גדולה מדי כדי ליפול? הסיפור של ענקית הנדל"ן הסינית שהכניסה את השווקים בעולם למערבולת

אוורגרנד הסינית נמצאת על סף חדלות פירעון בשל חובות ענק בגובה של כ-300 מיליארד דולר, מה שיוצר אפקט דומינו שמשפיע על השווקים הגדולים בעולם • החברה מעסיקה באופן ישיר כ-200 אלף עובדים ומחזיקה ביותר מ-1,300 פרויקטי נדל"ן ביותר מ-280 ערים בסין • מהן הסיבות למצוקות החברה?

ענקית הנדל''ן הסינית אוורגרנד (Evergrande) צונחת בכ-11% / צילום: Reuters
ענקית הנדל''ן הסינית אוורגרנד (Evergrande) צונחת בכ-11% / צילום: Reuters

הבורסה בהונג קונג נסגרה בירידות חדות, אירופה בעקבותיה וגם המסכים בוול סטריט כבר צבועים באדום. במרבית השווקים באסיה "התחמקו" בינתיים, מאחר שהבורסות בסין, יפן ודרום קוריאה סגורות לרגל חג. "הסיבה לכך היא צלילה של ענקית הנדל"ן הסינית אוורגרנד (Evergrande) בכ-11%, וזאת לאחר שכבר צנחה בכ-20% במהלך המסחר", אומר טל ון-ראלטה, סחרן בכיר בחדר המסחר של בנק הפועלים.

מי זו אוורגרנד ולמה היא יוצרת אפקט דומינו שמשפיע על השווקים הגדולים בעולם?

מדובר בחברת הנדל"ן השנייה בגודלה בסין היא הוקמה בשנת 1996 והמטה שלה נמצא בעיר גוואנגז'ו. לפי אתר CNBC, אוורגרנד מחזיקה ביותר מ -1,300 פרויקטי נדל"ן ביותר מ-280 ערים בסין. בנוסף לכף, זרוע ניהול שירותי הנכסים שלה מעורבת בכמעט 2,800 פרויקטים ביותר מ-310 ערים במדינה.

אם לא די בכך, לחברה שבע יחידות המתעסקות במגוון רחב של תעשיות, כולל כלי רכב חשמליים, שירותי בריאות, מוצרי צריכה, יחידות ייצור וידאו וטלוויזיה ואפילו פארק שעשועים. על פי אתר החברה, היא מעסיקה באופן ישיר כ-200 אלף עובדים אך יוצרת בעקיפין מעל 3.8 מיליון משרות מדי שנה.

"החברה נמצאת על סף חדלות פירעון בשל חובות ענק בגובה של כ-300 מיליארד דולר", אומר ון-ראלטה. לדבריו, "בסוף אוגוסט פרסמה החברה אזהרת רווח לגבי כך שלא תוכל לפרוע את חובותיה. לחברה מאות פרויקטים במעל 200 ערים ברחבי סין שככל הנראה לא יגיעו לשלבי סיום, מעל מיליון בעלי דירות שממתינים לעבור לבתים שרכשו, ומיליוני משרות שהיא מייצרת בכל שנה וכעת עומדות בסכנה".

בין הסיבות למצוקת החברה נמנים כללי בקרה חדשים שקבעה ממשלת סין על חברות הנדל"ן הגדולות. הצעדים החדשים הובילו את אוורגרנד להציע את נכסיה בהנחות גדולות כדי להבטיח שייכנס מספיק כסף כדי לשמור על העסק. כעת היא מתקשה לעמוד בתשלומי הריבית על חובותיה.

חוסר הוודאות הזה גרם למחיר המניה של לצנוח בכ-85% השנה. הדירוגים של איגרות החוב שלה הורדו גם הן על ידי סוכנויות דירוג האשראי העולמיות.

למה זה כל כך בעייתי אם החברה תתמוטט?

ישנן מספר סיבות לכך שקריסת החברה תגרור בעיות חמורות ואולי אף רוחביות בסין. ראשית, אנשים רבים קנו נכס מאוורגרנד עוד לפני תחילת עבודות הבנייה. הם שילמו פיקדונות ועלולים להפסיד את הכסף הזה.

בנוסף, ישנן גם החברות שעושות עסקים עם אוורגרנד. מדובר בין היתר על חברות בנייה ועיצוב וספקי חומרים. הן נמצאות בסיכון לסבול מהפסדים גדולים, שעלולים לאלץ אותן לפשיטת רגל.

הסיבה השלישית היא ההשפעה האפשרית על המערכת הפיננסית של סין. "זה מעלה את החשש לאפקט דומינו שכרגע גורם גם לירידה של מדד הנדל"ן בהונג קונג שהגיע לשפל של כ-52 שבועות. החשש הוא שהתמוטטות החברה תוביל לפגיעה במערכת הבנקאית, מה שיוביל ככל הנראה להאטה בכלכלה הסינית", אומר ון-ראלטה.

הוא מוסיף כי "הבורסות בסין, ביפן ובדרום קוריאה סגורות היום לרגל חג, ויכול להיות שגם בהונג קונג היו רוצים שיהיה חג היום שכן הבורסה בהונג קונג צללה ב-3.3%.

"אין ספק שהרעה בכלכלה הסינית מעלה סיכון להתאוששות הכלכלה העולמית - מה שמתבטא באדום בוהק במדדים המרכזיים באירופה וארה"ב", מסכם ון-ראלטה.

האם החברה הזו גדולה מדי כדי ליפול ומה הסיכוי שממשלת סין תתערב ותעזור בחילוצה?

האנליסטים חלוקים בשאלה זו. עם זאת, בפוסט שפרסם באפליקציית הצ'אט של סין ובפלטפורמת המדיה החברתית WeChat, אמר העורך הראשי המשפיע על העיתון "הגלובל טיימס" הנתמך על ידי הממשלה הסינית, הו שיג'ין (Hu Xijin), כי אוורגרנד לא צריכה להסתמך על חילוץ ממשלתי ובמקום זאת היא צריכה להציל את עצמה.

אין לראות בדברים שנכתבו בכתבה זו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם.