60 אלף פעוטות ללא מסגרת: שביתה ללא הגבלת זמן במעונות היום המפוקחים

במאבק הנוכחי מבקשים מנהלי הארגונים להביא את המדינה לשולחן להסכם שכר חדש ותנאי העסקה משופרים • בארגונים השובתים טוענים כי המדינה לא מוכנה להיכנס איתם למו"מ לשיפור שכרן של המטפלות, אולם באוצר העידו כי פגישה אחת כבר התקיימה, ואחת נוספת נקבעה ליום חמישי

מעונות יום / צילום: Shutterstock, PhotoMavenStock
מעונות יום / צילום: Shutterstock, PhotoMavenStock

לאחר שבמהלך השבוע החולף פתחו מעונות היום המפוקחים את שעריהם רק בשעה עשר בבוקר, המחאה צפויה להחריף היום לכדי השבתה כוללת, ללא הגבלת זמן. אומנם לא מדובר בשביתה כללית של כל מעונות היום והמשפחתונים, והיא איננה כוללת את הארגונים הפרטיים, אך היא צפויה לפגוע בעשרות אלפי משפחות, שגם אחרי החגים מוצאות עצמן ללא מסגרות לכ-60 אלף פעוטות.

בארגונים השובתים הכוללים בין היתר את נעמ"ת, ויצו ואחרים טוענים כי המדינה לא מוכנה להיכנס איתם למשא-ומתן לשיפור שכרן של המטפלות, אולם באוצר העידו כי פגישה אחת כבר התקיימה, ואחת נוספת נקבעה ליום חמישי. גם יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ מיכל שיר קיימה השבוע מספר שיחות בניסיון להוביל לפתרון, ופגישה נוספת נקבעה ליום שני - אך לא מסתמן כיוון לפתרון באף אחת מן הגזרות.

לעומת המורים והגננות, על פי מודל מעון משרד העבודה, המשכורת החודשית בממוצע למטפלת מתחילה עומדת על כ-5,700 שקל ברוטו בחודש. לצורך השוואה, משכורת של סייעת לגננת בשלטון המקומי מתחילה על פי מדד של משרד הרווחה עומדת על כ-8,300 שקל ברוטו בחודש. עבודת המטפלות פיזית קשה יותר והמשכורת הלא מתגמלת מקשה על גיוס ושימור כוח אדם איכותי במסגרות לגיל הרך.

"הממשלה היא זאת שדוחפת לשביתה ולא אנחנו"

במעונות מועסקות מעל 16,000 עובדות בפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות, מבשלות ועוד ובמאבק הנוכחי מבקשים מנהלי הארגונים להביא את המדינה לשולחן להסכם שכר חדש ותנאי העסקה משופרים, אך שוב מעונות היום נופלים בין הכיסאות. במשרד הכלכלה לא מספקים פתרונות ובאוצר אומנם מנהלים איתם שיחות אך טוענים כי בקרוב יעבור תחום מעונות היום ממשרד הכלכלה למשרד החינוך ומשא-ומתן על תנאי שכר הוא הליך ארוך יותר.

הדרישות של המעונות מוערכות בכ-2 מיליארד שקל, באוצר מעריכים כי מדובר בכמיליארד שקל, ובכל מקרה מדובר ברפורמה משמעותית ובדרישות מוצדקות, אך במשרדים הרלוונטיים בממשלה לא נראה כי מתכוונים לפתור את הבעיה בקרוב.

ראשי ארגוני מעונות היום אמרו הערב כי "בגלל ממשלת ישראל עוד 12 שעות מתחילה שביתה ללא הגבלת זמן שתפגע בעשרות אלפי ילדים. ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן שמסכימים לנהל משא-ומתן עם החמאס, מסרבים לנהל משא-ומתן עם המטפלות שמרוויחות 5,000 שקל בחודש וקורסות תחת העומס. הפגיעה בהורים, בילדים ובמשק הישראלי היא בגלל סירוב הממשלה לשבת עם המטפלות למשא-ומתן. אנו קוראים לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי לכנס משא-ומתן עוד הערב".

ביום שישי הגיעו נציגי הארגונים לטקס "קבלת שבת" מול ביתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי והם מתכוונים לקיים מחאות נוספות ככל שידרשו עד שייענו דרישותיהם. נכון לכתיבת שורות אלו, החל ממחר ישבתו המעונות ולא נראה כל פתרון באופק לסוגייה הבוערת.

מלשכת השרה ברביבאי נמסר: "שרת הכלכלה והתעשייה נפגשה רק לאחרונה עם נציגות הנהלת המעונות והביעה בפניהן את החשיבות שהיא מייחסת לחינוך הגיל הרך. אתמול שוחחה עם המטפלות שהגיעו למחות מחוץ לביתה וגם להן הבהירה כי היא תמשיך לעשות כל מאמץ לסייע ולהציג הטענות המוצדקות שלהן. כמו כן התחייבה לשקף את הפערים שעלו לשר האוצר, יחד עם שרת החינוך שעתידה לקבל למשרדה את האחריות לתחום זה בינואר 2022.

למרות זאת, השרה סבורה כי לא נכון לקיים שביתה מחר בטרם מוצה הדיאלוג מול משרד האוצר. השביתה צפויה לפגוע באלפי ילדים בתקופה מורכבת בשעת משבר בריאותי והיא תמנע מהורים רבים לצאת לעבוד כבשגרה".

בתגובה אמרו נציגי ארגוני מעונות היום כי "אם שרת הכלכלה אכן רוצה למנוע את השביתה - אנו מוכנים להיכנס עוד הלילה למשא-ומתן כדי לפתור את המשבר. הממשלה היא זאת שדוחפת לשביתה ולא אנחנו. זו העת לגלות אחריות ומנהיגות".