"במשבר הקורונה חילקנו את כל האוכל שנשאר לישיבות לארגוני חסד ולנזקקים"

דניאל אלון, שותף ובעלים בעסק של טשולנט "בובע אוכל יהודי אותנטי" • בן 28, גר בבני ברק • "הקורונה סגרה לנו חלון, אבל במקביל נפתחה לנו דלת נוספת" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

דניאל אלון שותף ובעלים בעסק של טשולנט ''בובע אוכל יהודי אותנטי'' / צילום: תמונה פרטית
דניאל אלון שותף ובעלים בעסק של טשולנט ''בובע אוכל יהודי אותנטי'' / צילום: תמונה פרטית

דניאל אלון מבני ברק, צעיר חרדי שמחזיק עסק של טשולנט ברחוב הירקון בבני ברק (העסק מוכר בשם 'בובע' - "אוכל יהודי אותנטי") מספר שהוא נשאר עם כמויות אוכל גדולות בעת משבר הקורונה הגדול, והוא חילק את מה שנשאר לנזקקים.

חרדים ודתיים, כולל חילונים רבים, מגיעים באופן קבוע למקומות באזורים חרדיים בהם מוכרים טשולנט (חמין), חלקם יושבים במקום, וחלקם לוקחים הביתה. החוויה של הישיבה במקום שונה מאוד מהחוויה של אכילה בבית, ובקורונה כל נושא הישיבה במקום, קיבל מכה קשה.

הטשולנט, מסורת יהודית עתיקה גורסת שעם ישראל יושב בליל שישי (חמישי בערב) וטועם ממאכלי השבת. הטעימה הפכה לעסק רווחי מאוד, שבו עם ישראל, שאוהב מאכלים יהודיים אותנטיים, מגיע לריכוזים חרדיים ונהנה מטשולנט משובח.

דניאל אלון יחד עם שותפו משה בן יעקב, שני צעירים חרדים מבני ברק, מספרים על המשבר הגדול שפקד את העסק שלהם, משבר שכמו כולם, אף אחד לא היה ערוך לקראתו.

"יש לא מעט אנשים שהקורונה ממש שינתה את ההרגלים שלהם. אנשים שהיו רגילים לצאת לקנות בחוץ, התרגלו להזמין עד הבית. אמנם המשלוחים גדלו בהשוואה לזמנים שלפני הקורונה, אבל לקוח שיושב במקום, הוא לא כמו לקוח שמזמין משלוח, מאחר ובשעת ישיבה הסועדים קונים עוד ועוד, בניגוד למשלוח".

דניאל מספר כי היה חשש מפני העתיד, "לא חשבנו לסגור, כי בכל זאת אנשים רוצים לאכול, גם אם זה במשלוח, אנחנו לא חששנו, אך כן היו ספקות והתלבטויות, לא נתנו לזה להעסיק אותנו, אנחנו מבינים שהכל בחיים, בוודאי הפרנסה היא מאת השם יתברך, אף פעם לא חשבנו איך הסגרים דופקים אותנו או איך המצב קשה. אף פעם לא חיפשנו אשמים אלא חשבנו תמיד איך אפשר עוד לקדם את העסק במצב הנתון".

דניאל מספר כי "הקורונה פתחה להרבה עסקים הזדמנויות נוספות, אתם יכולים לראות את זה באופנה החרדית שהיום חזקה הרבה יותר בדיגיטל מהתקופה שלפני הקורונה, אני רואה את זה על עצמי לדוגמה לפני שנה בסגרים התחלנו להציע אוכל לשבתות וחגים מה שלא עשינו לפני הקורונה, היום כבר יש לנו קייטרינג שנקרא "כיד המלך" בין המובילים בבני ברק בכשרות מהודרת של הרב לנדא, אנחנו מספקים גם טשולנט לעסקים, ולאנשים פרטיים בימי חמישי, יש לנו קו הזמנות של אוכל יהודי קבוע מידי שישי לבתי כנסת בתל אביב והמרכז. אנחנו עושים היום אירועים מיוחדים במהלך השבוע וכן שבתות חתן".

דניאל אומר כי "הקורונה סגרה לנו חלון, אבל במקביל נפתחה לנו דלת נוספת". שני השותפים גילו את נפלאות המשלוחים ואת האוכל המוכן לשבת שהם מוכרים, מה שהם לא עשו לפני הקורונה, "אפשר לומר שהקורונה שידרגה אותנו" אומר דניאל. דניאל אומר כי את חלק מהעובדים הם הוציאו לחל"ת, "אחד הדברים המאתגרים זה היה באמת להיערך לכמויות, אבל היו זמנים שנשאר ממש הרבה אוכל, אז תרמנו את הכל לישיבות, לארגוני חסד, ולנזקקים".

לגבי ההוראות של משרד הבריאות אומר דניאל, כי "הן היו מאוד מבולבלות, אבל נצמדנו כל הזמן להנחיות של משרד הבריאות, זאת היתה תקופה מאוד מאתגרת עבורנו. זה היה לעבוד תחת הנחיות שלא תמיד היו ברורות".

דניאל אומר כי ה'טשולנטיה' עד לפני הקורונה הייתה עובדת נטו על מקומות ישיבה וללא משלוחים, "יש לנו חצר מרווחת, חניה בשפע, הלקוחות שלנו נהנים מעצם החוויה של המקום שלנו, השירות שאנחנו מציעים במקום זה אחד הדברים המיוחדים שלנו, יש פה אווירה מיוחדת בכל ליל שישי שאין בכל מקום. בתחילת הקורונה כשהתחילו עם כל ההגבלות, אסרו את הישיבה בחנות וממילא לקחו מאיתנו את כל הדבר המיוחד הזה. כל הכיסאות והשולחנות היו מקופלים אחד על השני ללא אנשים ללא לקוחות שבאים הרגשנו כאילו העולם נעצר, כבעלי מסעדה שרגילים לארח מאות אנשים מידי שבוע פתאום לראות את הכל שומם ועומד ככה זה מחזה נורא כואב".

"מלבד ההפסד, מבחינתנו היה ברור שצריך לעבור למשלוחים כשהיינו בשיא של הסגרים פשוט הפכנו את כל החנות למערך שלם של משלוחים. עבדנו ממש מסודר, סגרנו לגמרי את כל הישיבה במקום, אבל גם כשעברנו למשלוחים היה חשוב לנו שהלקוחות שלנו ימשיכו להרגיש את אותה חוויה, ולכן עלה לי רעיון שבכל משלוח נכניס איזה קינוח מתוק, או איזה תוספת לשבת. כל פעם היינו מגוונים במשהו אחר. ככה באמת הצלחנו לשמר את הלקוחות שלנו ואפילו להגיע לקהלים חדשים, אנשים ממש נהנו מהרעיון".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il