חוק ההסדרים | טור סופ"ש

אנשי האוצר גרמו לחברי הממשלה להתגעגע לריבים והצעקות עם האופוזיציה

העתירה בבג"ץ מתנהלת בעצלתיים, במשכן עדיין רחוקים מלהגיע להסכמות והחרם של האופוזיציה על ועדות הכנסת נמשך כבר שבועות • האבסורד מתחדד עם דיוני התקציב: מאחורי הקלעים חברי קואליציה מודים שיש לא מעט תיקונים נחוצים בחוק ההסדרים שהם לא יוכלו לעשות בלי האופוזיציה

פתיחת דיוני חוק ההסדרים בוועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
פתיחת דיוני חוק ההסדרים בוועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

השבוע נראה בוועדת הכנסת אירוע חריג. ח"כ בעז טופורובסקי, מי שמנהל את הקואליציה יחד עם ח"כ עידית סילמן, הקשה במשך שעות ארוכות בוועדה על הדיון על פיצול חוק ההסדרים לוועדות. רבע שעה לפני אחת בלילה נכנס יו"ר הכנסת מיקי לוי לוועדה וניסה לברר למה מתעכבים, הוא טפח לטופורובסקי על השכם ואמר לו "לך, תסתדר איתם".

סילמן וקארה שניסו לנהל איתו משא ומתן לא הצליחו לרצות אותו ורק השר חאמד עמאר הגיע איתו לבסוף להסדר שלא נרשם בפרוטוקול. "הוא היה האופוזיציה שלנו", ציינו מספר חברי כנסת בקואליציה בסיפוק, שעה שבפועל, דיוני התקציב של מדינת ישראל נערכים במעמד צד אחד: הקואליציה.

בזמן שתשומת הלב הציבורית מופנת לבריחת אסירים ול"טפטופי" רקטות מעזה, במסדרונות הכנסת נמשך האבסורד שבו 59 חברי האופוזיציה לא משתתפים כמעט בכלל בדיוני הוועדות. יתרה מכך, החל מהשבוע, לא רק שחברי האופוזיציה מחרימים את הוועדות. על פי תקנון הכנסת, מאחר שלא הגישו את רשימת החברים מטעמם לוועדות השונות, גם נאסר עליהם להשתתף בהצבעות שנערכות בוועדות.

בג"ץ לא מכריע

על הסיבות שהובילו את האופוזיציה לחרם נכתב רבות. השר המקשר בין הכנסת לממשלה, זאב אלקין, העביר להם הצעות שלא הולמות את היחס המספרי בין הקואליציה לאופוזיציה, האופוזיציה התנגדה כמובן ואף הגישה עתירה לבג"ץ בנושא. מאז הוגשו הצעות מתוקנות אמנם, אך מרכז האופוזיציה, יריב לוין, ואחרים טוענים כי ועדה מרכזית במיוחד, בפרט בימים אלה, נותרה לא מאוזנת: ועדת הכספים. הקואליציה הציעה לאופוזיציה עוד ראשי ועדות משנה ועדות קבועות, הקמת ועדות מיוחדות, מינוי חמישה סגנים ליו"ר הכנסת והוספת חברים לוועדות השונות. אבל היא הותירה לעצמה רוב של שני חברי בוועדת הכספים, באופן שאינו מייצג את יחסי הכוחות בכנסת.

יריב לוין / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
 יריב לוין / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

בינתיים, גם העתירה של האופוזיציה בנושא לבג"ץ מתנהלת בעצלתיים. ב-28 ביולי הוגשה העתירה, ומאז התבקשו הצדדים המעורבים להגיש עמדות מעודכנות. ביום שישי הקרוב תידרש הכנסת להציג את עמדתה בנושא, בזמן שבג"ץ עדיין נמנע מלהכריע כדי להותיר לחברי הכנסת די זמן לפתור את התסבוכת. בפועל הכנסת פועלת בהרכב חסר של נבחרי הציבור שאמורים לייצג את עמדת שולחיהם בה. "גרירת הרגליים הזו מביאה לתוצאה רעה מאוד", אומר ח"כ באופוזיציה, "הדיונים בכנסת נערכים בלעדינו ובג"ץ לא מתערב כדי להביא להכרעה".

לא כל חברי האופוזיציה מסכימים עם הקו הקשיח שמוביל הליכוד. ההצעות המתוקנות הצליחו לרכך חלק מהם שעומדים מתוסכלים מול מלחמת החורמה שמונעת את עבודתם בוועדות.

זקוקים לאופוזיציה

הקואליציה לכאורה נהנת ממצב נוח להפליא. חברי האופוזיציה מהליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית (חברי הרשימה המשותפת לא מחרימים את הוועדות) נעדרים, והקואליציה יכולה לנהל דיוני בזק, גם בנושאים מהותיים.

למרות זאת, דווקא הם יצאו השבוע נגד היעדרות חברי האופוזיציה. גם מתוך ההבנה שהמהלך מעקר את החלטות הקואליציה, אבל מעבר לכך, משום שאין מי שיערער על עמדת האוצר ויוכל להוביל לשיתוף פעולה חוצה מחנות נגד חלקים מחוק ההסדרים.
"הקואליציה חלשה וצעירה ולא מצליחה להתמודד עם אנשי האוצר". את הביקורת הזו לא משמיע בכיר באופוזיציה כמתבקש, אלא דווקא חבר כנסת מאחת ממפלגות הקואליציה שנוכח בדיונים השונים. "הם לא הצליחו להוריד כלום מחוק ההסדרים לחקיקה רגילה בוועדת הכנסת כמו שעשו בשנים קודמות. ההערכה שלי היא שחוקים יפוצלו מחוק ההסדרים רק כאשר הם יבינו, תוך כדי דיונים בוועדות, שהם לא מספיקים את הכול".

"התאהבו בפוזיציה"

מתברר שלמרות העבודה הקשה על יצירת חזית מאוחדת בקואליציה סביב החקיקה הנלווית לתקציב, מאחורי הקלעים, חברי הכנסת מודים שיש לא מעט תיקונים נחוצים שהם לא יוכלו לעשות (בגלל המחויבות הקואליציונית) בלי השתתפות האופוזיציה בדיונים ובהצבעות. "בהתחלה הביקורת שלהם על הנוסחה להרכבי הוועדות שהצענו הייתה מוצדקת. גם אנחנו יצאנו נגד אלקין שהביא את אותן הצעות", אומר גורם בכיר בקואליציה. "אבל עכשיו נראה שהם התאהבו בפוזיציה. שולחים את קרעי ופינדרוס לעבוד והיתר נחים".

ואכן השיטוט במסדרונות הכנסת מוביל למפגשים אקראיים עם שרים לשעבר מהליכוד, יהדות התורה וש"ס, אך הם לא "מטריחים את עצמם" על פי רוב בדיוני הוועדות. חריגים בנוף הם השרים לשעבר אמיר אוחנה, דודי אמסלם ויעקב ליצמן שפוקדים את הוועדות, למרות שעד לא מזמן החזיקו בלשכת שר.

עד כמה שהביקורת האופוזיציונית על הרוב המדומה בוועדת כספים יכולה להיות מוצדקת, שבירת הכלים הובילה למצב שבו 59 מנדטים אינם מיוצגים ולא זוכים להשפיע על התהליכים המרכזיים ברשות המחוקקת.

בינתיים נראה כי רוח הלחימה שמלאה את מפרשי האופוזיציה ירדה מעט בנפחה, או שאלה רק חופשות הקיץ והחגים. שרים לשעבר טוענים כי ירדו הסיכויים להפלת הממשלה סביב סוגיית התקציב, ולכן הממשלה כנראה תשרוד יותר מהתחזיות שניתנו לה בתחילה.

59 מנדטים לא מיוצגים

השבוע בלט במיוחד היעדרם של חברי הימין האופוזיציוני מוועדות המשנה הסודיות של ועדת החוץ והביטחון, שהתכנסו לראשונה לדון בנושאים אקוטיים לביטחון המדינה. ועדת האתיקה, שבוחנת את התנהגות חברי הכנסת, לא מתכנסת, וכך גם הוועדה לביקורת המדינה - שני הכלים הדרמטיים שנמצאים בידי האופוזיציה מוטלים באין דורש בצד הדרך. יום כיפור יכול להיות הזדמנות מצוינת לשים סוף למחלוקת שמעקרת את מהותה של הרשות המחוקקת.