים אחרי שראה לאן הדברים הולכים וחיכה ליום שבו יוכל לפרוש ולהתעסק בטיסה שכה אהב. בראיון האחרון שנתן לגלובס עם פרישתו, הוא אמר כי "ב-10 השנים האחרונות הייתה השתלטות עוינת של המחלקה הכלכלית במשרד התקשורת, בגיבוי של המחלקה המשפטית, באופן שהאיזון בין השקעות לבין תחרות בעיניי הופר בצורה קשה. המשרד זנח את כל האמצעים הרגולטוריים שהיו בידו, פרט לאמצעי התחרות, והתחרות הפכה כמעט לדת. וכך נזנחו אפשרויות אחרות, וזה בא על חשבון השקעות. הקושי הגדול ביותר בענף היום הוא היעדר השקעות".

בביקורת שלו על שוק הסלולר אמר גרון: "נכנסנו לפיגור מאוד גדול בדור הרביעי, וכל זה כי לחברות שצריכות להשקיע הרבה מאוד לא נשארו אמצעים להשקעה. זו תולדה לא רק של תחרות, אלא גם של כישלון באכיפה. הרעיון להכניס תחרות בעולם הישן של שלוש החברות הסלולריות הגדולות שחיו בשיווי משקל אנטי-תחרותי עם מחירים מאוד גבוהים היה רעיון נכון, והכנסה של שני מתחרים - מירס (לימים הוט מובייל) וגולן טלקום - כתחרות נוספת לשבור את שיווי-המשקל הזה היה נכון. אבל התחרות הייתה צריכה להיות מבוססת תשתיות. הוט מובייל אכן השקיעה, אבל גולן לא. למעשה היא הפרה את רישיונה באופן שיטתי, ולא רק שלא מילאה את חלקה בהקמת רשת, אלא ברגע שקיבלה את הערבות בחזרה - היא התחילה לפרק גם את המעט שהקימה".

בכל הקשור לתחרות בשוק הקווי, גרון כאמור הסתייג ממדיניות השוק הסיטונאי. בראיון הוא אמר: "בשביל לייצר תחרות בטלוויזיה על גבי רשת האינטרנט, לא היה צריך ללכת לפתרון כל-כך מהפכני דרסטי של שוק סיטונאי. אפשר היה לגרום לכך שהחברות ישלמו הרבה פחות על תעבורת האינטרנט, ואז יעבירו טלוויזיה כמו שהן עושות היום. הצלחתי לשכנע את השר אריאל אטיאס בזמנו אחרי ביקור באחת החברות ולבחון את המודל הזה ברצינות. הוא קיבל את העמדה הזאת, יצא שימוע, כמובן שבזק והוט מאוד התנגדו, אבל השימוע התאדה".

בשנה האחרונה ולמרות היותו פנסיונר של משרד התקשורת, ובשל העובדה שהיה גם עורך דין, גרון ניהל מאבק משפטי קשה מול משרד התקשורת בכל הקשור לחובותיו לגמלאי המשרד, ביחד עם עו"ד יגאל לוי. שניהם דרשו מהמשרד לתמוך ישירות בגמלאי המשרד כפי שהוא חייב, ולא לתמוך בגמלאים דרך דואר ישראל. מאבקו זה טרם הסתיים.

יהי זכרו ברוך.