וושינגטון נגד אמזון: החוזים עם סיטונאים פוגעים בתחרות

התובע הכללי של וושינגטון מוסיף האשמות חדשות לתביעה פתוחה על הגבלים עסקיים שאמזון נלחמת נגדה

מרכז לוגיסטי של אמזון / צילום: Associated Press, Scott Sady
מרכז לוגיסטי של אמזון / צילום: Associated Press, Scott Sady

התובע הכללי של מחוז קולומביה האשים את חברת אמזון בהחתמת מוכרים סיטונאיים על חוזים באופן שגורם למחירי מוצריהם לעלות באתרים אחרים ומבודד את ענקית המסחר המקוון מתחרות. בכך הוסיף האשמה לתביעת הגבלים עסקיים שכבר נפתחה נגד אמזון במחוז.

סעיפים חדשים שהוספו לאחרונה לתביעה התלויה נגד אמזון במחוז, שהוגשה לראשונה במאי, מתמקדים בחוזים של אמזון עם מה שמכונה מוכרים מצד שלישי - חברות המוכרות מוצרים לאמזון, שהיא בתורה מוכרת ללקוחות. התלונה הראשונה התמקדה במוכרי צד שלישי שמוכרים ישירות ללקוחות דרך אמזון כפלטפורמה, ונטען בה שהחברה נוהגת באופן אנטי־תחרותי על ידי זה שהיא חוסמת אותם בפועל מלהציע מחירים טובים יותר מחוץ לאמזון.

אמזון טוענת שהמדיניות שלה מעודדות מחירים נמוכים יותר לקונים, והיא חוקית. החברה הגישה בקשה לבטל את התביעה.

"אמזון גאה בעובדה שאנו מציעים מחירים נמוכים ללקוחות על פני מבחר נרחב", אמר ביום שני דובר של החברה. "התוצאה שרוצה להשיג התובע הכללי של מחוז קולומביה תגרום לעליית מחירים ללקוחות, בין אם המוצרים יוצעו על ידי אמזון או על ידי מוכרים מצד שלישי בחנות שלנו, ובאופן מוזר תלך נגד מטרות הליבה של חוק ההגבלים העסקיים".

התביעה המתוקנת פורסמה ביום שני על ידי משרד התובע הכללי קארל ראסין, והיא מתוארכת ל־10 בספטמבר. התביעה מציינת לרעה חוזים עם מוכרים מצד ראשון המבטיחים לאמזון רווח מינימלי ומכריחים סיטונאים לשלם מה שנקרא השוואה - תשלום ההפרש במקרים שהרווח המינימלי של אמזון לא מושג.

מחיר ההשוואה יכול להיכנס לפעולה כשאמזון מורידה מחיר של מוצר על מנת להשוות מחירים עם אתר קניות אחר וזול יותר, כך נכתב בתביעה. כתוצאה מזה, אומרת החברה, יש למוכרים תמריץ לוודא שבשווקים מקוונים אחרים המחירים לא יהיו זולים יותר מאשר באמזון.

לעתים, מוכרים סיטונאים במצב זה "העלו את המחירים שלהם בשווקים מקוונים מתחרים על מנת לגרום לשמר בהם מחירים גבוהים יותר ואפילו ביקשו מהשווקים להעלות את המחיר לצרכנים מקוונים", נכתב בתביעה. המחירים הגבוהים יותר פוגעים בצרכנים ומחזקים את מעמדה של אמזון בשוק כולו, כך נטען בתביעה.

ההשפעה הלאומית של התביעה במחוז קולומביה צפויה להיות מוגבלת בגלל שהתביעה הוגשה שם ומציינת הפרות של החוק המקומי. לראסין לא הצטרפה קבוצת מדינות, כפי שקרה בתביעת ההגבלים העסקיים מהעת האחרונה נגד גוגל מבית אלפאבת ונגד פייסבוק.

הנהלים העסקיים של אמזון נבחנים גם במדינות אחרות וכמו כן על ידי מועצת הסחר הפדרלית וועדות בקונגרס המפקחות על חוקי ההגבלים העסקיים.