פוליטיקה | פרשנות

ההבטחה שהופרה וסיבוב הפרסה: בנט מבין שבקרב מול משרד הבריאות כולם מפסידים

אחרי הספר המדובר והסיסמה "לא קורונה לא מעניין" ראש הממשלה לא יכול לאפשר לעצמו להיכשל בהתמודדות עם המגפה • בינתיים, הוא נאחז בחיסון השלישי בניגוד לעמדת קבינט המומחים, שהתריע כי אפקט הבוסטר נבלם • וגם: הוויתורים שימינה מוכנה לעשות בחיזור חסר הסיכוי אחרי המפלגות החרדיות

ישיבת קבינט הקורונה / צילום: קובי גדעון-לע''מ
ישיבת קבינט הקורונה / צילום: קובי גדעון-לע''מ

את המתיחות בין הדרג הפוליטי למקצועי לא המציאה ממשלת בנט, חילוקי דעות מהסוג שמפאר עכשיו את כותרות העיתונים היו גם היו בממשלות נתניהו מול פקידי אוצר ופקידים במשרד החוץ וכן גם מול פקידי הבריאות בנושא המהותי של הטיפול בקורונה. אך אם נחזור להבטחת הליבה של בנט את לפיד עם הקמת הממשלה באמצע חודש יוני: "שינוי או ריפוי" - ובכן, גם עליה ניתן לסמן באותיות קידוש לבנה: הופרה. המתקפות השיטתיות נגד הד"ר שרון אלרעי פרייס בשל עמדותיה השמרניות למיגור המגפה, מאירות באור מגוחך משהו את מי שיצאו חדשות לבקרים נגד הסגנון של נתניהו ושריו.

אלרעי פרייס זוכה לגיבוי שקט של חלק משרי הממשלה שמעדיפים את נקודת מבטה השמרנית יותר לעומת הקו שמובילים בנט והורוביץ. הם לא יוצאים להגנתה כדי לא להפר את הקו הממשלתי, אך בשיחות סגורות מודים שהיו מעדיפים קצת יותר הגבלות וקצת פחות הכלה ומתים. לעומתם, מאחורי בנט ניצבים חסידי הכלכלה הפתוחה והתמונות האופטימיות בעיתונים, אלה שהיו לפני העומס במחלקות בבתי החולים, שהן כמובן הנגזרת של אלו הראשונות. "בתי הקפה פתוחים, הקניונים, אנשים בחו"ל והילדים בבתי ספר. אם זו לא הייתה תמונת המצב", אומרים בממשלה, "היינו חוטפים".

לא מדובר רק בשימור תדמית השגרה שהממשלה מנסה לספק במאה הימים הראשונים לכינונה. הפער בין עמדת קבינט המומחים, שטען בסוף השבוע כי מדיניות הממשלה לטיפול בקורונה מסוכנת, לבין רוח הממשלה לפיה הכל דבש - הוא המטריד ביותר. "זה לא כישלון, זו הצלחה מסחררת", אומר לגלובס אחד מהשרים בנוגע לטיפול במגפה. "עצרנו את העלייה במספר החולים קשה לפני חודש. הבוסטר עובד, הכלכלה פתוחה, אז איך נכשלנו? שרון (אלרעי פרייס) הצביעה נגד הבוסטר, היא ורן בליצר שחיברו את דוח המומחים, למה על זה לא מדברים?". השר מתן כהנא אמר בקולו דברים ברוח דומה בראיון לרשת ב' השבוע: "מערכת הבריאות יכולה לעמוד בעומס הקיים".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד''ר שרון אלרעי פרייס / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 ראש שירותי בריאות הציבור, ד''ר שרון אלרעי פרייס / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

עבור בנט, התמונות של העומס בבתי החולים והתפוסה הכמעט מלאה של מכונות האקמו (50 מתוך 85), הן הבחינה האמיתית של הצלחתו בממשלה המבוזרת שהוא עומד בראשה. הוא לא מביע דעתו בנושאים כלכליים ונותן לליברמן לנהל את המערכה הזו לבדו, גנץ לוקח לעצמו חירויות מול אבו מאזן ולפיד בעיקר מנסה לתת לממשלה שקט כדי להגיע למחצית שבה הוא מתמנה לראש הממשלה בפועל. מי שסיסמת הבחירות שלו הייתה "לא קורונה לא מעניין", ובשמה זנח אידיאולוגיית ימין שהוביל בהחלת ריבונות ביהודה ושומרון מחד, ובישיבה עם רע"ם מאידך, לא יכול להיכשל בזירה היחידה ששמר לעצמו.

הגבלות נוספות בדרך

שרי הממשלה לא מתאפקים ומשווים לנתניהו. "אצלו מתו 1,000 בחודש בקורונה", טוען אחד מהם. רק שזה היה לפני החיסונים, וכעת נראה שהממשלה צועדת להדביק את הפער גם בשיא הזה עם 673 מתים החודש, נכון לכתיבת שורות אלו. "במגפה מתים. אין מה לעשות. המדינה נותנת לאזרחים את האפשרות להגן על עצמם, מי שבוחר לא להגן על עצמו, מה נעשה?".

בהיעדר כינוס של קבינט הקורונה, במוצאי השבת התקיימה הערכת מצב של גורמי המקצוע, שר הבריאות וראש הממשלה (לפני שהאחרון המריא לניו יורק). גורמים שהשתתפו בשיחה אומרים שבאופן מפתיע היו הסכמות על המשך הטיפול ואף נסללה הדרך לקיום ישיבת קבינט קורונה מיד לאחר החג. "מחלוקת בין גורמי מקצוע לבין דרג פוליטי זה דבר הגיוני ודי מתבקש בסיטואציה", אומר גורם במשרד הבריאות. "דרג פוליטי צריך לכבד את זכותו של הדרג המקצועי להביע את עמדותיו בחופשיות. זו לא רק זכותו של הדרג המקצועי, אלא חובתו. ובסוף הדרג המקצועי צריך לכבד את הכרעת הדרג הפוליטי, גם אם אינה לרוחו".

למבחן הסיבולת הישראלי להכלת המגפה בלי הגבלות משמעותיות יש לפחות מבחן אמצע אחד, טוענים בקבינט הקורונה, אמצע חודש אוקטובר. אם עד אז יימשך העומס בבתי החולים ומספר החולים קשה לא ירד, במרחק בטוח מתקופת החגים והטיולים - יוטלו מגבלות חדשות שינסו לבלום את המגפה. המילה "סגר" עדיין לא נאמרת בפירוש ומהדיונים יוצאות אמירות עמומות על "הגבלות שימנעו התקהלות". במהלך החודש הקרוב, המשימה מספר אחת של השרים תהיה להצליח היכן שכשלו עד כה - עידוד התחסנות.

איומי הסרק של עבאס

במהלך סוף השבוע האחרון חלה הסלמה ברטוריקה של חברי רע"ם נגד הממשלה. נאומו של יושב הראש, מנסור עבאס, בחדשות 12 אמור היה להיות השיא כשהודיע בקולו כי "הממשלה נמצאת על פרשת דרכים". אבל לאחר מכן, נשלחו ראשי הערים והיישובים לתקשורת עם אמירות חריפות יותר. כך ראש עיריית כפר קאסם אמר "הגיע הזמן לפרק את הממשלה הזו". בממשלה יודעים שעבאס לא מרוצה, אך מסתכלים בחשש על ההסלמה האחרונה, גם אם הם יודעים לומר די בביטחון שהיא לא תוביל לפירוק הממשלה.

מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
 מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ברע"ם רוצים לראות את התקציבים שהובטחו להם רק לפני שלושה חודשים, ומרגישים שמשרדי הממשלה לא משתפים איתם פעולה כמובטח. למרות זאת, ברע"ם יודעים שגם אם התקציבים יתעכבו וההבטחות לא יקוימו במלואן הם לא יפילו את הממשלה, כיוון שגורלם הפוליטי תלוי בגורלה. כאמור, רק אם ההימור שלה על כניסה לקואליציה יתברר כמוצדק ומוצלח, המפלגה תצליח בסקרים והתקציבים יעברו וחוזר חלילה. מעגל שאיננו נגמר.

החיזור אחר החרדים נמשך

לכן החיזור השקט ברקע של איילת שקד ומתן כהנא, שרי ימינה, אחרי המפלגות החרדיות מפתיע. הוא כמובן חסר סיכוי, ובכל זאת, השניים מקפידים כמעט בכל ראיון איתם להשאיר את הדלת פתוחה. מאחורי הקלעים מועברים מסרים כאילו ניתן יהיה להוריד מהשולחן את רפורמת הכשרות וגם את זו המתוכננת בגיור. הם רוצים לשדר כאילו הקווים האידיאולוגיים של הממשלה יכולים לדור בכפיפה אחת עם דרישות חרדיות, אך הפוליטיקאים החרדים שמצביעיהם הלכו ימינה עם השנים לא יכולים לתת להם אפילו ליהנות מהספק בקיום שיחות על האפשרות הזו.