מחקר חדש מראה כי החיסון של פייזר יעיל נגד וריאנט הדלתא

ישראל הייתה המדינה הראשונה בעולם לאשר מנה שלישית של החיסון של פייזר נגד קורונה - עוד בטרם היה ברור אם הירידה בהגנה הייתה קשורה לזמן שעבר מקבלת המנה השנייה או להתמודדות עם וריאנט הדלתא • מחקר חדש מישראל מראה כי החיסון של פייזר יודע להתמודד עם הווריאנט, ושהזמן הוא הפקטור שפגע ביעילות החיסון

חיסון שלישי לקורונה בתל אביב / צילום: Reuters, אמיר כהן
חיסון שלישי לקורונה בתל אביב / צילום: Reuters, אמיר כהן

חיסוני הבוסטר ניתנים בישראל מתוך הנחה שיעילות החיסון של פייזר בשתי מנות פחתה בגלל הזמן שחלף, ולא רק בגלל הווריאנט החדש שהגיע לארץ, וריאנט הדלתא.

יעילות הבוסטר, כפי שהודגמה בקרב מבוגרים בישראל, תמכה בהשערה זו. אבל עדיין לא היה ברור לגמרי האם הירידה בהגנה היא באמת תוצאה של הזמן שעבר מאז החיסון או ההתמודדות עם וריאנט הדלתא. כתוצאה מכך עלתה השאלה האם נכון להחשיב כמחוסן ומוגן, את מי שהתחסן בשתי מנות לפני לא יותר מחצי שנה, או רק למי שנטל את כל שלוש מנות החיסון?

נתונים מבני 12-15 בישראל, מאפשרים להדגים כי אכן, חיסון טרי בשתי מנות הוא חיסון יעיל, לפחות בבני הגיל הזה. החיסון היה יעיל ב-91.5% בקבוצת גיל זו, כמעט כמו היעילות של החיסון המקורי.

זאת, על פי מחקר שהשווה בין מחוסנים לבין "תאומים דמוגרפיים" לא מחוסנים. יש לציין כי לא מדובר בניסוי קליני עם קבוצת ביקורת, אלא בנתוני עולם אמיתי. הנתונים נאספו ופורסמו על ידי צוות בראשות ד"ר אהרונה גלטמן פרידמן ממשרד הבריאות ובית החולים תל השומר, ופורסמו בכתב העת Emerging Infectious diseases, והם דומים לנתונים שפורסמו בעבר על ידי קופת החולים מכבי.

הנתונים מן הניסוי הקליני שהוביל לאישרו החיסון לבני נוער בני 12-15, הגיע מניסוי שנערך לפני הגעת וריאנט הדלתא לארה"ב, ולכן היה ספק מסוים לגבי עוצמת היעילות של שתי מנות של החיסון נגד הווריאנט.

הנתונים הללו עוזרים לפזר את הספק, וכעת השאלה שנותרה היא האם גם החיסון השלישי ידעך אחרי חצי שנה, או שמא הוא יספיק כדי לקבע את החיסון לאורך זמן, וכן מה יקרה אם וכאשר יגיע לישראל וריאנט שבאמת חומק מהחיסון.