פנסיה | פרשנות

"רוצה למשוך את כספי הפנסיה בלי לעזוב את העבודה?": הפרסומת שצריכה להטריד את משה ברקת, ולא רק אותו

יותר ויותר פרסומות מעודדות את הציבור להשתמש בדרכים הקיימות על מנת למשוך חלקים מכספי הפנסים שלהם • אולי כדאי לממונה על שוק ההון לבטל את איסור המשיכה מהתקנון של קרנות הפנסיה החדשות. מה הטעם בקביעת איסור שכל כך קל לעקוף אותו?

ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: יוסי זמיר
ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: יוסי זמיר

זה התחיל בקטן, עכשיו זה כבר שטף: "רוצה למשוך את כספי הפנסיה בלי לעזוב את העבודה?", "בלחיצת כפתור תראי כמה מגיע לך" ועוד ועוד פרסומות לפרקטיקה הבעייתית שמעוררת הרבה סימני שאלה - משיכת כספי הפנסיה בלי לעזוב את מקום העבודה. בפרסומות מציינות החברות השונות את העובדה שהן עובדות עם כל חברות הביטוח, מתפארות בלוגואים של קרנות הפנסיה ובתי ההשקעות, ובחלק מהמקרים מציגות את עצמן כסוכנויות ביטוח. אבל המפקח על הביטוח משה ברקת? מבחינתו נדמה שעסקים כרגיל.

מהי בעצם הבעיה? כאשר נכנס לתוקפו התקנון האחיד של קרנות הפנסיה החדשות, נקבע כי לא ניתן למשוך את כספי התגמולים המופקדים בקרן הפנסיה בכל זמן שהעובד עדיין עובד באותו מקום עבודה. אחת הסיבות היא שמשיכת כספי התגמולים משפיעה על מסלולי הביטוח שקיימים בקרן הפנסיה. עם זאת, באמצעות קצת יצירתיות, מצאו הפועלים בענף דרך לעקוף את האיסור, דרך מאוד מאוד פשוטה: הם מניידים את הצבירה מקרן הפנסיה לקופת גמל ללא הפקדות שוטפות, ומשם מבצעים את המשיכה.

כמו כל דבר שהוא אסור, ויש צורך לעקוף אותו - החוסך, שמעוניין בכספו, יגלה שהוא ישלם הרבה מאוד כסף בדרך. בגופים בהם בדקנו נלקחת עמלה של כ-500 שקל על פתיחת תיק ועוד 8% מהכסף שנכנס לחשבון הבנק, וכמובן, בלי לשכוח את חבות המס על משיכת כספי הפנסיה: כ-35%. אגב, בגופים בהם אנו בדקנו, כמובן שלא דובר כלל על ההשלכות הביטוחיות של המהלך.

לפני מספר חודשים כתבנו על התופעה. אז, כששאלנו מדוע הם מאפשרים זאת, אמרו לנו באגף שוק ההון: "תראו, אנחנו נגד משיכת כספי פנסיה, אנחנו בעד עידוד חיסכון, אבל אנחנו לא יכולים לקבוע לאדם מה לעשות עם כספו". "אם קורה משהו לא תקין, צריך לפנות למשטרה, לא אלינו, זה לא בתחום פיקוחינו", נענינו כאשר הבאנו בפני הפיקוח על הביטוח דוגמא לגופי תכנון פיננסי שמבצעים את הפרקטיקה.

אם זו הגישה, אולי כדאי לברקת לבטל את איסור המשיכה מהתקנון של קרנות הפנסיה החדשות? מה הטעם בקביעת איסור שכל-כך קל לעקוף אותו? מה הטעם בקביעת איסור, כשבמבחן המציאות המשמעות שלו היא עלות שלו לאזרחים היא 8% מהכסף ועוד 500 שקל עמלה? ואם יש טעם באיסור, כפי שסבר הממונה כאשר קבע אותו, אולי הגיע הזמן לאכוף אותו. ברצינות.