מחקר חדש גילה: זה הרגע הכי מסוכן בטיסה להידבק בקורונה

מחקר חדש מגלה מתי הסיכון גבוה יותר, כולל בזמני הגשת הארוחות • נראה כי עכשיו הסיכונים נמוכים יחסית, אך זנים חדשים של הנגיף עשויים לשנות לגמרי את המשוואה מן הקצה אל הקצה

לטוס בזמן מגפה. בזמני העלייה והירידה מהמטוס, פוטנציאל ההדבקה עולה / צילום: LA COMPAGNIE
לטוס בזמן מגפה. בזמני העלייה והירידה מהמטוס, פוטנציאל ההדבקה עולה / צילום: LA COMPAGNIE

אנשים הנוסעים בטיסות חיכו לנתונים מהימנים על סכנות ההדבקה הכרוכות בטיסות מאז תחילת המגפה. מחקר מהעת האחרונה על הדבקה בקורונה במטוסים מצביע על כך שחברות תעופה יכולות לאמץ מדיניות חדשות על מנת להגן על הטסים טוב יותר.

מדענים גילו עלייה חדה בהדבקות אפשריות בזמן הארוחות כשכל הנוסעים מורידים מסכות. הם גם למדו יותר על החשיבות של אמצעי זהירות שננקטים בזמן העלייה למטוס והירידה ממנו.

הסיכוי להידבק בנגיף בשהייה במטוס נותר נמוך, אבל מחקרים שפורסמו בעיתונים רפואיים רומזים שהוא אולי לא נמוך כפי שחשבו מוקדם יותר במגפה.

"זו עדיין הנקודה, בטוח לטוס אם נוקטים אמצעי זהירות ראויים", אמר מארק ג'נדרו, מנהל רפואי בבית החולים בברלי ליד בוסטון ומומחה לרפואה בתעופה. "אני כן חושב שניתן לעשות את זה בטוח יותר".

ככל שטיסות בינלאומיות נפתחות יותר, וארה"ב צפויה להקל בהגבלות הטיסה על נוסעים מחוסנים מ־33 מדינות בנובמבר, יותר נוסעים יאכלו מהארוחות המוגשות במטוסים. מחקר רפואי מהעת האחרונה על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת גריניץ' מלונדון מצא סיכון להעברה נגיפית שהוא גבוה ב־59% בזמן ארוחה במטוס שאורכת שעה אחת במהלך טיסה בת 12 שעות לעומת הישארות עם מסכה במשך כל הטיסה.

המחקר, שפורסם במגזין לרפואה בנסיעות באביב, עשה מידול של פיזור האוויר בקבינה של מטוס. החוקרים גילו שאם כל הנוסעים היו עוטים מסכות במשך 12 שעות הטיסה כולן, ניתן להוריד את האפשרות להדבקה ב־73% עם מסכות ביעילות גבוהה וב־32% עם מסכות ביעילות נמוכה.

הבעיה מגיעה כשכל הנוסעים מסירים מסכות באותו זמן. הפתרון שמציעים החוקרים לנושא המזון: לפזר את חלוקת הארוחות כך שרק חצי מהנוסעים יאכלו ביחד והנוסעים שלידם יישארו עם מסכות.

זה כנראה יותר ממה שיסכימו רוב הנוסעים הרעבים לסבול, וחברות התעופה אומרות שהן נצמדות לדפוסי חלוקת ארוחות רגילים בטיסות. הנוסעים יכולים להגן על עצמם בכך שיימנעו מאכילה בזמן שמי שיושב לידם אוכל, אלא אם מדובר במישהו שהם מכירים.

נקודות סיכון נוספות: עלייה וירידה מהמטוס

מחקר שפורסם לאחרונה הראה גם שעלייה וירידה מהמטוס כרוכים ביותר סיכון להידבק לעומת הטיסה עצמה.

הסיבה לכך היא שאנשים נצמדים זה לזה ונושמים אחד על השני, בייחוד כשהם מושכים ודוחפים תיקים בתאים העיליים. כשהם יושבים, מערכות האוורור של המטוס, שבאופן מקורי תוכננו לסלק במהירות עשן סיגריות מהקבינה, מאוד יעילים בהעברת אוויר בקו ישר מטה ובסינונו בציוד בדירוג של בתי חולים, ובערבובו עם 50% אוויר מן החוץ לפני שהוא מוחזר לקבינה.

"חקרנו את קבינת הנוסעים ואת מערכת האוורור די ביסודיות", אמר ד"ר ג'נדרו, שמתבקש לעתים קרובות לעשות ביקורת עמיתים על מחקרים על טיסות. הוא הזהיר שאפילו המחקרים שפורסמו השנה נעשו לגבי זנים קדומים יותר של הקורונה, לא זן דלתא שהוא יותר מדבק.

מחקרים מהעת האחרונה מצאו שהמסכות מורידות את הסיכוי להידבק וששימוש במפזר האוויר - הזרבובית הנמצאת מעל המושב שניתן לכוונן במטוסים רבים - פועלת במהירות לפיזור חלקיקים נגיפיים. אפילו אם הזרבובית מקררת, שווה לפתוח אותה לגמרי ולכוון אותה לפנים.

בעוד שהעדויות אינן חד משמעיות, נראה גם שמחלקה ראשונה ומחלקת ביזנס פחות מדבקות בגלל שהטסים במחלקות אלה יושבים יותר בריחוק זה מזה.

הפצת קורונה על ידי טיסות מקבלת תשומת לב רבה. מומחי בריאות הציבור אומרים שמטוסים הפיצו את נגיף המגפה ברחבי העולם כשהטיסו נוסעים חולים. בנוסף, הנוסעים בטיסות חוששים מכך שאדם אחד חולה יכול להדביק רבים בגלל המקום המצומצם בקבינה.

ככל שיודעים יותר עולות יותר דילמות

אבל נראה שהסיכונים להפצה על גבי הטיסה קטנים מאוד. סקירה מהעת האחרונה של המחקר הרפואי בנושא, שפורסמה על ידי המגזין לרפואה בנסיעות ב־3 בספטמבר קיטלג 18 מחקרים מכל העולם על העברת קורונה בטיסות שתיעדו 273 "מקרי אינדקס" - נוסעים שהביאו את הנגיף למטוס - ו־64 "מקרים משניים" - 59 נוסעים וחמישה אנשי צוות שנראה שנדבקו במהלך הטיסה. שני מחקרים אחרים שבחנו את מי הקולחין מטיסות מצאו עדויות לכך שכנראה היו עליהן נוסעים חולים.

הסקירה כללה הסתייגות אחת גדולה: איכות העדויות מרוב המחקרים שפורסמו הייתה נמוכה בגלל מעקב גרוע אחר שרשראות ההדבקה.

בעזרת מידע חדש, מומחי בטיחות בנסיעות שואלים שאלות חדשות לגבי הנהלים של חברות התעופה.

"אנו יודעים יותר, אבל זה רק הביא ליותר דילמות ויותר אתגרים", אמרה ד"ר איישה חאטיב, מומחית לבטיחות בטיסות מאוניברסיטת טורונטו שהיא אחת המחברות של סקירת המחקרים המדעיים על סיכון ההידבקות במטוסים.

האיגוד הבינלאומי של תחבורה אווירית, המייצג חברות תעופה, אומר שהחברות לא קיבלו הנחיות ברורות מהרשויות לגבי הדרך הטובה ביותר לניהול חלוקת הארוחות בטיסות.

"בטיסות ארוכות יותר, לא כל כך אפשרי להימנע מאכילה ושתייה", אמר היועץ הרפואי של הארגון, ד"ר דיוויד פאוול, בתגובה כתובה לשאלות. "צריך לזכור שהשלב של הטיסה עצמה כנראה לא יהיה השלב במסע שבו הסיכון הגבוה ביותר".

דוברת של אמריקן איירליינס אמרה שבטיסות פנים וטיסות בינלאומיות ארוכות, הארוחות בתא הנוסעים גם במחלקה הרגילה וגם במחלקות פרמיום מוגשות במכה אחת ולא בכמה מנות על מנת לצמצם את נקודות המגע בין הנוסעים לצוות המטוס ולצמצם את פרק הזמן שבו אנשים מורידים מסכות. בארה"ב גם הפסיקו לחלק אלכוהול בטיסות עד 18 בינואר.

בגלל חששות לגבי דבוקות בני אדם בירידה מהמטוסים, כמה חברות תעופה באירופה אומרות ללקוחות להישאר ישובים עד שיקראו לשורה שלהם לרדת מהמטוס. כמה חברות תעופה אמריקאיות ניסו זאת בימים הראשונים של המגפה. כעת הצוות פשוט מפנה את הדרך לעדר הדוהר.

בחברה יונייטד איירליינס אומרים שאמרו לטייסים להשאיר את מערכות האוורור של המטוס עובדות בזמן העלייה והירידה מהמטוס על מנת להגביר למקסימום את זרימת האוויר. לא כל חברות התעופה עושות כך.

מייקל שולץ, מהנדס במכון הלוגיסטיקה והתעופה של אוניברסיטת דרזדן, חקר את העלייה והירידה מהמטוס באופן נרחב. הוא אומר שעלייה בנוהל הרגיל גורמת למספר גדול של הדבקות אפשריות אם נמצא בין הנוסעים נוסע חולה.

סדר עלייה אקראי, שבו לא כל הנוסעים נכנסים לאותן שורות באותו זמן, יהיה עדיף על מנת לצמצם את האפשרות להדבקה, כך אמר. מה שאפילו יותר חשוב הוא הגבלת כבודת היד כך שלא יהיה נוסע שנאבק להכניס משהו לתא עילי בזמן שהוא נושם על נוסע שיושב מתחתיו. צמצום כבודת היד המותרת עשוי להקטין את הסיכון להדבקה ב־75%.

ישנם כמה צעדי זהירות שלעולם לא יאומצו על ידי חברות התעופה, כמו למשל ההצעה שנוסעים יעלו למטוסים על ידי הליכה על האספלט ועלייה במדרגות במקום הליכה בשרוולים שהאוורור בהם גרוע.

"אני מאוכזב שחברות תעופה לא מאמצות גישות מדעיות", אמר ד"ר שולץ.

מחקר אחד שכרגע עובר ביקורת עמיתים הוא מספיק חדש לכלילת זן דלתא - ורומז שזן זה מסכן יותר נוסעים בטיסות. חוקרים בהונג קונג עקבו אחר דבוקה של 50 מקרי קורונה וגילו שמקורה היה בטיסה מניו דלהי להונג קונג שהיו עליה 146 נוסעים באפריל 2021. רק 20% מתוכם הציגו תסמינים; שמונה מהמקרים החיוביים התגלו בילדים מתחת לגיל שנתיים, הפטורים מהדרישה לעטות מסכות.

כשנחתו, חמישה נוסעים נמצאו מאומתים בבדיקה. בגלל שהודו נחשבת למדינה בסיכון גבוה, הונג קונג דרשה בידוד במלון באורך 21 יום לכל הנוסעים מהטיסה. נוסעים נוספים התגלו כמאומתים בזמן הבידוד.