למה בנתיבי ישראל דורשים אחרי שנתיים צינון מהסמנכ"לית

הילה חדד-חמלניק, סמנכ"לית חדשנות ואסטרטגיה בנתיבי ישראל, נכנסה לתפקידה לפני כשנתיים, לאחר שסיימה את תפקידה כסמנכ"לית במשרד התחבורה • עכשיו טוען נגדה הדירקטוריון כי היא הגיעה לחברה ללא תקופת צינון, למרות שהיועמ"ש ומבקר הפנים של החברה והיועמ"שית של משרד התחבורה קבעו כי אין צורך • בתגובה מטעמה היא טוענת: "מסע ציד נקמני ומגמתי"

בנין משרדי נתיבי ישראל באור יהודה / צילום: תמר מצפי
בנין משרדי נתיבי ישראל באור יהודה / צילום: תמר מצפי

אירוע חריג בחברת נתיבי ישראל הממשלתית. יו"ר ועדת הביקורת יואל ליפובצקי דרש לכנס את ועדת הביקורת על-מנת לדון בשאלה האם סמנכ"לית החברה לענייני חדשנות ואסטרטגיה הילה חדד-חמלניק מונתה כדין או שהייתה חייבת בצינון לאחר שעברה בינואר 2020 מתפקידה כסמנכ"לית משרד התחבורה לתפקידה כסמנכ"לית נתיבי ישראל.

הטענה כי חדד-חמלניק נדרשה לתקופת צינון התעוררה רק לפני חצי שנה בעקבות מידע שהגיע לליפובצקי, זאת למרות שהיא נכנסה לתפקידה כבר בינואר 2020 כאמור. גורם בנציבות שירות המדינה אומר לגלובס כי עקרונית חוק הצינון חל גם על מעבר לחברה ממשלתית, וכי מעבר לחברה ממשלתית מהווה שיקול מקל בקביעת תקופת הצינון. אך מספר חודשי הצינון נקבע בהתאם לכל הנתונים.

אלא שיועמ"ש נתיבי ישראל מצדד בעמדתה של הסמנכ"לית, במסמך שבו כתב כי "סוגיית הצינון אינה מעניינה של נתיבי ישראל, ואין זה מסמכותה לבחון אותה, בוודאי שלא לקבוע בה מסמרות". עוד טען, כי לא רק שהמעבר לא נעשה באופן נסתר אלא שגורמי משרד התחבורה ונציבות שירות המדינה היו מודעים לו באופן מובהק וכלל לא העלו טענה כי חדד-חמלניק מחוייבת בצינון.

עוד דרש יו"ר ועדת הביקורת בנתיבי ישראל ליפוביצקי לדון בבחינת ההתקשרויות של חטיבת חדשנות ואסטרטגיה. זאת בין היתר בעקבות פניות של קצינת הציות של החברה.

חדד-חמלניק: מנסים לסכל ממניעים זרים 

בתגובה, שלחה חדד-חמלניק מכתב התראה דחופה מעורך דין מטעמה. במכתב ההתראה נטען כי "אין מרשתנו יכולה להשלים עם התנהלותך כלפיה, הכוללת בין היתר מסע ציד נקמני ומגמתי נגדה, והכל ביודעין מתוך כוונה לגרום למרשתנו נזק וכו' בבחינת 'נסמן את המטרה ולאחר מכן נמצא את הדרך'".

עוד נכתב במכתב ההתראה מטעמה כי התנהלותו של יו"ר ועדת הביקורת ליפובצקי חורגת מכל מתחם סבירות אפשרי, "על אחת כמה וכמה כזה המתבקש בחברה ממשלתית. מכתבנו זה מופנה אליך באופן אישי, כרוח החיה העומדת מאחורי התנהלות הפועלת לפגיעה במרשתנו שלא כדין, משיקולים זרים ובניגוד לכל חוות-הדעת המצויות בידך ".

לדברי חדד-חמלניק, העלאת עניינה לדיון עומדת בניגוד למכתבו של מנכ"ל החברה ניסים פרץ שכתב כי חדד-חמלניק התקבלה כדת וכדין לתפקידה וללא משוא-פנים. עוד טוענת חדד-חמלניק כי היא עצמה לא הוזמנה לדיון בועדת הביקורת ולא ניתנה לה האפשרות להגיב.

חדד-חמלניק הצטיידה אף בחוות-דעת של מבקר הפנים של נתיבי ישראל רו"ח גרי לוינסקי שטען כי בחינת ההתקשרויות של חטיבת חדשנות ואסטרטגיה נמצאת בסמכות ביקורת הפנים של החברה ולא של ועדת הביקורת.

חדד-חמלניק במכתב ההתראה המשיכה והעלתה טענות קשות וחריפות נגד יו"ר ועדת הביקורת, וטענה כי מנסים לסכל אותה ממניעים זרים ומבשלים את הראיות נגדה.

מבקר הפנים של נתיבי ישראל טען בתגובה כי המסמך שהפיץ ליפובצקי לחברי הדירקטוריון נגד חדד-חמלניק הינו "מסמך לא מקצועי, עם ניסוח, קביעות ואמירות המוצגים באופן מגמתי ומכוון לכאורה. לא ברור מה הסמכות של עורך המסמך לערוך בדיקה, לגבש חוות-דעת ולהפיצה לדירקטורים". מעבר לכך, מבקר הפנים כתב כי לאחר שיחה עם יועמ"שית משרד התחבורה, נמסר לו כי עמדתה היא שחדד-חמלניק לא נדרשה לתקופת צינון טרם מעברה לתפקידה בנתיבי ישראל.

לאור כל זאת דורשת חדד-חמלניק כי עניינה לא יידון במסגרת ישיבת ועדת הביקורת, וכי אם לא יחדל מהתנהלותו - אזי היא תמצה עימו את הדין.

התייחסות נתיבי ישראל: "החברה פועלת באופן מקצועי וענייני תוך בחינת כלל הנתונים המובאים בפניה. באשר לנשואים הפרסונליים, אלה נעשים בבחירת אומרם. גורמי המקצוע פועלים ללא לאות לשמירה על האינטרס הציבורי, בניקיון כפיים מוחלט, תוך אישור כלל הגורמים הרלוונטיים בחברה ומחוצה לה אשר אמונים על פעילותה".

תגובת דירקטוריון נתיבי ישראל: "לאחר דיון החליט דירקטוריון חברת נתיבי ישראל כי בהתאם לכללי ממשל תאגידי ולמינהל תקין על-פיהם כל עובד בכיר נתון לביקורת, הדירקטוריון דוחה בשאט-נפש את טענותיה של סמנכלית החדשנות באמצעות מכתבי ההתראה המאיימים של עורך דינה, משבח את ועדת הביקורת ונותן גיבוי מלא ליו״ר ועדת הביקורת ולחבריה העושים עבודתם במקצועיות וללא משוא-פנים.

"בדיון בוועדת הביקורת שהתקיים הוחלט כי נושא הצינון יועבר לבדיקת היועמ"ש בנציבות שירות המדינה המוסמך לכך על-פי חוק. בנוסף, הוטל על מבקר החברה לבדוק ולהגיש דוח לוועדת הביקורת על כל ההתקשרויות בפטור ממכרז ומתכונת ספק יחיד שבוצעו על-ידי חטיבת החדשנות בשנתיים האחרונות, בעלות של מיליוני שקלים".