650 שקל למעבר: בבריטניה הבנקים רודפים אחרי הלקוחות

בעוד שבישראל עדיין לא נראה שינוי של ממש בעקבות רפורמת הניוד המהיר בין חשבונות בנק, בבריטניה התפתחה תחרות עזה בין הבנקים על הצרכנים

סניף של בנק סנטנדר בלונדון / צילום: Reuters, PA Images
סניף של בנק סנטנדר בלונדון / צילום: Reuters, PA Images

כלי התקשורת הבריטיים מלאים בימים האחרונים בהשוואות מפורטות בין ההטבות הנדיבות שמציעים בנקים בממלכה ללקוחות. בניגוד לתגובה הצוננת של הבנקים הישראלים, בבריטניה התפתחה תחרות עזה בין הבנקים על הצרכנים, ורבים מהם מציעים "בונוסים במזומן" למי שיעביר את החשבון. הדרך להעביר אותו נעשית באמצעות מערכת ממוחשבת, דומה לזו שהחלה לפעול בישראל לפני כשבוע, ללא צורך במילוי טפסים ידני ובזמן ממושך.

המערכת, שנקראת בבריטניה CASS (Current Account Switch Service) נכנסה לשימוש בשנת 2013. "רפורמת הניוד" בבריטניה מקיפה כיום את רוב הבנקים והמוסדות הפיננסיים בבריטניה. מאז שהושקה, כ-7.3 מיליון חשבונות בנק בממלכה נוידו בעזרתה. 77% מהציבור הבריטי מודעים לאפשרויות המערכות, ו-93% מהם "שבעי רצון" מתפקודה. את המערכת מנהלת חברת BACS.

בניגוד לחשש של הבנקים הישראליים מלקוחות לא רווחים, בבריטניה הבנקים מתמרצים באופן גורף את המעבר אליהם. הבנק המלכותי הסקוטי, למשל, מציע בימים אלה 150 ליש"ט (650 שקל) למי שיעביר את החשבון שלו לניהול הבנק, באמצעות המערכת הממוחשבת. בנק סנטנדר מציע 130 ליש"ט, ו-HSBC מציע 110 ליש"ט במזומן ועוד 20 ליש"ט בשובר לקניות. בבריטניה, לוקח עד שבעה ימים להעביר את החשבונות, כולל העברה של כל התשלומים, המשכורות וההכנסות וסגירת החשבון הקודם. האחריות לכך מוטלת על הבנקים, ולא על הצרכן.

לפי נתוני המערכת לפני השפעות מגיפת הקורונה, כ-83,500 החלפות חשבונות נעשו בממוצע בבריטניה בחודש. בחישוב שנתי מדובר על קרוב למיליון מעברי בנק שהתבצעו באמצעות המערכת, מתוך סך החשבונות הכולל בממלכה, המוערך ב-50 מיליון (שיעור מעבר שנתי של כ-2%). כ-14% מהציבור הבריטי "שוקל באופן פעיל" לעבור בנק, ועוד 14% "חושבים על זה", לפי פרסום אחרון של חברת BACS.

מגמה שנרשמה עד למגיפת הקורונה היא גידול במעבר חשבונות עסקיים מהבנקים הגדולים. לפי הנתונים כ-18 אלף עסקים העבירו את חשבונות הבנק שלהם באמצעות המערכת ברבעון השני של 2019, כפול מהשיעור בשנה שלפני כן. המגמה נתמכת על ידי שורה של מוסדות פיננסיים חדשים ומקוונים שנכנסו לשוק הבריטי.

השירות הבריטי מפרסם מדי רבעון את הבנקים "המרוויחים ביותר" כתוצאה ממעבר לקוחות ואת אלו שאיבדו את הכי הרבה לקוחות. הנימוק הרשמי להשקת המערכת היה כדי "לאפשר לצרכן לממש בקלות יחסית את זכות הבחירה במוצר עדיף".