ההקלות בהוצאת היתר בנייה לממ"ד: צעד מבורך אבל לא מספיק

כיום נדרשים עשרות אישורים לבניית ממ"ד • ההקלות צפויות להקל על התהליך, השאלה אם יתנו תמריץ מספק למיגון גם מחוץ לאזור המרכז

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock
הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לאחרונה הקלה בתקנות התכנון והבנייה שמטרתה קיצור ההליך הרישוי לתוספת ממ"ד במבני מגורים. ההקלות כוללות צמצום הנטל הרגולטורי, לוחות הזמנים והעלויות הכרוכים בהליכי הרישוי.

לדעתי, השינוי אכן מקל ומפשט הן את הליך הגשת הבקשה להיתר והן את בדיקתה בוועדה המקומית, אולם מדובר בשינוי באמצעות הקלות ספציפיות לנושא הממ"ד ולא ברפורמה מלאה שנדרשת בתחום שאני מקווה שתהיה הצעד הבא של המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

אחד ההליכים המורכבים בתחום הרישוי הוא התערבות במבנה קיים. כל בקשה לתוספת בנייה, הריסה, שינוי שימוש תואם תוכנית וכדו׳ כרוכה בהליכי רישוי מסורבלים ומורכבים. יוצא מכך שגם קבלת היתר לממ"ד וגם קבלת היתר לעבודה פשוטה שאינה כוללת תוספת שטח יכולה לארוך שנים ולעתים אף לא ניתן להשלים אותה.

עשרות דרישות לתוספת ממ"ד לדירה אחת

בחנו כדוגמה בקשה שהוגשה ביוני 2020 לתוספת ממ"ד ליחידת דיור אחת בקומת קרקע בבית משותף הכולל ארבע יחידות דיור באשקלון. גיליון הדרישות לצורך מתן ההיתר כלל עשרות דרישות ואישורים שעלולים לייאש את בעל הנכס מביצוע הממ"ד.

הסיבה לכך היא שהליכי הרישוי בישראל מבוססים על עיקרון one size fits all במקום על custom made - במילים אחרות "היתר הוא היתר הוא היתר" בין אם מדובר בבניית מאות יחידות דיור ובין אם מדובר בתוספת מעלון לצורך הנגשת מבנה.

מכיוון שהמציאות בישראל הוכיחה שהממ"ד מציל חיים ולאור העובדה שלמאות אלפי דירות בישראל עדיין אין ממ"ד, טוב עשתה המועצה הארצית בכך שבחנה את הצורך ונתנה מענה ייחודי לסוג זה של עבודה. ההקלות כוללות שורה של החלטות שיביאו לקיצור ההליך והקטנת המשאבים הנדרשים לצורך קבלת ההיתר, וימנעו מלראות בבקשה להיתר לתוספת מיגון הזדמנות לבחון את כל מערכות הבניין. זהו שינוי מבורך.

עם זאת, אנו קוראים למועצה הארצית לראות בכך צעד ראשון שיוביל לבחינה מחדש של עבודות הבנייה הנוגעות להתערבות במבנים קיימים ויוביל לקסטומיזציה של ההליכים, לקיצור מועדים והקטנת משאבים הנדרשים להוצאת היתר בנייה. צעדים כאלו יקלו על חידוש, שיפוץ, מיגון וחיזוק מבנים וימנעו הזנחה של שנים.

הילה גולדנברג, מנהלת פרויקטים בכירה בחברת נתיבי הקמה / צילום: אילן ספירא
 הילה גולדנברג, מנהלת פרויקטים בכירה בחברת נתיבי הקמה / צילום: אילן ספירא

שיפוץ, חידוש ושיקום של מבנים הוא צורך אמיתי שההליכים הבירוקרטיים צריכים לעודד ולא למנוע. אין ספק ששינוי הגישה בכל הנוגע להיתרים לשינויים במבנים קיימים היא אחד הפתרונות שיאפשר ביצוע עבודות אלו ואף להציל חיים.

שאלה נוספת שנשאלת היא האם התמריץ הבירוקרטי לתוספת ממ"ד הוא מספיק, והאם ההקלות שניתנות בקבלת היתר לתוספת ממ"ד לא יעבדו טוב יותר במרכז הארץ, שם התוספת של חדר לדירה קיימת מעלה את ערך הדירה במאות אלפי שקלים לעומת תוספת של חדר בקריית שמונה; והאם את ההקלות ינצלו בעיקר יזמים שיפנו אל ועדי הבתים לביצוע העבודות בעוד שבפריפריה הדיירים ייאלצו להתמודד עם הבירוקרטיה (שאמנם שופרה באופן משמעותי) לבדם?

הכותבת מנהלת פרויקטים בכירה בחברת "נתיבי הקמה" המתמחה ניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה