"הממשלה עזרה מעט מדי ומאוחר מדי. את המכה הגדולה קיבלנו מהרשתות"

שמוליק קליין • שותף ובעלים בחנות ציוד לבתי ספר ומשחקים "זגורי" • בן 38, גר בבני ברק • "היו לנו הפסדים כספיים גדולים, חברות שליחויות לא רצו להיכנס לבני ברק או שלא יכלו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

שמוליק קליין שותף ובעלים בחנות ציוד לבתי ספר ומשחקים 'זגורי' / צילום: תמונה פרטית
שמוליק קליין שותף ובעלים בחנות ציוד לבתי ספר ומשחקים 'זגורי' / צילום: תמונה פרטית

עם חשש כבד מהעתיד, אזרחי ישראל מנסים לחזור לשגרה. עסקים רבים ספגו מכה קשה: חלקם נסגרו, חלקם בסכנת סגירה, וחלקם עדיין מנסים לשרוד. בשנה וחצי האחרונות ענף הציוד לבתי ספר היה חסר אונים. חנויות מכשירי כתיבה לא ידעו אם להזמין ציוד, והתלבטו לגבי כמות הציוד שכן החליטו להזמין.

שמוליק קליין, חרדי מבני ברק וחסיד ויז'ניץ, מנהל יחד עם אשתו עסק לציוד משרדי, ציוד לבתי ספר ומשחקים. החנות ממוקמת במקום מרכזי ברחוב רבי עקיבא, קרוב לצומת הסואנת של רבי עקיבא-ז'בוטינסקי. לפני הקורונה החנות שקקה חיים, ילדים רבים הגיעו אליה לבדם כשההורים שלהם סומכים על הבעלים שיתנו להם יחס טוב.

בחודש הראשון של הקורונה, כשהעולם עוד לא הבין מה זה בדיוק, בני ברק הייתה בסגר מוחלט. הרחובות היו ריקים, חיילים ושוטרים נראו מסתובבים בהם. החנויות היו סגורות, למעט חנויות מזון, בתי מרקחת או עסקים חיוניים אחרים.

"היה לנו מאוד קשה", מספר קליין, "חשבנו לסגור את העסק, פנינו לבנק שידחה לנו את ההלוואות, פנינו גם לספקים שידחו לנו את התשלום, לא הייתה אז נכונות מצד הבנק לעזור לנו. התחלנו ב-2015, וחשבנו בשנה שעברה להתחיל לסגור את החובות ולראות רווחים, אבל אז הגיעה הקורונה, והפסדנו את חופשת פסח. הנזק היה גדול, כי פסח זה זמן טוב למכור הרבה צעצועים".

לגבי סיוע מהממשלה אומר קליין: "הממשלה עזרה מעט מדי ומאוחר מדי. בכל הפעימות הראשונות של נתינת הסיוע היו קריטריונים - נניח עסק שהפסיד 40% מהמכירות היה זכאי לסיוע, אבל אנחנו הפסדנו 34%, אז לא קיבלנו את הסיוע".

"את המכה הגדולה קיבלנו מהרשתות הגדולות"

קליין מציין שהם חשבו כמה פעמים לחפש כיוון אחר לפרנסה. "היה מאוד מאוד קשה, היה סגר על בני ברק, הקמנו אתר אינטרנט לציוד בית ספר, אבל בגלל שהיה קושי לשנע את ההזמנות ללקוחות, הכל התעכב. לקוחות כעסו, חברות שליחויות לא רצו להיכנס לבני ברק, או שלא נתנו להן, כי מכשירי כתיבה לא נחשבים מוצר חיוני. הדירוג שלנו ירד מחמישה כוכבים לאחד, אז פשוט הפסקנו לקדם את האתר. חיפשנו כיוונים אחרים, אבל בסוף נשארנו וקיווינו לטוב".

למרות שהתלמידים חזרו ללמוד בבתי הספר, החנות עדיין ספגה הפסדים. "היו לנו הפסדים כספיים גדולים כי הזמנו ציוד בית ספר ל-2021", אומר קליין. "אנחנו מוכרים הרבה מותגים, ולא ידענו מה יהיה עם הציוד, כי לא היה ברור לגבי פתיחת הלימודים. חששנו שאולי אנשים יקנו ציוד פשוט ולא ממותגים, ואכן קנו פחות מותגים, אבל את המכה הגדולה קיבלנו מהרשתות הגדולות - הן מכרו ציוד בית ספר וגם צעצועים, אז אנשים העדיפו כבר לקנות הכל יחד: מזון וציוד בית ספר. נשארנו עם מלאי גדול".

לדברי קליין, הם עשו הכל כדי לשפר את המצב. "ניסינו להכניס קצת מוצרי חשמל כדי שניחשב חיוניים, אבל ההוראות וההגבלות השתנו כל הזמן, אז לא היה ברור מה מותר ומה אסור להיות פתוח. בבני ברק הייתה הרגשה שיש אכיפה מוגברת ביחס לערים אחרות, האכיפה כאן הייתה ממש קפדנית, לא היה ממש סנכרון בין המשטרה לפיקוד העורף ולהחלטות ממשלה, כל אחד שלח אותנו לשני, פנינו לפיקוד העורף, הם הפנו אותנו למשרד הבריאות, הם הפנו אותנו למשטרה, קיבלנו כמה אזהרות, אז סגרנו המון פעמים בלית ברירה".

עדיין יש פחות מכירות מאשר לפני הקורונה, אומר קליין. "אמנם הפסיקו את החל"ת, ורובם חזרו לעבוד, אבל עדיין לא חזר כמו לפני הקורונה, אנשים כנראה עשו שינויים וצורכים פחות ציוד. אנחנו רואים אור בעיניים כי אנחנו אנשים מאמינים, אבל מחפשים כל הזמן לראות איך אפשר להתקדם ולא להסתכל על העבר".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il